کد خبر: 628910
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۱ ۱۷:۵۸:۵۵
| |

نکات مهم بسته بندی و حمل هوایی کالای خطرناک

به نظر شما حمل غیر اصولی کالاهای خطرناک چه مسائلی را به دنبال دارد؟ آتش‌سوزی در ابعاد بزرگ، خفگی بر اثر نشت گاز و سقوط هواپیما از مشکلات حمل کالای خطرناک محسوب می‌شوند.

نکات مهم بسته بندی و حمل هوایی کالای خطرناک
کد خبر: 628910
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۱ ۱۷:۵۸:۵۵

 بسته‌بندی اصولی، برچسب‌گذاری برای مشخص کردن محتوای داخل بسته‌ها و شناخت ماهیت مواد از خطرات احتمالی حمل هوایی کالای خطرناک جلوگیری کرده و از به خطر افتادن جان و مال افراد جلوگیری می‌کند. اگر در زمینه واردات و صادرات مواد خطرناک فعالیت دارید، بعد از مطالعه این مقاله نیازی به نگرانی برای نابودی محموله و خطرآفرین بودن آن نخواهید داشت.    

بسته‌بندی UN specification packaging؛ بهترین روش جلوگیری از نشت مواد

یکی از روش‌های بسته بندی و حمل هوایی کالای خطرناک استفاده از un specification packaging است. علامت اصلی این بسته‌بندی با درج UN روی بسته‌بندی مشخص می‌شود. این نوع بسته‌بندی تحت شرایط آزمایشگاهی خاصی انجام می‌شود تا از نشت مواد در زمان حمل و نقل هوایی بین المللی و سایر روش‌ها جلوگیری شود. 

بسته‌بندی limited quantity packaging؛ مناسب برای مواد حساس به فشار و ارتفاع

حمل هوایی کالاهای خطرناک در مقادیر اندک نیز خطرات بسیاری ایجاد می‌کند. در بسته‌بندی limited quantity packaging مشابه با شرایط ساخت بسته‌های UN عمل می‌شود. با‌این‌حال، در این مورد علاوه‌بر انجام آزمایش‌های UN برای ساخت بسته‌بندی limited quantity packaging، آزمایش‌های دیگری نیز مثل تحمل فشار ۲۴ ساعته روی بسته و سقوط از ارتفاع ۵۰ سانتی‌متری به‌کار می‌رود. 

ورود مواد شیمیایی با احتمال ایجاد خطر فراوان فقط از راه‌های هوایی صورت نمی‌گیرد؛ راه‌های آبی نیز روش مناسبی برای انتقال مواد خطرناک به شمار می‌روند. دبی یکی از کشورهایی است که حمل مواد شیمیایی از آن به روش آبی نیز انجام می‌شود. این مواد با روش حمل کانتینر از دبی به اقصی نقاط دنیا منتقل می‌شوند؛ بسته‌بندی در حمل‌ونقل آبی نیز با روش‌های بسته‌بندی مخصوص مواد خطرناک در روش حمل هوایی یکسان انجام می‌شود تا خطری برای افراد و وسایل دیگر ایجاد نکنند. 

بسته‌بندی overpacks؛ یکی از روش‌های بسته‌بندی مواد خطرناک

در روش بسته‌بندی overpacks مواد خطرناک در چند بسته‌بندی کوچک جای می‌گیرند تا در‌نهایت در بسته‌های بزرگتری کنار هم قرار گیرند. در بسته‌بندی overpacks استفاده از علامت‌گذاری، برچسب‌ها و نحوه قرار دادن کالا اهمیت بالایی دارد. کارکرد این نوع بسته‌بندی و محدودیت‌های استفاده از آن را می‌توان از یک شرکت حمل و نقل دریایی بین المللی، حمل هوایی و زمینی سوال کرد تا ابهامی برای حمل کالای خطرناک باقی نماند. 

شرایط کلی بسته‌بندی؛ سازگار با تغییرات فشاری هواپیما

کالاهای خطرناک در مقیاس کم نیز موجب بروز حوادث جبران‌ناپذیری می‌شوند. بسته‌بندی کالاهای خطرناک در سه گروه کم خطر، پر خطر و خطر متوسط قرار می‌گیرند که نوع ماده بسته‌بندی را مشخص می‌کند. به‌طور‌کلی دو روش بسته‌بندی ترکیبی و انفرادی برای مواد خطرناک وجود دارد. 

در بسته‌بندی انفرادی نیازی به عایق بیرونی برای بسته‌بندی نیست؛ یک مثال بارز برای این نوع بسته‌بندی استفاده از بشکه‌های چند لیتری است. درحالی‌که برای بسته‌بندی ترکیبی از دو نوع پوشش بیرونی و درونی استفاده می‌شود. پوشش درونی از موادی مثل آلومینیوم و فولاد ساخته شده و در بسته‌بندی بیرونی، چوب، یونولیت و پلاستیک به کار می‌رود.

بسته‌بندی مواد خطرناک برای ارسال با هواپیما باید قابل تطبیق با تغییر شرایط مختلف باشد. گاهی به دلیل حمل مواد با هواپیما فشار بالایی روی بسته‌ها وارد می‌شود که خطرآفرین است؛ بنابراین باید آزمایش‌های لازم برای تشخیص تناسب بسته‌بندی با شرایط جوی، فشار هوا و تکان‌های ایجاد شده انجام شود.

معرفی انواع برچسب در بسته‌بندی و حمل کالای خطرناک

از نکات حمل هوایی کالاهای خطرناک نصب برچسب‌های هشدار روی بسته‌بندی است. در حمل کالاهای خطرناک با مقدار اندک از برچسب برای هشدار استفاده نخواهد شد. فقط الصاق یک خط مورب قرمز روی بسته‌بندی برای هشدار در مورد نشان‌داده ماهیت کالای درون بسته‌بندی کافی است. تعداد کالای داخل بسته‌بندی، طرز قرار دادن کالا در آن، نام ارسال‌کننده و مراقبت‌های ویژه، از برچسب‌هایی است که باید روی بسته‌بندی درج شود. 

محدودیت‌های حمل کالای خطرناک؛ الزام استفاده از هواپیماهای باری

خطر بعضی از مواد به‌قدری بالا است که از حمل آن‌ها اکیدا جلوگیری می‌شود. همچنین بعضی از این مواد که در حمل‌ونقل هوایی ممنوع هستند، تحت شرایطی خاص و با مجوز از سمت مقامات مرتبط، با هواپیما قابل حمل هستند. همچنین برای انتقال مواد خطرناک در مواردی فقط از هواپیماهای باری می‌توان استفاده کرد. 

بررسی روش حمل کالای خطرناک در مقدار محدود مثل مواد رادیواکتیو

در حمل هوایی کالای خطرناک با مقدار اندک، تنظیم سند برای صدور اجازه انتقال بسته‌بندی، طبق مقررات حمل کالای خطرناک انجام می‌شود. البته همچنان هرگونه خرابی در انتقال این مواد مثل نشت باید سریعا رفع شود. به همین دلیل از برچسب معمول خط مورب قرمز برای هشدار درمورد ماهیت این مواد استفاده می‌شود. برای مثال جابه‌جایی موادی مانند رادیو اکتیو در مقدار کم که به‌درستی بسته‌بندی شده است، برای پرواز و هواپیما مشکلی ایجاد نخواهند کرد. 

مقدار مواد رادیواکتیو در حمل هوایی نباید از m sv/h5 بیشتر باشد تا در صورت بروز نشتی و آزاد شدن محتویات بسته برای افراد خطر قابل توجهی نداشته و  آسیبی نرساند. 

انتقال بدون ریسک مواد خطرناک از خدمات حمل‌ونقل هوایی هانزا

در این مقاله به شرح نکات و روش‌های حمل هوایی کالای خطرناک پرداختیم و روش‌های ایمن بسته‌بندی برای انتقال این مواد را به‌طور کامل توضیح دادیم. روش‌های UN ،overpacks و limited quantity packaging از جمله روش‌های بسته‌بندی اصولی و امن برای ارسال انواع مواد خطرناک به شمار می‌روند. از دیگر مراحل آماده‌سازی یک مرسوله برای ارسال می‌توان به برچسب‌گذاری صحیح اشاره کرد.

برچسب‌هایی مثل قابلیت اشتعال، انفجار، خفگی و حساس به ضربه از جمله انواع برچسب هشدار برای حمل کالاهای خطرناک محسوب می‌شوند. با همه خطراتی که در حمل کالاهای خطرناک به صورت هوایی وجود دارد، همچنان نمی‌توان این مواد را از گردونه صادرات و واردات حذف کرد؛ بنابراین با تدابیر بسته‌بندی اصولی و فراهم کردن امنیت کامل در کلیه مراحل ارسال، امکان جابه‌جایی کالاهای خطرناک به‌وجود می‌آید.

در این فرآیند از شرکت‌‌های ارایه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل کمک بگیرید تا بهترین روش برای حمل مرسوله به شما پیشنهاد شود. هانزا با کسب مجوز‌های قانونی، شرایط ارسال کالا به سراسر دنیا را برای مشتریان فراهم می‌آورد. برای استفاده از خدمات هانزا فقط کافی است نام آن را در اینترنت جستجو کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها