کد خبر: 639668
|
۱۴۰۲/۰۸/۱۶ ۰۹:۱۰:۴۲
| |

کارشناس والیبال در گفت‌وگوی اختصاصی با «اعتماد»:

معروف با قبول سرمربیگری تیم ملی روی اسم خودش ریسک می کند!

کارشناس والیبال کشورمان می‌گوید فدراسیون نام معروف را آورده تا شرایط روانی جامعه والیبال را بهتر کند!

معروف با قبول سرمربیگری تیم ملی روی اسم خودش ریسک می کند!
کد خبر: 639668
|
۱۴۰۲/۰۸/۱۶ ۰۹:۱۰:۴۲

تا این لحظه به ‌طور رسمی سرمربی جدید تیم ملی والیبال کشورمان انتخاب نشده اما به نظر می‌رسد این پروسه به لحظات پایانی‌اش نزدیک شده و تقریبا همه می‌دانند سعید معروف گزینه قطعی و نهایی محمدرضا داورزنی برای جانشینی بهروز عطایی است.

به گزارش روزنامه اعتماد، از ولادیمیر آلکنو و توماس توتولو هم به عنوان مشاور فنی و دستیار اول برای سعید معروف نام برده شده و به‌ نظر می‌رسد کاپیتان سابق تیم ملی قرار است ترکیب دستیاران خود را تماما خارجی و از بین گزینه‌های شناخته‌شده در ایران انتخاب کند. اما انتخاب معروف با واکنش‌های منفی زیادی مواجه شده است و خیلی‌ها اعتقاد دارند با این انتخاب کاپیتان اسبق تیم ملی والیبال را می‌سوزانیم؛ چراکه وی هنوز تجربه هدایت تیمی را برعهده نداشته و از طرفی شانس چندانی برای صعود به المپیک نداریم و اولین تجربه سعید معروف در سرمربیگری می‌تواند باعث به حاشیه کشاندن او شود و از میزان محبوبیتش کم کند. با محمد شعبان خمسه یکی از کارشناسان والیبال در این خصوص گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 

تقریبا می‌شود گفت سعید معروف به عنوان سرمربی جدید والیبال انتخاب شده است. نظر شما درباره این انتخاب چیست؟

آقای معروف در بازیگری جزو نخبگان والیبال ما و جهان بوده است اما در مربیگری تجربه اول او است و شرایط تیم ما هم خیلی خاص و حساس است، اما اگر این تصمیم گرفته شده باشد امیدواریم او بتواند تیم را از بحران خارج کند اما جا داشت معروف به خودش فرصت کسب تجربه بیشتر را می‌داد و اگر این مسوولیت سنگین را قبول کرده روی اسم خودش خیلی ریسک کرده ان‌شاءالله که موفق باشد.

زمان مناسبی برای تغییر بود؟

ما درگیر مسابقات لیگ هستیم و هر مربی بیاید عملا نمی‌تواند با تیم ‌ملی ما کار داشته باشد تا ماه فروردین. تعیین تکلیف این قضیه با این سرعت فکر می‌کنم با هدف آرام کردن‌ اذهان عمومی صورت گرفته باشد وگرنه برای تیم ما که الان فرصت کار نیست اثری ندارد. اما خب حداقل از این بلاتکلیفی در می‌آید و شرایط روانی جامعه بهتر می‌شود که توقع داشتند سریع‌تر وضعیت مشخص شود وگرنه اتفاقی نمی‌افتد. ضمن اینکه از فروردین تا خرداد ماه که لیگ ملت‌های سال بعد آغاز می‌شود در این دو ماه و خرده‌ای هر کس مربی تیم ملی باشد کار خاصی از دستش برنمی‌آید. خستگی و آسیب‌دیدگی در لیگ هم برای ما وجود دارد در این شرایط فقط می‌توانیم‌ امیدوار باشیم تا همان اندک کورسوی امید ما به نتیجه مثبت برسد اما خب یقینا کار بسیار سخت است. باتوجه به رنکینگ و فاصله کمی تا لیگ بعد مانده شرایط صعود برای ما رویایی است.

10 پیروزی نیاز داریم که به قول شما شرایط صعودمان سخت است!

از 12 بازی باید 10 تا را ببریم. تازه به شرطی که حریفان مستقیم ما هم در بازی‌های خودشان شکست بخورند و این شرایط را سخت می‌کند.‌

کاریزما و محبوبیت سعید معروف تا چه حد می‌تواند تاثیر مثبت به اردوی تیم ملی اضافه کند؟

قطعا کمک می‌کند اما الان انتخاب سرمربی برای ما ضرورت نبود چون الان کاری با تیم ملی نداریم و می‌شد روی این قضیه بیشتر فکر کرد‌. کمیته فنی بیشتر جلسه می‌گذاشتند و بیشتر سبک و سنگین می‌کردیم و درنهایت در دو، سه ماه آینده تصمیم می‌گرفتیم. الان تیمی تشکیل نمی‌شود یا اردویی برگزار نمی‌شود که سرمربی داشته باشیم. بیشتر به دلیل آرام کردن افکار عمومی یک تصمیمی گرفتند تا به قولی که داده بودند مبنی بر انتخاب زودهنگام مربی عمل کرده باشند وگرنه الان ضرورتی نبود. اگرچه روی مربی خارجی با توجه به قراردادها و نیاز به زمان بیشتر جای توجیه داشت اما درباره انتخاب معروف عجله‌ای نبود. ان‌شاءالله اثربخش باشد اما بازهم می‌گوییم صعود برای ما رویایی است.

در صورت انتخاب معروف بهتر است با او قرارداد بلندمدت ببندند یا کوتاه‌مدت؟

قطعا قرارداد بلندمدت نمی‌بندند. مربی خارجی خواهان قرارداد‌ بلندمدت بود اما فدراسیون خودش درگیر انتخابات است و تصمیم در این باره نمی‌توانست منطقی باشد. به‌زعم من یک قرارداد ‌کوتاه‌مدت می‌بندند که برای گذشتن از این بحران است. امیدوارم این اتفاق رخ دهد و اگر شرایط مثبت پیش برود ادامه همکاری منطقی است.

یکی از اعضای کمیته فنی در مصاحبه‌ای منکر قرارداد با معروف شد و مدعی شد مربی‌ای می‌خواهیم بیاوریم تا با او به المپیک برویم! در این شرایط از همین ابتدا فشار روی سرمربی جدید ایجاد نمی‌شود؟

هر کسی گفته باشد نظر شخصی خودش را بیان کرده اما تصمیم نهایی با آقای داورزنی است. هر کسی مسوول صحبت‌های خودش است و کمیته فنی هم یک کمیته مشورتی است و در تصمیمات درنهایت با آقای داورزنی و همکاران نزدیک‌شان. خیلی‌ها معتقدند معروف تا پارسال بازی می‌کرد ولی نیمکت تیم ملی و فلسفه مربیگری شرایط خودش را دارد و این اتفاق جدید خیلی با دنیای بازیگری متفاوت است.

اگر شما می‌خواستید ‌مشورت بدهید مربی ایرانی یا مربی خارجی؟

صددرصد مربی خارجی. البته باید بعضی مشکلات مثل عقد قرارداد طولانی‌مدت خارجی را درنظر گرفت ‌اما مربی ایرانی هم اگر بخواهند انتخاب کنند مربی‌ای باشد که تجربه‌ کافی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی را داشته باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها