کد خبر: 272908
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۵ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

مهدی باقری، مستندساز با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

حمایت صنفی، مهم‌ترین توقع مستندسازان است/ ورود نیروهای غیرمتخصص مستندساز منجر به ناامنی شغلی می‌شود

مهدی باقری، مستندساز در ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد گفت: «حمایت‌های شغلی مهم‌ترین نیاز ماست که همیشه حرفش زده شده و هیچ‌وقت عمل نمی‌شود. با اینکه مستندسازان، زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می‌کنند، اما هیچ تضمینی برای کسب درآمد آنها از طریق خلق اثر نیست.»

حمایت صنفی، مهم‌ترین توقع مستندسازان است/ ورود نیروهای غیرمتخصص مستندساز منجر به ناامنی شغلی می‌شود
کد خبر: 272908
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۵ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مهدی باقری، مستندساز در ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به «اعتمادآنلاین» گفت: «در فضای مستند، بزرگ‌ترین دغدغه معیشت است. در واقع حمایت‌های شغلی مهم‌ترین نیاز ماست که همیشه حرفش زده شده و هیچ‌وقت عمل نمی‌شود. با اینکه مستندسازان، زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می‌کنند اما هیچ تضمینی برای کسب درآمد آنها از طریق خلق اثر نیست.»

این کارگردان مستندهای شهری گلایه‌های بسیاری از سفارش ساخت مستند به افراد ناآشنا دارد و می‌گوید: «در واقع، برای مستندسازی‌ها، هر فردی که هیچ تخصصی در این شاخه ندارد، با قیمت‌های ارزان، استخدام شده و برای وزارتخانه‌های مختلف مثل صنایع، وزارت نفت و ارگان‌هایی که بیشترین فضا را برای حضور مستندسازان دارند، کار می‌کند.»

غریبه‌هایی به نام مستندساز

به گفته باقری این استخدام نیروهای غیرمتخصص مستندساز در وزارتخانه‌ها، به دلیل نبود نظارت و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد از این صنف است: «وزارت ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس با بودجه‌بندی، می‌توانست این قانون را برای بخش دولتی قرار دهد که از مستندسازان حرفه‌ای شناسنامه‌دار که رزومه دارند و عضو خانه سینما و انجمن صنفی هستند، دعوت به کار کند. این امنیت نداشتن شغلی، در صورتی است که ما سالانه حق عضویت می‌پردازیم. هرچند که گفته شده معاف از مالیات هستیم، اما هر لحظه ممکن است قوانین تغییر کند.»

باقری پایین بودن دستمزدها و مشکلات بیمه را نیز از دیگر دغدغه‌های مستندسازان اعلام کرده و گفت: «در بیمه، برای مستندسازان حداقل دستمزد را برای مستندسازان پرداخت می‌شود. این بیمه کفاف پرداخت هزینه‌های درمانی بسیاری از همکاران من را که درگیر معضلات جسمی ناشی از کار هستند، نمی‌دهد. به هر حال ما شناسنامه‌دار هستیم و مهم‌ترین توقع حمایت صنفی از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها