کد خبر: 335049
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۸ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

فهیمه صانعی، روانشناس کودک در یادداشتی مطرح کرد:

آیا فرزندتان سوژه همیشگی دوربین شماست؟

اگر فرزندتان سوژه همیشگی دوربین شماست و در طول روز چندین بار از او فیلم و عکس می‌گیرید و حتی آنها را در فضای مجازی منتشر می‌کنید، دست نگه‌ دارید. یک بررسی کوتاه انجام دهید و بعد تصمیم بگیرید.

آیا فرزندتان سوژه همیشگی دوربین شماست؟
کد خبر: 335049
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فهیمه صانعی- شاید اغراق‌آمیز نباشد اگر بگوییم، هر رفتاری که والدین در ارتباط با فرزندشان انجام می‌دهند بر آینده و زندگی او تاثیر می‌گذارد، خواه مثبت خواه منفی. بعضی از والدینِ امروز عنوان می‌کنند که از رفتارهای پدران و مادران‌شان در ارتباط با خود ناراضی هستند. رفتارهایی که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده، هرچند یک رفتار طبیعی در آن زمان تلقی می‌شده. در حقیقت باید بدانیم هر رفتاری که مطابق عرف یا طبیعی باشد، رفتار سالم و به دور از آسیب نیست.

این روزها شاهد کودکانی هستیم که همچون افراد مشهور مدام سوژه دوربین‌ها می‌شوند. دوربین‌هایی که والدین‌شان فیلمبردار آن هستند.

در واقع رفتارهای جذاب کودکان، والدین را ترغیب می‌کند که آنها را ثبت کنند. سوال این است که این رفتار طبیعی و مطابق با عرف امروزِ جامعه، آسیبی برای کودک به همراه دارد؟

اگر فرزندتان سوژه همیشگی دوربین شماست و در طول روز چندین بار از او فیلم و عکس می‌گیرید و حتی آنها را در فضای مجازی منتشر می‌کنید، دست نگه‌ دارید. یک بررسی کوتاه انجام دهید و بعد تصمیم بگیرید.

والدین باید به این نکات توجه کنند:

کودکی که همیشه خودش را مقابل دوربین می‌بیند، چقدر متوجه اهمیت فضای خصوصی می‌شود؟ وقتی هر رفتارش ضبط می‌شود و حتی در معرض قضاوت دیگران قرار می‌گیرد.

اهمیت حریم خصوصی یکی از ویژگی‌ها در سلامت و امنیت جنسی کودک است. اگر همه اجازه دارند هر لحظه از زندگی کودک را تماشا کنند، حتی لحظاتی که معمولاً کسی تمایل ندارد دیگران آن را ببیند، و درنهایت اجازه دارند در مورد آن اظهارنظر کنند، چیزی به‌ عنوان حریم خصوصی معنا پیدا نمی‌کند. در واقع در دنیای واقعی هم دیگران می‌توانند تا همین اندازه به کودک نزدیک شوند. چون کودک درکی از فضای خصوصی ندارد. این آموزشی است که کودک از این روند دریافت می‌کند.

علاوه بر این کودک می‌آموزد همیشه باید برای یک صحنه عکاسی آماده باشد، لباس مرتب بپوشد، ظاهر آشفته نداشته باشد و همواره خوب به نظر برسد. این روند فکری، مشکلات شخصیتی متفاوتی را برای بزرگسالی او پایه‌ریزی می‌کند.

با توجه به اینکه حریم خصوصی هر فردی قابل‌ احترام است، اگر بخواهیم تصویر یا فیلم کسی را با گروهی به اشتراک بگذاریم، مسلماً از آن فرد اجازه می‌گیریم. در مورد کودکان چقدر این مساله قابل‌ اجراست؟ اعتراض احتمالی کودک در بزرگسالی به این مورد که همیشه جلو دوربین بوده و دیگران او را قضاوت می‌کردند، چقدر مد نظر ماست؟

در آخر ذکر این نکته ضروری است که صرف وقت برای ثبت هر لحظه از رفتار کودک، والدین را از بودن در کنار فرزندشان و لذت بردن از این لحظات محروم می‌کند.

شاید بتوان از کنار این مسائل به‌ راحتی عبور کرد، اما برخی آسیب‌های جبران‌ناپذیر آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها