کد خبر: 328914
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۷ ۲۲:۰۳:۰۰
| |

خبرنگاران تحت تاثیر تنش‌های شغلی هستند

معاون روابط وزارت کار با بیان اینکه خبرنگاری جزو مشاغل سخت به شمار می‌رود گفت: خبرنگاران هم از تنش‌های فیزیکی، ارگونومیکی، استرس و آلودگی صوتی تاثیر می‌پذیرند.

خبرنگاران تحت تاثیر تنش‌های شغلی هستند
کد خبر: 328914
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۷ ۲۲:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| حاتم شاکرمی اظهار کرد: برای آنکه سخت و زیان‌آوری یک شغل مشخص شود نیازمند حضور بازرسان کار نیستیم و بازرسان کار در همه مشاغل ورود می‌کنند مگر آن زمانی که تقاضایی به کمیته سخت و زیان آوری مشاغل بیاید که در آن صورت تقاضا به کمیته بازرسان ارجاع می‌شود و آنها مشاغل را بررسی می‌کنند. در بررسی ابتدایی هم به مرجع آلاینده سنجی ارجاع و نظر مرجع گرفته می‌شود.

وی گفت: هیچ منع قانونی برای ارائه تقاضا جهت حضور بازرسان کار و بررسی سخت و زیان آوری شغل وجود ندارد و چه کارفرما چه کارگر می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان آور به شمار می‌رود، افزود: به طور کلی کارهای سخت و زیان آور مربوط به مشاغلی می‌شود که در آنها کارگر در برابر تنش‌های آن شغل قرار می‌گیرد و بیش از ظرفیت استاندارد به او تنش وارد می‌شود. این تنش‌ها می‌تواند شامل تنش‌های فیزیکی، ارگونومیکی، استرس، آلودگی صوتی و شیمیایی باشد. خبرنگاری هم به عنوان مشاغل سخت از چنین تنش‌هایی تاثیر می‌پذیرد.

شاکرمی با بیان اینکه خبرنگاران نیازی به گزارش مرجع آلاینده سنجی ندارند و سخت و زیان آوری آنها مشکلات دیگری دارد، ادامه داد: مشغلی که که جزو سخت و زیان آورند فرق نمی‌کند در حوزه ساختمان یا تولید و صنعت وخدمات باشند. اینها می‌توانند با بررسی‌های کمیته‌های تخصصی سخت و زیان آور، آلاینده سنجی شوند و اگر نتایج این کمیته نشان داد تنش‌های وارده بیش از ظرفیت استانداردی است که باید وارد شود، در زمره سخت و زیان آوری قرار می‌گیرند و فرایندشان جداست.

وی در خصوص بررسی سخت و زیان آوری حرفه کارگران ساختمانی گفت: در بحث کارگران ساختمانی، سخت و زیان آوری همه رسته‌ها را شامل نمی شود. مثلا یک کارگر ساختمانی که در ارتفاع کار می‌کند می‌تواند جزو سخت و زیان آور باشد ولی همه کارگران ساختمانی مشمول نمی‌شوند.

شاکرمی ادامه داد: کارگری که در معادن یا در ارتفاع کار می‌کند، شغلش ماهیتا سخت و زیان آور است و نیازی به بررسی و آلاینده سنجی هم ندارد و طبق آیین‌نامه جزو مشاغل 14 گانه سخت و زیان آور است.

معاون روابط کار وزارت کار گفت: در حال حاضر 14 شغل در سطح کشور هستند که جزو گروه «ب» و ماهیتا سخت و زیان آورند و نیاز به بررسی ندارند. یکی از این مشاغل آتش نشانی است و ما در شورا بحث سخت و زیان آوری شغل آتشنشانی را بردیم و آن را در مشاغل 14 گانه قرار دادیم. شورای حفاظت فنی به این نتیجه رسید که شغل آتش‌نشانی مخاطرات زیادی دارد و آتش نشانانی که به شهادت رسیده‌اند در هنگام عملیات اطفای حریق دچار مخاطرات فراوانی شده‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه بنا نداریم به لیست مشاغل سخت و زیان آور اضافه کنیم، گفت: این کار تبعاتی دارد و هزینه‌هایی را به تولید و جامعه و تامین اجتماعی وارد می‌کند مگر آنکه ادعایی در این زمینه وجود داشته باشد که در ابتدا آلاینده سنجی می‌شود و چنانچه نتایج نشان داد جزو مشاغل سخت است کمیته‌های مربوطه تصمیم‌ گرفته و آن کار را جزو مشاغل سخت قرار می‌دهند.

گفتنی است؛ پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که در صورت ارائه درخواست متقاضیان مشاغل سخت به دبیرخانه‌های کمیته‌های استانی بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، مراتب توسط کمیته‌ها مورد تطبیق قرار گرفته و در صورت احراز سوابق بازنشستگی، مستمری آنها توسط سازمان تامین اجتماعی برقرار می‌شود. به گفته شریعتمداری، بازرسان کاری که به مراکز فرهنگی و رسانه‌ای مراجعه می‌کنند باید قراردادهای کار نیروهای کار را با مشاغلی که در آنجا هست تطبیق دهند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها