کد خبر: 625357
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۹ ۱۷:۱۴:۰۴
| |

گروپاژ چیست؛ بررسی مزایا و معایب آن در حمل و نقل

برای بازرگانان، جابه‌جایی بار‌های خرد همیشه مشکل‌آفرین بوده است. به‌همین دلیل روش گروپاژ ابداع شد.

گروپاژ چیست؛ بررسی مزایا و معایب آن در حمل و نقل
کد خبر: 625357
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۹ ۱۷:۱۴:۰۴

 اگر در حوزه واردات و صادرات کالا فعالیت داشته باشید، احتمالا نسبت به انواع روش‌های حمل‌ونقل شناخت نسبی دارید، در بین این روش‌ها، گروپاژ روشی اقتصادی و مناسب برای انتقال بارهای کوچک مثل نمونه‌های آزمایشگاهی، دستگاه‌های حساس و اقلام کم‌حجم محسوب می‌شود. ما در این مقاله به‌طور‌کامل سوال «گروپاژ چیست» را پاسخ داده و مزایا، معایب این روش را بررسی کرده‌ایم. اگر قصد آشنایی کامل با این روش حمل بار اقتصادی را دارید، مطالعه مطلب پیش‌رو به شما پیشنهاد می‌شود.

گروپاژ؛ روشی اقتصادی و ایمن برای حمل‌ونقل 

گروپاژ به‌عنوان یک روش حمل‌ونقل در اختیار بازرگانانی قرار می‌گیرد که به دنبال جابه‌جایی بارهای کوچک به سراسر دنیا هستند. گروپاژ از راهکارهای کاهش هزینه واردات و صادرات خرده‌بارها به شمار می‌رود. 

با یک مثال ساده از گروپاژ، مفهوم این اصطلاح را بررسی می‌کنیم. کره‌جنوبی یکی از کشورهایی است که در زمینه تولید و صادرات اقلام بهداشتی و وسایل الکترونیکی، فعالیت دارد. اگر شما یک شرکت بازرگانی توزیع اقلام بهداشتی داشته باشید، احتمالا واردات از کره جنوبی، یک گزینه‌ ایدئال برای تهیه محصولات با کیفیت بالا به شمار می‌رود. با‌این‌حال شاید به‌دلیل بودجه و نیاز بازار قصد واردات حجم کمی از محصولات بهداشتی از این کشور را داشته باشید. برای کاهش هزینه‌های حمل بار روش گروپاژ‌ به شما پیشنهاد خواهد شد. در این روش، بار شما به‌همراه چند شرکت بازرگانی دیگر، به‌طور مشترک در یک کانتینر قرار داده می‌شود. در این‌صورت نیازی به اجاره یک کانتینر کامل نیست و هزینه حمل بار به‌طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. 

مزایای گروپاژ برای حمل‌و‌نقل خرده بار

از اصلی‌ترین مزیت گروپاژ می‌توان به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل اشاره کرد. علاوه‌بر این، گروپاژ در کلیه روش‌های حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی نیز استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی سایر مزایای این روش می‌پردازیم. روش گروپاژ برای حل این مشکل استفاده می‌شود.

کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل؛ اولین مزیت قابل ملاحظه گروپاژ

به‌دلیل استفاده اشتراکی از یک کانتینر بین چند تاجر، هزینه‌های حمل‌ونقل بین چند شرکت بازرگانی تقسیم شده و نسبت به روش‌های حمل‌ونقل دیگر، ارزان‌تر خواهد بود. با وجود کاهش هزینه‌ها، زمان ترخیص کالا و دریافت آن در روش گروپاژ بیشتر از سایر روش‌ها است. 

کاهش احتمال آسیب دیدگی محموله؛ تضمین گروپاژ برای حمل‌ونقل سلامت کالا

بسته‌بندی در گروپاژ نیز مشابه با قوانین بسته‌بندی در روش‌های دیگر انجام می‌شود. به‌دلیل حجم پایین یا تعداد کم محصولات، بسته‌بندی با بسته‌های مقوایی، پلاستیکی و چوبی به‌راحتی امکان‌پذیر است؛ همین موضوع، یکی از مهم‌ترین دلایل حفظ سلامت محصولات در گروپاژ محسوب می‌شود. زیرا بسته‌بندی مناسب، منجر‌به کاهش احتمال آسیب‌دیدگی شده تا در نهایت بازرگان با ضرر مالی هنگفت روبه‌رو نشود. به‌طور‌کلی، توجه به بسته‌بندی در گروپاژ بسیار اهمیت دارد. مخصوصا در حمل و نقل ترکیبی که از چند وسیله نقلیه برای رساندن کالا به مقصد استفاده می‌شود. 

بررسی معایب گروپاژ؛ محدودیت‌های استفاده از گروپاژ چیست؟

صرف نظر از مزیت‌های چشمگیر حمل‌ونقل ترکیبی، معایب استفاده از گروپاژ چیست و چه محدودیت‌هایی برای کسب‌وکارتان ایجاد می‌کند؟ در گروپاژ، اگر ارسال محموله‌های سازمانی به‌درستی انجام نشود، منجر‌به افزایش هزینه حمل‌ونقل خواهد شد. در موارد خاص، استفاده از گروپاژی که چند نوع محموله برای انتقال در یک کانتینر وجود دارد، احتمال آسیب‌دیدگی محصولات را افزایش می‌دهد. درنتیجه برای جلوگیری از وارد کردن زیان به محموله خود و دیگران حتما از بسته‌بندی مناسبی استفاده کنید.  

گروپاژ برای حمل چه بارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

گروپاژ، امکان انتقال خرده بار را برای بازرگانان ایجاد می‌کند. محوله‌هایی که با گروپاژ ارسال می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • بارهای نمایشگاهی که بین دو کشور جابه‌جا می‌شوند. 

  • نمونه کالاهای تجاری که پیش از خرید عمده با استفاده از روش گروپاژ به کشور مقصد ارسال می‌شوند. 

  • کالاهایی که حجم کمی داشته و برای انتقال فضایی را اشغال نمی‌کنند.

  • برای دستگاه‌های آزمایشگاهی یا پزشکی و به‌طور‌کلی برای انتقال دستگاه‌های حساس  مثل دستگاه عکس‌برداری ایکس‌ـری از گروپاژ استفاده می‌کنند تا احتمال آسیب به دستگاه کاهش یابد. 

  • برای خریدهای شخصی از سایت‌های حراجی 

این دسته‌بندی فقط بخشی از مهم‌ترین محصولاتی است که برای جابه‌جایی آن از روش گروپاژ استفاده می‌شود. اگر کالای مورد‌نظر شما در این دسته قرار نگرفته است، با کارشناسان و شرکت‌های حمل و نقل بین المللی تماس بگیرید تا شما را برای انتخاب روش مناسب راهنمایی کنند. 

انواع کانتینر مورد استفاده در گروپاژ؛ ایجاد ظرفیت متناسب با بار

در گروپاژ، معمولا برای حمل‌ونقل از کانتینرهای 10، 20، 30 و 40 فوتی استفاده می‌شود. پرکاربردترین کانتینر در این روش، ظرفیت ۴۰ فوت را به خود اختصاص داده است. انتخاب ظرفیت مناسب کانتینر منجر‌به سالم ماندن بسته‌بندی کالا شده و در‌نتیجه بازرگان متضرر نخواهد شد.

هانزا؛ سریع‌ترین گام برای بهره‌مندی از مزایای حمل‌ونقل گروپاژ

در این مطلب توضیح دادیم که گروپاژ چیست، چه مزایا و معایبی دارد و به‌طورکلی کاربرد آن چیست. به‌طور مختصر، اصطلاح گروپاژ زمانی به‌کار برده می‌شود که کالای واحد به‌صورت ترکیبی با دیگر محموله‌های بازرگانی بسته‌بندی شده و ارسال شود. روش‌های بسته‌بندی مناسب، هزینه حمل‌ونقل کم و کاهش احتمال آسیب‌دیدگی بار از مزیت‌هایی هستند که استفاده از گروپاژ را به یک گزینه ایدئال تبدیل کرده است. 

برای آشنایی بیشتر با نحوه استفاده از گروپاژ، هزینه‌های دقیق، مدت زمان حمل بار توسط گروپاژ و سایر اطلاعات تکمیلی با گروه هانزا ارتباط گرفته و سوالات خود را مطرح کنید. شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا با ارائه خدمات حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی، بستر مناسبی را برای واردات و صادرات انواع کالا در اختیار تجار عزیز قرار داده است. شما می‌توانید برای استفاده از کلیه خدمات حمل‌و‌نقل مرسولات صنایع مختلف با کارشناسان هانزا مشورت کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها