کد خبر: 257325
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۳ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

بعد از ناامیدی از پیگیری قانونی؛

درخواست موزه ایتالیایی از آلمان‌ها/ مال دزدیده شده را بازگردانید

درخواست مسئولان موزه هنر فلورانس از دولت آلمان برای بازگرداندن اثری که در دوره‌ جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها از گالری آن دزدیده شده تیتر رسانه‌های هنری جهان شده است.

درخواست موزه ایتالیایی از آلمان‌ها/ مال دزدیده شده را بازگردانید
کد خبر: 257325
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۳ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گالری اوفیتزی در فلورانس ایتالیا از دولت آلمان درخواست کرد تا تابلوی نقاشی «گلدان گل‌ها» را که توسط نازی ها از این موزه دزدیده شده است به این گالری برگرداند.

«گلدان گل‌ها» نام اثری از یان فن هایسوم نقاش قرن هجدهمی هلندی است که هم اکنون در مالکیت یک خانواده آلمانی قرار دارد. این نقاشی 47 در 35 سانتی‌متری اولین بار در 1824 میلادی برای مجموعه شخصی دوک بزرگ لئوپولد دوم خریداری شد و در فلورانس به نمایش درآمد. این نقاشی که ارزش آن میلیون‌ها دلار برآورد می‌شود تا سال 1940 به دیوار کاخ پیتی این شهر آویخته بود تا اینکه این کاخ با آغاز شعله‌ور شدن زبانه‌های آتش جنگ جهانی دوم تخلیه و بعضی آثار آن از جمله تابلوی نقاشی «گلدان گل‌ها» به دهکده‌ای در اطراف شهر منتقل شد. سال 1944 این اثر توسط نیروهای تجسس هنری نازی کشف و ضبط شد. بعد از ورود نیروهای متفقین و آزادی رم، این نیروها به شمال ایتالیا عقب نشینی کردند و رد پای این اثر هم از آن زمان تا مدت کوتاهی بعد از اتحاد 2 نیمه آلمان در 1991 گم شد.

ایک اشمیت مدیر موزه اوفیتزی در این باره گفت: به خاطر وجود همین ماجراهاست که زخم جنگ‌جهانی دوم و خوف نازی‌ها التیام پیدا نمی کند. اشمیت که خود نیز اهل آلمان است ادامه داد: آلمان تعهد اخلاقی به بازگشت این آثار دزدیده شده به موزه‌های ما دارد و امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر صورت پذیرد.

خانواده آلمانی مالک نقاشی «گلدان گل‌ها» تاکنون با وجود درخواست‌های مکرر ایتالیا از پس دادن این اثر سر باز زده و تمام راه‌های قانونی نیز به بن‌بست خورده است. دلیل این امر وجود قانونی در آلمان است که تعقیب قضایی افرادی را که متهم به عملی مجرمانه در 30 سال پیش یا قبل‌تر هستند منع می‌کند. با این وجود و به گفته مسئولان موزه تا کنون واسطه‌های بسیاری برای بازفروختن این نقاشی به موزه پیشنهاداتی ارائه کرده‌اند؛ پیشنهاداتی با رقم‌های شگفت‌انگیز که باعث باز شدن پرونده‌ای تحقیقاتی در این باره از سوی دادستانی فلورانس شده است. مسئولان موزه نیز اعلام کرده‌اند که حاضر به پرداخت وجهی نیستند و خریدن اثری که به این شهر تعلق دارد بی معناست.

از سه شنبه گذشته (11 دی ماه) عکسی از این نقاشی در کاخ پیتی فلورانس آویزان شده که در اطراف آن به سه زبان انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی کلمه «دزدیده شده» نوشته شده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها