کد خبر: 266697
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ۰۹:۰۷:۰۰
| |

معاون وزیر بهداشت بیان کرد:

آغاز صدور و اعطاء پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به آغاز صدور و اعطاء پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران و گروه‌های وابسته واجد شرایط درسال 95 گفت: مبلغ 640 میلیارد ریال جهت بهبود کیفیت و استاندارد سازی محل استراحت پرستاران در مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان‌های کشور و پیگیری ایجاد پاویون‌های پرستاری در بیمارستان‌های مناطق محروم اختصاص یافت.

آغاز صدور و اعطاء پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران
کد خبر: 266697
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ۰۹:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مریم حضرتی، معاون وزیر بهداشت در ارتباط با دستاوردهای انقلاب در حوزه پرستاری طی 40 سال گذشته اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحولات چشمگیری در عرصه‌های مختلف و از جمله پرستاری ایجاد شد و تاریخچه‌ نوین پرستاری با هدف افزایش دسترسی آحاد جامعه به مراقبت‌های پرستاری با کیفیت و مقرون به صرفه در ایران اسلامی آغاز شد.

وی افزود: از سال 1330 با فعالیت، اداره کل پرستاری و مامائی وزارت بهداری، چهار بخش بهداشت همگانی، آموزش پرستاری، خدمات بیمارستان‌ها، بهداشت روانی آغاز و پس از انقلاب اسلامی بخش مامایی از اداره کل پرستاری تفکیک شد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: در سال 1373 جایگاه مدیر کل اداره کل پرستاری در وزارت بهداشت تثبیت شد و سپس جایگاه پرستاری به مشاور وزیر و تا سال 1390 قائم مقام وزیر در امور پرستاری تغییر یافت و در سال 1392 در ساختار وزارت بهداشت با مصوبه دولت اداره کل پرستاری به معاونت پرستاری ارتقاء یافت و دو اداره کل با عناوین ارتقای سلامت و خدمات پرستاری و توانمند سازی و بهره وری نیروی انسانی، مشتمل بر چهار گروه تخصصی و 18 پست کارشناسی ایجاد شد.

حضرتی گفت: در سال 65 مدارس پرستاری با آموزشگاه‌های عالی مامایی و به دانشکده‌های پرستاری و مامائی تحت پوشش دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور ارتقاء یافت و آموزش آکادمیک پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و PhD ایجاد شد.

وی بیان داشت: در سال 73 برنامه کارشناسی رشته پرستاری در راستای آموزش جامعه‌نگر تدوین و در سال 74 به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید و سپس این برنامه تحت نظارت کامل وزارت‌خانه قرار گرفت.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به راه‌اندازی دوره دکترای پرستاری در کشور در سال 73 گفت: تشکیل شورای عالی پرستاری در سال 1375 ، تصویب اجرای طرح انطباق خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی در حوزه پزشکی با موازین شرع مقدس و متناسب‌سازی هرم نیروی انسانی پرستاری به لحاظ جنسیت در سال 1377 از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

حضرتی گفت: تشکیل دفاتر پرستاری در دانشگاه‌ها و ارتقاء جایگاه مدیر خدمات پرستاری بعنوان بالاترین مقام اجرایی خدمات پرستاری در سطح دانشگاه‌، تصویب و ابلاغ آیین ‌نامه تأسیس مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل، بازنگری و ابلاغ آیین نامه جدید و ساماندهی و گسترش و نظارت بر عملکرد این مراکز در سال 95 و نیز تصویب طرح آزمایشی پوشش بیمه ای آن در شورایعالی بیمه در سال 97 صورت گرفت.

وی با اشاره به آغاز صدور و اعطاء پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران و گروه‌های وابسته واجد شرایط درسال 95 گفت: برگزاری دوره‌های مدیریت پرستاری در حوادث و بلایا و برگزاری دوره‌های آموزشی اخلاق پرستاری، استانداردسازی خدمات پرستاری در کشور برای گروه‌های هدف در دانشگاه است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت بیان داشت: ابلاغ بخشنامه موافقت با بازنشستگی پیش از موعد پرستاران با بیست سال سابقه کاری و استفاده از پنج سال بخشودگی در سال 1370،‌ تصویب و ابلاغ قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی در سال 1386، توسعه‌ی شیوه‌های مناسب برای بهبود استخدام، نگهداشت و ارتقاء انگیزه‌ی شغلی پرستاران از دیگر برنامه‌های اجرا شده است.

حضرتی گفت: تصویب آیین نامه و برقراری فوق‌العاده سختی شرایط محیط و نوبت‌کاری کارکنان پرستاری در سال66 ، اجرای قانون حفاظت در برابر اشعه و تخصیص پرداخت مبلغ ریالی حق اشعه به کارکنان پرستاری در معرض پرتو ها نیز از دیگر برنامه‌ها است.

حضرتی گفت: مبلغ 640 میلیارد ریال جهت بهبود کیفیت و استاندارد سازی محل استراحت پرستاران در مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان های کشور و پیگیری ایجاد پاویون های پرستاری در بیمارستان‌های مناطق محروم اختصاص یافت.

وی درباره فعالیت‌های پژوهشی پرستاری گفت:توسعه فعالیت های پژوهشی پرستاری در قالب رساله های PhD، توسعه کمی و کیفی کتب علمی و نشریات علمی پژوهشی پرستاری و تخصصی شدن نشریات پرستاری، عضویت رسمی ایران در شورای بین المللی پرستاران دنیا در آبان 87،‌ تدوین و انتشار آیین نامه اخلاق پرستاری در جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 و تشکیل سازمان نظام پرستاری ایران با تصویب قانون تشکیل سازمان نظام پرستاری در سال 1380 در شورای اسلامی نیز صورت گرفت.

معاون پرستاری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تعداد نیروهای پرستاری در مراکز دولتی سال 57 حدود 7 هزار نفر و اکنون به بیش از 71 هزار نفر،‌ تعداد مراکز دولتی آموزش پرستاری به 102 مورد و تعداد اساتید دانشگاه‌های دولتی و ازاد به یک هزار و 940 رسیده در حالی که سال 57 اساتیدی در این حوزه نداشتیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها