کد خبر: 643566
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ۱۳:۱۰:۳۲
| |

درآمد باورنکردنی فوتبال؛ حق پخش لیگ برتر انگلیس: 422 هزار میلیارد تومان!

لیگ برتر با قرارداد جدید 6.7 میلیارد پوندی حق پخش تلویزیونی را به Sky و TNT Sports فروخت.

درآمد باورنکردنی فوتبال؛ حق پخش لیگ برتر انگلیس: 422 هزار میلیارد تومان!
کد خبر: 643566
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ۱۳:۱۰:۳۲

در حالی که مساله حق پخش در بسیاری از کشورهای دنیا حل شده و حتی به مراحل پیچیده و اعجاب‌انگیزی رسیده است، فوتبال ایران همچنان در کش و قوس پذیرفتن این حق بدیهی توسط صداوسیما و ورود یک بند و تبصره به قانون بودجه است. به عنوان مثال لیگ برتر انگلیس قرارداد جدیدی را بابت حق پخش مسابقات به امضا رسانده که این صنعت را وارد یک فضای تازه می‌کند. طبق گزارش‌ها رقم جدید منعقد شده 6.7 میلیارد پوند است که می‌شود 422 هزار و صد میلیارد تومان! البته شکی نیست که لیگ برتر ایران با لیگ برتر انگلیس به عنوان جذاب‌ترین لیگ دنیا قابل مقایسه نیست، اما آیا فوتبال ایران به اندازه سهم خودش نمی‌تواند درصدی کوچک از این درآمد را داشته باشد؟ در ادامه شما را به خواندن گزارش گاردین از این توافق تاریخی در حوزه حق پخش تلویزیونی دعوت می‌کنیم.

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردین، لیگ برتر با قرارداد جدید 6.7 میلیارد پوندی حق پخش تلویزیونی با Sky و TNT Sports موافقت کرد. تعداد بازی‌های زنده به عنوان بخشی از معامله به‌طور قابل‌ توجهی افزایش می‌یابد. در این بین بی‌بی‌سی نیز حق استفاده از هایلایت‌های مسابقه را خریداری کرد. 

لیگ برتر انگلیس قرارداد جدیدی با Sky و TNT Sports بسته و با آنها به توافق رسیده است. در این توافق آمده که پریمیر لیگ در مدت چهار سال 6.7 میلیارد پوند دریافت خواهد کرد.

لیگ برتر طی یک راه‌حل سریع برای پیشبرد آنچه یک فرآیند بسیار پیش‌بینی شده مطرح شده بود، قرارداد خود را با شرکای پخش قابل اعتمادش تمدید کرد. این قرارداد که از فصل 26-2025 اجرا می‌شود، به‌طور موثری درآمد خود را ثابت نگه می‌دارد، اگرچه تعداد بازی‌های زنده به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

Sky چهار بسته از پنج بسته فروش را خریداری کرده است، یعنی حداقل 215 بازی زنده، از جمله تمام 10 بازی در روز پایانی فصل. تی‌ان‌تی نیز 52 مسابقه را نمایش می‌دهد، در حالی که هایلایت‌های مسابقات برای پخش در روزهای بعد از مسابقات نیز توسط بی‌بی‌سی خریداری شده است. 

به این ترتیب برای اولین‌بار، تمام مسابقات خارج از ساعت 3 بعدازظهر شنبه به صورت زنده در بریتانیا پخش می‌شود. همچنین روزهای مسابقه وسط هفته بیشتری وجود خواهد داشت که در آن بازی‌ها به‌طور همزمان نمایش داده می‌شود و طرفداران می‌توانند انتخاب کنند کدام یک را تماشا کنند. این گسترش محتوای موجود و تمدید شرایط قرارداد (با معاملاتی که قبلا در دوره‌های سه ساله توافق شده بود) لیگ برتر را قادر می‌سازد تا به آنچه آن را «بزرگ‌ترین قرارداد حقوق رسانه‌های ورزشی منعقد شده» می‌نامد، دست یابد.

این قرارداد به عنوان تقویت‌کننده وضعیت لیگ برتر و موفق‌ترین رقابت فوتبال داخلی جهان تلقی می‌شود. به‌رغم تضمین رشد درآمد سالانه از حقوق داخلی تنها به اندازه 4 درصد و کمتر از سطح تورم فعلی، این معامله بیش از دوبرابر ارزش توافقی است که اخیرا توسط سری آ ایتالیا منعقد شده است.

همچنین این اتفاق در زمان افزایش حدس و گمان‌ها در مورد آینده حقوق پخش و با عقب‌نشینی برخی شرکت‌های رسانه‌ای از صرف هزینه‌های هنگفت رخ می‌دهد. در همین حال، شرکت‌های فناوری تمایلی به قدم گذاشتن در این وضعیت که برای برخی از آنها شبیه به یک خلأ است، نشان نداده‌اند. آمازون فعل و افعالات فعلی حقوق خود را برای بازی‌های لیگ برتر از دست داد و قراردادی با قیمت پایین برای نمایش بازی‌ها نسبت به سال 2019 پیشنهاد کرد.

یکی از بحث‌های طولانی مدت علیه پخش بازی‌های تلویزیونی در ساعت 3 بعدازظهر روز شنبه، نیاز به پایین نگهداشتن عرضه برای حفظ تقاضا جهت محصول لایو است. رشد بیش از 25 درصدی مسابقات زنده احتمالا این استدلال را محک می‌زند. این اتفاق در زمانی رخ می‌دهد که دولت بریتانیا پیشنهادهایی را برای اجازه دادن به سوپرلیگ زنان برای پخش زنده مسابقات در آن زمان پشت سر گذاشته است.

ریچارد مسترز، مدیر اجرایی لیگ برتر گفت: «به عنوان شرکای قدیمی و ارزشمند، Sky Sports و TNT Sports به دلیل ارایه مداوم پوشش و برنامه‌نویسی در سطح جهانی مشهور هستند. ما در فصول اخیر از تعداد تماشاگران و تماشاچیان بی‌سابقه‌ای برخوردار بوده‌ایم و می‌دانیم که ادامه نوآوری آنها باعث می‌شود افراد بیشتری لیگ برتر را تماشا و دنبال کنند.»

او ادامه داد: «نتیجه این روند بر قدرت لیگ برتر تاکید می‌کند و گواهی خوبی برای باشگاه‌ها، بازیکنان و مدیران ماست که همچنان رقابتی‌ترین فوتبال جهان را در استادیوم‌های کامل ارایه می‌دهند و برای هواداران هر هفته فضایی بی‌رقیب ایجاد می‌کنند.»

دانا استرانگ، مدیر اجرایی گروه Sky گفت: «این یک نتیجه فوق‌العاده برای مشتریان Sky است که شاهد افزایش قابل توجه تعداد مسابقات در نمادین‌ترین لیگ جهان خواهند بود. ما به سابقه طولانی خود در لیگ برتر افتخار می‌کنیم و مشتاقانه منتظر ارایه تعامل، سرگرمی و نوآوری بیشتر تا پایان دهه هستیم. Sky خانه بلامنازع برای طرفداران ورزش در بریتانیاست.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها