کد خبر: 511151
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۱ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مهم‌‌ترین چالش‌های گروه طالبان در افغانستان کدام‌اند؟

با وجود تمام اطمینان‌بخشی‌های رهبران گروه طالبان در مورد اوضاع افغانستان اما شرایط به آن خوبی که آنها سعی دارند جلوه دهند رقم نمی‌خورد و چالش‌های مهمی بر سر راه کشورداری این گروه که پس از 20 سال تکرار می‌شود موجود است.

مهم‌‌ترین چالش‌های گروه طالبان در افغانستان کدام‌اند؟
کد خبر: 511151
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین به عقیده کارشناسان، طالبان به همان سهولتی که بر کابل تسلط پیدا کردند نخواهند توانست بر این کشور حکومت کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، با وجود تمام اطمینان‌بخشی‌های رهبران گروه طالبان در مورد اوضاع افغانستان اما شرایط به آن خوبی که آنها سعی دارند جلوه دهند رقم نمی‌خورد و چالش‌های مهمی بر سر راه کشورداری این گروه که پس از 20 سال تکرار می‌شود موجود است.

اولین چالش ادامه ناامنی و هرج‌ومرج در نقاط مختلف افغانستان از جمله کابل است، سوای اوضاع پیچیده داخل و اطراف فرودگاه کابل، مناطق دیگری از افغانستان نیز هر روز درگیر اعتراضات و اغتشاش‌‌هایی می‌شود که تنها برخی از آنها به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها راه پیدا می‌کنند.

خروج واقعی و کامل نظامیان آمریکا از افغانستان هم دیگر چالش بزرگ طالبان است، گرچه تنها فرصتی چندهفته‌ای تا 11 سپتامبر- ضرب‌الاجل طالبان برای خروج آخرین نظامیان آمریکایی از افغانستان- باقی مانده است، اما تحقق آن یکی از چالش‌های راستی‌آزمایی سخنان طالبان چه در بعد داخلی و چه در بعد فرامرزی محسوب می‌شود.

نحوه تعامل طالب‌ها با گروه داعش به ویژه شاخه خراسان این گروه که در افغانستان فعالیت می‌کنند و به نوعی هر دوی آنها از یک مشرب فکری نشأت گرفته‌اند نیز می‌تواند یکی از چالش‌های مهم این گروه برای جهش به سمت زمامداری واقعی در افغانستان به شمار رود.

نحوه مدیریت کشور و نوع نگاه آنها به دموکراسی و آزادی‌های فردی نیز می‌تواند دیگر چالشی باشد که نه تنها بازخوردهای گسترده داخلی خواهد داشت بلکه به نوعی سمت و سوی تعامل جهانی را مشخص خواهد کرد.

با این حال مشکلات اقتصادی را شاید بتوان قله چالش‌های طالبان در کوتاه‌مدت توصیف کرد.

وقتی رئیس بانک مرکزی افغانستان از فقدان منابع ارزی در داخل کشور صحبت می‌کند، این سخن در میان کارشناسان اقتصادی یک فاجعه بزرگ تفسیر می‌شود.

رئیس بانک مرکزی افغانستان بعد از سقوط کابل اعلام کرد، کشور ذخایر ارزی چندانی در داخل ندارد و تمامی ذخایری که در حدود 9 میلیارد دلار است در خارج از کشور قرار دارد.

این سخنان زمانی فاجعه‌بارتر می‌نماید که درمی‌یابیم چند روز پیش دولت جو بایدن دستور داد تمام حساب‌های دولت افغانستان را در آمریکا بلوکه کنند.

اجمل احمدی رئیس بانک مرکزی افغانستان در رشته‌توییت‌‌هایی همچنین خبر داد هفت میلیارد دلار از 9 میلیارد دلار دارایی‌های افغانستان در بانک فدرال آمریکاست. او فاش کرد قرار بود هفته قبل (چند روز پیش از سقوط کابل) مقادیری ارز به افغانستان منتقل شود، اما ظاهراً مسئولان آمریکایی از وقوع این تحولات مطلع بوده و حاضر به این کار نشدند.

کارشناسان بر این باورند که گرچه طالبان از لحاظ نظامی طرف پیروز است، اما موفقیت این گروه را باید بعد از در دست گرفتن اداره دولت سنجید.

یکی دیگر از مهم‌‌ترین چالش‌های طالبان افزایش موج اعتراضات و به ویژه مبارزات مسلحانه علیه این گروه است.

انتفاضه پرچم که از چند روز پیش در نقاط مختلف افغانستان جریان یافته این بار از بدنه مردم عادی آغاز شده است؛ مردم عادی در اعتراض به حکومت طالبان پرچم دولت افغانستان را برمی‌افرازند، که این اتفاق به شدت جنگجویان طالبان را عصبانی کرده و اقدام به ضرب و شتم عاملان کرده و افرادی را که دور این پرچم گرد می‌آیند با تهدید سلاح متفرق می‌کنند.

امروز قیام‌‌هایی در جلال‌آباد و ننگرهار جسته‌گریخته به انجام می‌رسد و پنجشیر با وجود تسلیم شدن پسر احمد شاه مسعود کمابیش پرچم قیام در دست گرفته است.

شیوه تعامل با وضعیت وحقوق زنان نیز دیگر چالشی است که طالبان را به شکل جدی در تضاد‌ ‌ایدئولوژیکی قرار می‌دهد؛ دوراهی انتخاب‌‌ ایدئولوژی سلفی و اصولگرایی سنی با چارچوب‌های سخت مذهبی برای زنان، یا حفظ آزادی‌های فردی زنان می‌تواند طالب‌ها را در معرض خطری به مراتب بزرگ‌تر از یک جنگ قرار دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها