کد خبر: 314896
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ۰۸:۵۸:۰۱
| |

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

تعداد ماهی تیلاپیا به حدی نیست که اکوسیستم کشور را تهدید کند/ هیچ کشوری نتواسته با تکثیر ماهی تیلاپیا مقابله کند

احمد لاهیجان زاده، معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت:مقابله با ماهی تیلاپیا بسیار سخت است و تاکنون هیچ کشوری نتوانسته با این پدیده مقابله کند.

تعداد ماهی تیلاپیا به حدی نیست که اکوسیستم کشور را تهدید کند/ هیچ کشوری نتواسته با تکثیر ماهی تیلاپیا مقابله کند
کد خبر: 314896
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ۰۸:۵۸:۰۱

اعتمادآنلاین| ‌ احمد لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با اقدامات مقابله برای تکثیر ماهی مهاجم تیلاپیا در آب های کشور بیان کرد: از جمله عاملی که موجب نابودی ماهی تیلاپیا می شود دمای کمتر از یک سانتی متر در چند روز پیاپی است که این دما در آب های جنوب به ندرت وجود دارد .

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زیستگاه ماهی تیلاپیا کشور آسیایی نیست و از طریق اروند رود به ایران وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد ماهی تیلاپیا به حدی نیست که اکوسیستم آب ها و تالاب های کشور را تهدید کند، ادامه داد: این ماهی درمقابل آلودگی مقاوم و همه چیز خوار است و میزان باروری بیشتری نسبت به ماهی های دیگر دارد و به همین دلیل گونه مهاجم محسوب می کنند.

لاهیجان زاده گفت: سازمان محیط زیست با همکاری دانشگاه شهید بهشتی برای شناسایی این گونه در استان خوزستان مطالعاتی انجام داد و محدوده هایی که به این گونه آلوده بود، مشخص شد.

وی افزود:در بالا دست سدهای خوزستان هیچ گونه مهاجمی از جمله تیلاپیا مشاهده نشد و بیشتر در جنوب استان بودند؛ همچنین در تالاب شادگان و تعدادی نیز در تالاب هورالعظیم مشاهده شده است .

معاون محیط زیست دریایی گفت: براساس مطالعاتی که با همکاری آبزی پروی جنوب کشور صورت گرفت مقرر شد گونه ای از ماهی را در آب های آلوده به ماهی تیلاپیا رها سازی کنند که تا از بچه ماهی های تیلاپیا تغذیه کند که این اقدام در حال اجرا است .

وی بیان کرد: مقابله با این گونه کار سختی است؛ آمریکا برای مقابله با ماهی تیلاپیا حدود 15 میلیارد دلار هزینه کرده است اما هیچ کشوری نیز وجود ندارد که ادعا کند توانسته این گونه را مهار کند.

لاهیجان زاده تصریح کرد: مقابله با ماهی مهاجم تیلاپیا یک مقابله مدیریتی است به صورتی که نباید اجازه دهند که گونه های دیگر از رده خارج شوند .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها