کد خبر: 350683
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حضور زنان در ورزشگاه آزادی

«آزادی» منتظر ما بمان/ فیفا عامل اصلی ورود زنان به ورزشگاه بود؟/ طیبه سیاوشی: زنان تنها در بازی‌های ملی می‌توانند به ورزشگاه بروند

بازی تیم ملی برابر کامبوج به پایان رسید. بازیکنان ایران 14 گل در این بازی زدند تا اولین حضور زنان در آزادی بیش از پیش خاطره‌انگیز شود. اما سوالی که ذهن همه را به خود مشغول کرده این است: چه کسی باعث شد زنان بتوانند وارد ورزشگاه شوند و این بازی را از نزدیک تماشا کنند؟

«آزادی» منتظر ما بمان/ فیفا عامل اصلی ورود زنان به ورزشگاه بود؟/ طیبه سیاوشی: زنان تنها در بازی‌های ملی می‌توانند به ورزشگاه بروند
کد خبر: 350683
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‎ محمد حمیدی - «ورزشگاه آزادی منتظر ما بمان»؛ این شعاری بود که زنان عاشق فوتبال بعد از بازی تیم ملی برابر کامبوج سر دادند. آنها آن‌قدر تلاش کردند و سختی کشیدند تا اینکه توانستند به‌ حق خود برسند. 18 مهرماه 1398 روزی تاریخی در فوتبال ایران رقم خورد و حالا همه زنانی که برای تشویق تیم ملی به ورزشگاه آزادی رفتند می‌توانند برای فرزندان‌شان تعریف کنند چگونه با صبر و حوصله و تلاش توانستند جواز حضور در ورزشگاه را بگیرند.

فیفا عامل اصلی ورود زنان به ورزشگاه بود؟

بازی تیم ملی برابر کامبوج به پایان رسید. بازیکنان ایران 14 گل در این بازی زدند تا اولین حضور زنان در آزادی بیش از پیش خاطره‌انگیز شود. اما سوالی که ذهن همه را به خود مشغول کرده این است: چه کسی باعث شد زنان بتوانند وارد ورزشگاه شوند و این بازی را از نزدیک تماشا کنند؟ برخی اعتقاد دارند تهدید فیفا دلیل اصلی این اتفاق بود. آنها اعتقاد دارند اگر فیفا این‌گونه فوتبال ایران را تحت‌ فشار قرار نمی‌داد، زنان هرگز نمی‌توانستند به ورزشگاه بروند. اما کدام تهدید خارجی توانسته ایران را تحت‌ فشار قرار دهد؟ ایران در این سال‌ها نشان داده در موضوعاتی که به آن اعتقاد داشته عقب‌نشینی نکرده است. اتفاقی که در بحث ورود زنان به ورزشگاه هم می‌توانست تکرار شود. شاید نامه فیفا به فدراسیون ایران و تهدید به تعلیق فوتبال ایران یکی از دلایل باز شدن گره کور حضور زنان در ورزشگاه باشد، اما همه ماجرا نیست. بدون شک اگر تلاش زنان ایرانی برای رسیدن به این حق نبود، فدراسیون جهانی فوتبال هم هرگز به این ماجرا ورود پیدا نمی‌کرد و این مساله ساده همچنان با پیچیدگی همراه بود. زنان ایرانی به ورزشگاه رفتند، اما در این راه سختی‌های زیادی را به جان خریدند. پشت درهای ورزشگاه آزادی ماندند و شاهد ورود زنان سوری به ورزشگاه شدند. زنان ژاپنی، چینی و کره‌ای راهی استادیوم شدند، اما زنان ایران سهمی از ورزشگاه صد هزار نفری آزادی نداشتند. این تلاش‌ها محدود به تهران نبود و زنان در دیگر شهرهای ایران هم برای رسیدن به حق‌شان تلاش کردند.

همراهی بازیکنان فوتبال با زنان ایرانی

پیمودن راه سختی که 18 مهرماه به پایان رسید، بدون همراهی برخی از بازیکنان فوتبال ممکن نبود. بازیکنانی چون وریا غفوری، علی کریمی، مسعود شجاعی و خیلی‌های دیگر که با حمایت‌هایشان باعث شدند مسیر رسیدن به سکوهای آزادی برای زنان هموارتر شود. روزی که مربی و بازیکن تیم ملی فوتبال زنان ایران در نامه‌ای از حسن روحانی خواستند شرایط را برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی فراهم کند، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی از آنها حمایت کند. اما شجاعی این کار را انجام داد تا نشان دهد در این مسیر همراه زنان فوتبال‌دوست ایران است.

بازی‌های لیگ هم میزبان زنان خواهد بود؟

بازیکنان، مربیان و مدیران سرخابی‌های پایتخت همیشه در مصاحبه‌هایشان اعلام می‌کنند که این 2 تیم بیش از 20 میلیون هوادار دارند. بدون تردید نیمی از هواداران این 2 تیم زنان هستند. زنانی که دوست دارند بازی‌های تیم‌های مورد علاقه‌شان را از نزدیک ببینند. دیگر تیم‌های فوتبال ایران هم از این قاعده مستثنی نیستند. حالا زنان می‌خواهند بازی‌های لیگ برتر را هم از نزدیک تماشا کنند. اتفاقی که شاید به این زودی‌ها رخ ندهد.

طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره احتمال حضور زنان در ورزشگاه در بازی‌های لیگ برتر گفت: «فعلاً هیچ برنامه‌ای برای حضور زنان در بازی‌های لیگ برتر وجود ندارد. آخرین رایزنی‌های ما با فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان تنها در مورد حضور زنان در بازی‌های ملی است.»

بر اساس صحبت‌های این نماینده مجلس، فعلاً زنان نمی‌توانند بازی‌های لیگ برتر را از نزدیک تماشا کنند و برای ورود دوباره به ورزشگاه باید منتظر بازی بعدی تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی 2022 قطر باشند. البته فیفا از ایران خواسته شرایط حضور زنان در همه بازی‌های فوتبال را فراهم کند و باید منتظر ماند و دید در صورت اجرا نشدن این دستور، فیفا به این پرونده هم ورود می‌کند یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها