کد خبر: 500305
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۹ ۰۷:۵۶:۲۰
| |

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مطرح کرد

تامین اجتماعی چگونه دیجیتالی شد؟

روز گذشته چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های رویای تامین اجتماعی فراگیر با موضوع تامین اجتماعی دیجیتال با طرح 3070 با حضور مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و نصراله جهانگرد، نماینده ویژه ریاست‌جمهوری در امور دولت الکترونیک برگزار شد.

تامین اجتماعی چگونه دیجیتالی شد؟
کد خبر: 500305
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۹ ۰۷:۵۶:۲۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های رویای تامین اجتماعی فراگیر با موضوع تامین اجتماعی دیجیتال با طرح 3070 با حضور مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و نصراله جهانگرد، نماینده ویژه ریاست‌جمهوری در امور دولت الکترونیک برگزار شد.

به گزارش اعتماد، براساس توضیحات این سازمان مبنای عدد 3070، الکترونیکی کردن 30 خدمت پرطرفدار سازمان تامین اجتماعی است که باعث کاهش 70 میلیون بار مراجعه به شعب این سازمان می‌شود. در ابتدای این نشست به بررسی وضعیت سازمان تامین اجتماعی پیش و پس از غیرحضوری کردن این 30 خدمت پرداخته شد و کارشناسان که عمدتا صاحب‌نظران دانشگاهی و شرکای سازمان تامین اجتماعی مانند اتحادیه کارگری و کارفرمایی هستند، به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند. براساس گفته‌های سالاری قرار است تا پیش از پایان عمر دولت، شعار 4090 محقق شود تا از این طریق بتوان گام بزرگی برای شعار دولت الکترونیک برداشت.

خدمات کاملا الکترونیکی می‌شود


ابتدای برنامه گزارش جامعی از آنچه در دو سال اخیر در این سازمان گذشته، به حضار نمایش داده شد. با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی با حجم عظیمی از کارگران، کارفرمایان، مستمری‌بگیران و... سروکار دارد، لازم است علاوه بر تنوع خدمات، سهولت در دریافت آنان را نیز در دستور کار خود قرار دهد، چراکه برخی افراد تحت پوشش این سازمان، از تعدد مراجعه برای به سرانجام رسیدن یک خدمت گلایه‌مند بودند. البته که با توجه به گفته‌های مهرداد قریب، معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی تنوع‌سازی خدمات در گرو طرح 3070 محقق می‌شود هر چند الزاماتی نیز دارد.

براساس صحبت‌های قریب تحقق دولت الکترونیک، زیرساخت‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار، اتصال به پایگاه داده‌های سایر سازمان و ارگان‌ها و... از پیش‌نیازها و الزامات طرح‌های اینچنینی است. او در بخشی از سخنان خود ویژگی‌ها و مشخصه‌های سرویس 3070 را این‌گونه برشمرد: «تغییر رویکرد از فرآیندمحوری به سرویس‌محوری، اخذ برخط داده‌های موردنیاز پایگاه‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها، رعایت الزامات و چارچوب‌های قانونی و تایید حوزه حقوقی سازمان تامین اجتماعی، مهندسی مجدد فرآیند‌ها، حذف محدودیت زمان و مکان، دیجیتالی شدن پروسه ارایه خدمات و حذف مداخلات غیرالکترونیکی در فرآیند ارایه خدمات می‌شود.»

او در بخش دیگری به اهداف این سازمان در طرح 3070 نیز اشاره کرد و گفت: « در این طرح اهدافی مانند کاهش حجم مراجعات، ارتقای سطح رضایتمندی، صحت‌سنجی اطلاعات با پایگاه‌های داده‌های ذی‌ربط، استفاده بهینه از نیروی انسانی و... است.» معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه طرح 3070 از نیمه دوم سال 99 اجرا شد، گفت: «این طرح، طرحی ملی و عظیم است که قرار است در آن خدمات اصلی این سازمان به صورت کاملا الکترونیکی و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی به بیمه‌شدگان، کارفرمایان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران ارایه شود.» قریب در قسمتی از سخنان خود از زحماتی که دکتر ستاریفر، در سال‌های 80-79 برای الکترونیکی کردن خدمات کشید نیز تشکر و عنوان کرد که اگر ایشان در آن زمان خدمات ارایه شده توسط این سازمان را به سمت الکترونیکی شدن پیش نمی‌بردند، شاید برای رسیدن به جایگاه فعلی باید بیشتر منتظر می‌ماندیم.

ثبت قرارداد حتی در روزهای تعطیل


معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی به خدمات الکترونیکی که به کارفرمایان و بیکاران داده می‌شود نیز اشاره کرد؛ پیش‌تر برای دریافت بیمه بیکاری نیازمند 15 تا 20 بار حضور در شعب تامین اجتماعی و ارتباط با کارشناسان مربوط بود که در حال حاضر برای دریافت این نوع بیمه نیازی به حضور در مراکز نیست و افراد به صورت الکترونیکی درخواست خود را ثبت می‌کنند.


براساس گفته‌های قریب در سال 98، 110 هزار قرار‌داد برای کار و بیمه به ثبت رسید در حالی که طی 7-6 ماهه اخیر بیش از 217 هزار قرارداد فقط برای مشاغل آزاد در سامانه ثبت شده است. از این میزان قرارداد، 19 هزار و 214 یا 5درصد کل قرارداد فقط در روزهای تعطیل بدون مراجعه به شعب سازمان به ثبت رسیده است. او در پایان صحبت‌های خود ضمن اشاره به این موضوع که از آبان تا خرداد سال جاری خدمات الکترونیک رشد چشمگیری داشته، از ادامه‌دار بودن تلاش‌ها برای افزایش این رشد خبر داد.

پس از معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی، ربیع‌زاده به بیان ویژگی‌های IT این طرح پرداخت. با استناد به گفته‌های او مخاطب سرویس‌های این سازمان توانسته با سرویس‌ها ارتباط منطقی برقرار کند و به همین دلیل می‌توان ادعا کرد هدف سرویس نیز محقق شده است. او در ادامه سخنان خود ضمن تاکید به اینکه قرار است خدمات جامع‌الابعادی را برقرار کنیم، از سو‌گیری راحت‌تر مخاطب به سمت آنها خبر داد. پس از صحبت‌های مسوولان سازمان تامین اجتماعی، نوبت به شرکای این سازمان رسید که به بیان نظرات خود بپردازند.

حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن اشاره به این موضوع که برای ایجاد رضایتمندی در یک طرحی باید آموزش و اطلاع‌رسانی آن نیز در دستور کار قرار گیرد، گفت: «برای طرح 3070 آموزشی صورت نگرفته است. باید به این نکته واقف بود که جامعه هدف ما با تکنولوژی روز آشنا نیست. در حوزه مدیریتی این آموزش‌ها را ارایه کرده‌ایم، اما بازنشستگان و کارگران ما که عمدتا اطلاعات کافی را ندارند با این دانش و استفاده از طرح 3070 آشنا نیستند. رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتقاد از سازمان تامین اجتماعی گفت: «به عنوان مثال کارگری که برای اخذ حکم خود به یکی از دفاتر الکترونیکی بیرونی مراجعه کرده بود برای دریافت حکم خود مبلغ 7 میلیون تومان پرداخت کرده بود و به همین دلیل باید ابتدا آگاهی و آموزش‌های لازم به جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی ارایه شود.


صرفه‌جویی در وقت و همچنین ارایه خدمات در طرح 3070 باید مدنظر قرار گیرد همچنین مکانیسمی تعریف شود که دانش و آگاهی گروه هدف ارتقا یابد.اگرما به عنوان شرکای اجتماعی در طرح اشاره شده نظارت نداشته باشیم این طرح همانند سایر طرح‌های سازمان متوقف خواهد شد و به همین دلیل باید نظارت و کنترل داشته باشیم تا طرح استمرار داشته باشد.» به بیان او این طرح قدم مثبتی برای غیرحضوری شدن امور است که باعث می‌شود درآمد سازمان نیز افزایش یابد. علی خدایی، رییس شورای اسلامی کار نیز از دیگر حاضرین در این جلسه بود که گفت: «براساس نظرسنجی انجام شده در تهران 70درصد از جامعه هدف که تحصیلات دانشگاهی داشتند از طرح 3070 ابراز رضایت داشتند. باید نظرسنجی برای سایر استان‌ها و مناطق محروم انجام شود. همچنین آموزش و اطلاع‌رسانی برای جامعه هدف سازمان افزایش یابد.با اجرای طرح 3070 مراجعات به شعب کاهش پیدا کرده و رضایتمندی را در بر داشته است.»

بدون خدمات برخط دچار مشکل می‌شویم


نصراله جهانگرد، نماینده ویژه ریاست‌جمهوری در امور دولت الکترونیک نیز در این نشست حضور داشت که در ابتدای سخنان خود سازمان تامین اجتماعی را یکی از موفق‌ترین سازمان‌های وزارت کار و تعاون معرفی کرد که کارآمدی و توانمندی خوبی داشته و اغلب ارزیابی‌ها درخصوص دولت الکترونیک نیز این مهم را نشان می‌دهد. به باور جهانگرد هر قدر بتوان در چالاکی فعالیت‌های این سازمان اقدام انجام داد، به نفع همه ملت است. جهانگرد بر این باور است که بدون بهره‌برداری از خدمات برخط و حذف دیوان‌سالاری نمی‌توان راه به جایی برد.

مثال آن نیز بهبود شرایط و زیرساخت‌ها برای استفاده از این خدمات است؛ در سال 92 توان شبکه‌های ارتباطی کشور در حد خواندن چند خط بود که در سال جاری به دیدن فیلم‌های آنلاین رسیده است. او در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به این موضوع که اگر اقدامات در شبکه دیتا و... نبود نمی‌توانستیم در دوران کرونا کشور را مدیریت کرد، گفت: «ساماندهی بخش‌ها فشار کار را کاهش داد.» جهانگرد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به این موضوع که شاهد تحولات خوبی در سازمان تامین اجتماعی درخصوص دولت الکترونیک هستیم، گفت: «نقطه شتاب‌دهنده تفکر، عزم و اراده مجموعه، سازمان تامین اجتماعی است که از مدیریت تا بدنه آن برای بهبود شرایط تلاش کردند.» او در ادامه افزود: «در بخش به‌کار‌گیری سیستم‌های هوشمند برای ارایه خدمات در آغاز راه هستیم. در بخش بیمه‌شدگان نیز نیازمند سهولت در دسترسی به خدمات هستیم به گونه‌ای که با کمترین آگاهی بتوانند خدمت موردنیازشان را انتخاب و دریافت کنند.» به باور او انتظار است که طرح 3070 خدمات را ارزان‌تر، کوتاه‌تر، متنوع کند و سهولت در دسترسی به آنها را نیز افزایش دهد.

افزایش خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه به‌زودی خدمات غیرحضوری از 30 به 40 خدمت افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: «نواقص طرح 3070 با استفاده از نظرات شرکای اجتماعی رفع می‌شود.» مصطفی سالاری در این خصوص افزود: «استفاده از نظرات شرکای اجتماعی به منظور رفع نواقص طرح 3070، یکی از اقداماتی است که در سازمان تامین اجتماعی انجام شده و هدف از برگزاری این نشست‌ها، استفاده از نظرات و همچنین ارایه گزارش به جامعه هدف که نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شود، است.آسان‌تر کردن ارایه خدمات به شیوه غیرحضوری متناسب با سطح اطلاعات افراد موضوع مهمی است که باید بیشتر روی آن کار شود.»


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه تحول دیجیتالی یک ضرورت محسوب می‌شود، گفت: « تامین اجتماعی به لحاظ اینکه با بخش عمده‌ای از جمعیت کشور در ارتباط است، باید در جهت دیجیتالی شدن اقدامات خود گام اساسی بردارد و در آینده سرعت استفاده از آن را بیشتر کند.در ادامه مسیر و مرحله اول، ایرادات 30 خدمت را رفع می‌کنیم و سپس سراغ غیرحضوری کردن خدمات دیگر می‌رویم.» سالاری در ادامه خاطرنشان کرد: «شعب تامین اجتماعی به نسبت قبل بسیار خلوت، مراجعات مردم نیز کمتر و تعداد خدمت‌ها بیشتر شده و اگر اجرای آن آسان‌تر شود، به‌طور حتم بهره‌مندی از خدمات تامین اجتماعی بیشتر خواهد شد.» سالاری با اشاره به اینکه این طرح بی‌ایراد نیست، گفت: «زمانی می‌توانیم بگوییم این طرح اشکالی ندارد که هیچ‌کس و در هیچ شرایطی برای گرفتن 30 خدمت نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشد و با سرعت کافی از خدمات بهره‌مند شود.»


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه قصد داریم فرآیند برخورداری از خدمات تامین اجتماعی را اصلاح و کوتاه‌تر کنیم، افزود: «به صورت دایم از سامانه 1420 بازخورد می‌گیریم تا ببینیم کدام سرویس‌ها نارسایی دارند یا باید بهبود پیدا کنند. همچنین دستگاه‌های مختلف در زمینه اجرای طرح 3070 به ما کمک می‌کنند.در گام بعدی قصد داریم این طرح را به 4080 تبدیل کنیم به‌طوری که خدمات غیرحضوری به 40 خدمت و میزان کاهش مراجعات نیز به 80درصد برسد. برای رسیدن به این مهم از استارت‌آپ‌ها می‌خواهیم که روی پلتفرم ما سرویس ارایه خدمات غیرحضوری ارایه دهند و گروه‌های جوان برای کمک و آسان‌تر شدن ارایه خدمت به ما کمک کنند.» او درباره به حاشیه رفتن این طرح گفت: زمانی که بیش از 90درصد کار انجام، خدمات به صورت غیرحضوری و تمامی سندسازی‌ها نیز انجام شده باشد، احتمال اینکه طرح به حاشیه برود بسیار کم خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها