کد خبر: 370553
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ۱۴:۱۳:۰۲
| |

سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس:

بوی بد تهران قطعا از آرادکوه است

طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: «به گفته این مسئول، این بو قطعا از آرادکوه است. من و دیگر نمایندگان تهران هم که دوبار برای بازدید به سایت آرادکوه رفته بودیم، دقیقا همین بو را استشمام کردیم. بویی که در مسیر فرودگاه بین‌المللی می‌آید هم، دقیقا همین بو است. یکی از مسئولان سازمان محیط‌ زیست به من گفت که هرگاه باد تهران از شرق به غرب می‌وزد، بو را از سمت آرادکوه می‌آورد.»

بوی بد تهران قطعا از آرادکوه است
کد خبر: 370553
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ۱۴:۱۳:۰۲

اعتمادآنلاین| طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: «بوی ناشناخته این‌ بار با هراس سر رسید؛ دو بوی مختلف در تهران پیچید و گفتند ترکیبی متفاوت داشته و باز هم منشأ آن معلوم نشد که نشد. این بود که نمایندگان تهران در مجلس به رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست و وزیر کشور چنین تذکری دادند: «چرا درباره منشأ بوی نامطبوع در شهر تهران و مقابله با آن اطلاع‌رسانی مناسبی انجام نمی‌دهید و برای مقابله با آن اقدام مؤثری به‌ عمل نمی‌آورید؟»

دیروز سومین روز قرمز تهران و پنجمین روزی بود که مردم در آذرماه امسال، بویی بد و مرموز را استشمام می‌کردند. میانگین شاخص کیفیت هوا در 22 منطقه، روی عدد 164 قرار داشت و همچنان ناسالم برای همه گروه‌ها. روز گذشته سامانه پایش کیفی هوای کشور از دسترس خارج بود و اطلاعاتی از دیگر شهرهای صنعتی که آنها هم وضع قرمز داشتند، در دست نبود. سایت کنترل کیفیت هوای تهران هم پیش‌بینی 24ساعت آینده را حذف کرد و دسترسی به جزئیات کیفیت هوای ایستگاه‌های مختلف سخت‌تر شد. اما همه جا صحبت از بو بود؛ میان مردم، در شبکه‌های اجتماعی، در مجلس و شورا.

طیبه سیاوشی، نماینده تهران و یکی از امضاکنندگان نامه به رئیس‌جمهوری درباره بوی تهران اطلاعات جدیدی در این‌ باره می‌دهد.

او به نقل از یکی از مسئولان سازمان محیط‌ زیست که نمی‌خواهد نامش در گزارش بیاید، می‌گوید که سازمان محیط‌ زیست به این نتیجه قطعی رسیده است که منبع بوی بد پیچیده در تهران، سایت دفن زباله آرادکوه است: «به گفته این مسئول، این بو قطعا از آرادکوه است. من و دیگر نمایندگان تهران هم که دوبار برای بازدید به سایت آرادکوه رفته بودیم، دقیقا همین بو را استشمام کردیم. بویی که در مسیر فرودگاه بین‌المللی می‌آید هم، دقیقا همین بو است. یکی از مسئولان سازمان محیط‌ زیست به من گفت که هرگاه باد تهران از شرق به غرب می‌وزد، بو را از سمت آرادکوه می‌آورد.»

این منبع آگاه به سیاوشی گفته است، دلیل این که در سال‌های قبل این بو در تهران به مشام نمی‌رسید، این است که هیچ‌گاه به این اندازه، ظرفیت این سایت پر نشده بود: «سازمان محیط‌ زیست به دنبال محل جدیدی برای دپوی زباله است. شیوه دفن زباله در ایران سنتی است و مسئولان سازمان محیط‌ زیست می‌گویند به دلیل تحریم‌ها، نمی‌توانند تجهیزات جدید برای دپوی صنعتی وارد کنند. به گفته آنها، تا قبل از تحریم‌ها، این سازمان با کشورهایی مانند کره‌جنوبی برای واردات تجهیزات قرارداد داشته اما این قراردادها لغو شده و بنابراین محل جدید دپوی زباله هم سنتی خواهد بود.»

سیاوشی می‌گوید، یکی از مسئولان شهرداری هم به او گفته که این موضوع به آنها ربطی ندارد و ممکن است موضوع امنیتی باشد: «من هم گفتم هرگاه شما نمی‌توانید مشکلی را حل کنید، می‌گویید امنیتی است. به هر حال دلیل این بو، هر چه باشد، باید به مجلس پاسخ داده شود.»

او درباره نامه تذکر نمایندگان هم می‌گوید: «این تذکر رسما به رئیس‌جمهوری، وزارت کشور و سازمان محیط‌ زیست داده شده و ما منتظر جواب رسمی آنها هستیم. تا یک هفته صبر می‌کنیم و اگر جوابی نیامد، دوباره درخواست خواهیم داد و در نهایت از دیگر ابزارهای نظارتی‌مان استفاده خواهیم کرد.»

سیاوشی می‌گوید، در روزهای گذشته حدس و گمان‌های زیادی در این‌ باره مطرح بوده و هنوز نتیجه قطعی به مجلس اعلام نشده است: «بعضی می‌گویند از شبکه در حال ساخت فاضلاب در تهران است. بعضی می‌گویند از دفع سنتی زباله‌هاست و... . به هر حال آلودگی سنگین هوا و بوی بد، زندگی و عرصه را بر مردم تهران تنگ کرده. همه منتظر باران و بادیم و از طرف دیگر تعدد مراکز مربوط به آلودگی هوا باعث شده پاسخگویی در این‌ باره به تأخیر بیفتد. تحریم‌ها و کمبود اعتبارات هم مسائل دیگری است که از زبان مسئولان این مراکز شنیده می‌شود اما به هر حال سلامت مردم در خطر است.»

منبع: روزنامه شهروند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها