کد خبر: 381326
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ۰۹:۲۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از شرایط ویروس کرونا:

نگاهی به آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران/ رییس سازمان اورژانس: هیچ موردی از ابتلای ایرانیان به این ویروس گزارش نشده است/ رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: کرونا تست تشخیص سریع ندارد/ مبتلایان به ویروس کرونا در تبریز و تهران تک

ویروس کرونا این روزها یکی از مهم‌ترین اخبار در کل جهان شده است. ویروسی هم بیمار را به راحتی از پا درمی‌آورد و حالا دیگر از مرزهای قاره‌ها هم گذشته تا به یکی از نگرانی‌های جدید مردم ایران بدل شود.

نگاهی به آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران/ رییس سازمان اورژانس: هیچ موردی از ابتلای ایرانیان به این ویروس گزارش نشده است/  رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: کرونا تست تشخیص سریع ندارد/ مبتلایان به ویروس کرونا در تبریز و تهران تک
کد خبر: 381326
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ همه از ویروس کرونا می‌پرسند. اخبار را که رصد کنی، مسئولان در حال رد هرگونه گزارش بیماری هستند و در مقابل، بازار شایعه حسابی داغ است. اما مردم به کدام اعتماد کنند؟

این ویروس حالا در سراسر جهان پخش شده و کشورهای زیادی از بیماران مبتلا به این بیماری گزارش داده‌اند.

اینفو

وضعیت ویروس کرونا در سایر کشورهای دنیا

از یک سو خبر بیماران مبتلا به این ویروس در برخی شهرها شنیده می‌شود و از سوی دیگر مشخص می‌شود که بیماری آنها کرونا نبوده است.

با این وجود در حال حاضر این بیماری به نگرانی جدید مردم ایران بدل شده است.

رییس سازمان اورژانس: بیماری کرونا را نمی‌توان از مردم پنهان کرد

رییس سازمان اورژانس با بیان اینکه تا کنون هیچ موردی از ابتلای ایرانیان به کروناویروس در کشور گزارش نشده است، گفت: بیماری کرونا را نمی‌توان از مردم پنهان کرد.

پیرحسین کولیوند با اشاره به شیوع کروناویروس در چین و اعلام وضعیت اضطرار بین‌المللی از سوی سازمان جهانی بهداشت، گفت: بیماری کرونا چیزی نیست که بتوان از مردم پنهان کرد.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ موردی از ابتلای ایرانیان به این بیماری در کشور گزارش نشده و برخی خبرها در این زمینه صحت ندارد.

بنابر اعلام کانال خبری وزارت بهداشت، کولیوند گفت: اورژانس هر موردی از ابتلا به این بیماری را با شفافیت کامل به اطلاع همه مردم می‌رساند.

وی تاکید کرد: اکنون اورژانس همه امکانات برای خدمت رسانی را از نظر منابع فیزیکی و نیروی انسانی در اختیار دارد.

کروناویروس همچنان پشت مرزهای ایران

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به جدید بودن کرونا ویروس 2019،‌ گفت: همین موضوع سبب شده تست تشخیص سریع برای شناسایی ویروس وجود نداشته باشد، اما فرآیند و تجهیزات آزمایش‌های مولکولی شناسایی بیماری به شکل کامل در کشور فراهم است.

حسین عرفانی در خصوص آخرین تمهیدات وزارت بهداشت برای مقابله با ورود احتمالی ویروسکرونا به ایران، گفت: پس از آنکه دبیرکل سازمان بهداشت جهانی به صورت رسمی اعلام کرد ویروس جدید2019 باید به عنوان یک رویداد بهداشتی اضطراری با اهمیت بین‌المللی شناخته شود، وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور_دکتر اسحاق جهانگیری، خواستار محدودیت و تعلیق موقت پروازهای مستقیم به چین شد.

کرونا

توصیه به پرهیز از سفر به چین


وی افزود: همچنین ویزا و سایر مجوزهای مسافرتی که پیشتر برای ورود مسافران چینی به کشور صادر شده نیز به جز موارد اضطراری و توجیه‌دار به حالت تعلیق درآید. گام سوم ما توصیه به مردم بوده تا از سفر به کشور چین خودداری کنند.

تمهید برای بازگشت ایرانیان ساکن چین


عرفانی درباره سایر تمهیدات برای مسافرینی که از شهرهای آلوده چین به کشور باز می‌گردند، خاطرنشان کرد: با هماهنگی هیئت دولت، ایرانیان ساکن در کشور چین، بویژه دانشجویان ایرانی که در آنجا تحصیل می‌کنند، ظرف روزهای آینده به کشور باز می‌گردند و پس از مراقبت‌هایی که در مبادی مرزی هنگام ورود این عزیزان صورت می‌گیرد، آنها را با احترام به محلی مناسب انتقال داده تا به مدت دو هفته قرنطینه باشند؛ در صورتی که پس دو هفته از سلامتی آنها اطمینان حاصل کردیم، می‌توانند نزد خانواده‌هایشان بازگردند.

هیچ ایرانی ساکن چین، به کرونا مبتلا نشده است


وی در ادامه با تاکید بر اینکه محل در نظر گرفته شده برای قرنطینه ایرانیان پس از بازگشت از کشور چین، بیمارستان‌ها نخواهد بود، بیان کرد: تاکنون با توجه به اطلاعاتی که وزارت امور خارجه در اختیار ما قرار داده است، هیچ ایرانی در کشور چین به کرونا ویروس مبتلا نشده است اما، از آنجایی که ممکن است افراد سالمی که به کشور بازمی‌گردند در دوره نهفتگی بیماری قرار داشته باشند، این افراد را در یک محل مناسب که از امکانات رفاهی شایسته‌ای برخوردار باشد، به مدت دو هفته قرنطینه می‌کنیم.

ویروس کرونا چین

تشخیص سخت کروناویروس


عرفانی با بیان اینکه تشخیص کروناویروس از سایر عفونت‌های تنفسی دیگر کار سختی است، اظهار کرد: از نظر علائم بالینی، مبتلایان به کرونا ویروس عفونت حاد تنفسی دارند، اما شرط اصلی این بیماری تب بالای 38 درجه است. علاوه بر آن گلودرد، سرفه، آبریزش بینی، بدن درد، سر درد و مشکلات تنفسی سایر علائم مبتلایان به کرونا ویروس است. با اشاره به علائم ذکر شده متوجه می‌شویم که این علائم با سایر عفونت‌های تنفسی تفاوت چندانی ندارد و همین موضوع باعث سختی تشخیص این بیماری از سایر عفونت‌های تنفسی می‌شود.

وی نقش بررسی‌های همه‌گیری شناسی در فرد مشکوک دارای علائم کرونا ویروس را امری مهم دانست و افزود: اینکه فرد در 14 روز گذشته از نظر زمانی در چه محلی از نظر مکانی و در کنار چه افرادی از نظر آلودگی در تماس بوده است، برای تشخیص بیماری امری لازم‌الاجرا است. در صورتیکه فردی در بررسی‌های همه‌گیری شناسی‌ نیز علائم ابتلا به بیماری را داشت، وجه سوم بررسی‌های خود که بررسی‌های آزمایشگاهی است را آغاز می‌کنیم تا بتوانیم با قطعیت در مورد فرد مشکوک صحبت کنیم.

کروناویروس هنوز تست تشخیص سریع ندارد


وی با بیان اینکه این ویروس جدید است، افزود: به همین دلیل هنوز برای تشخیص کرونا ویروس 2019 تست تشخیص سریع وجود ندارد و تنها تشخیص‌های آزمایشگاهی مولکولی انجام می‌شود که امکانات آن نیز در کشور وجود دارد.

عرفانی ادامه داد: تاکنون 6 بیمار مشکوک به کرونا ویروس از چند استان در کشور گزارش شده است که بیمار بلافاصله مورد بررسی قرار گرفته و خوشبختانه متوجه شدیم به کرونا ویروس مبتلا نبوده‌اند.

وی عفونت کروناویروس جدید را نوعی عفونت تنفسی معرفی کرد و گفت: اگر فردی به عفونت‌های تنفسی مبتلا است، بهتر است هنگام بیماری در منزل استراحت کند و از تردد در اماکن عمومی دوری کنند اما اگر مجبور به حضور در اماکن عمومی شدند، از ماسک استفاده کرده و فاصله یک متری خود با دیگران را حفظ کنند؛ دست ندادن، روبوسی نکردن، رعایت آداب تنفسی و شست‌شوی مکرر دست‌ها به مدت 30 ثانیه نیز می‌تواند در پیشگیری از عفونت‌های تنفسی بویژه کروناویروس موثر باشد.

کرونا ویروس

تا به حال گزارش مشکوک نداشتیم

رئیس مرکز اورژانس تهران با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد بیماری مربوط به کرونا به این مرکز اعلام نشده است، گفت: آمبولانس‌های اورژانس تهران برای مقابله با این بیماری مجهز شده است.

پیمان صابریان افزود: تاکنون گزارش مشکوکی در رابطه با بیماری کرونا به سامانه مرکز اورژانس تهران اعلام نشده اما تکنسین های اورژانس برای مقابله با این بیماری آماده هستند.

وی افزود: آمبولانس های اورژانس همواره برای مقابله با انواع بیماری های عفونی از تجهیزات لازم برخوردار است و آمادگی داریم در صورت اعلام وجود بیماری عفونی تمهیدات لازم اتخاذ خواهد شد.

رئیس مرکز اورژانس تهران خاطرنشان کرد: مرکز اورژانس تهران همواره برای خدمت رسانی به شهروندان در آماده باش کامل است و در فصل زمستان نیز آمادگی دارد در صورت بروز هر گونه بیماری واگیردار از جمله آنفلوانزا و سایر بیماری ها در سریع ترین زمان اقدامات لازم پزشکی انجام می شود.

پیمان صابریان

وی در ادامه به ویژگی های این بیماری واگیردار اشاره کرد و گفت: کرونا با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه، عطسه، لرزش دستان، گلودرد، سردرد و تب باعث ایجاد عفونت و مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

به گفته وی، افراد مسن بالای 60 سال و به طور کلی کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌گیرند.

صابریان خاطرنشان کرد: ویروس کرونا می‌تواند از طریق دست دادن با افراد مبتلا به این ویروس یا موادغذایی خیابانی مانند فست فود یا سایر غذاهای دیگر نیز منتقل شود.

وی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری واگیر به شهروندان توصیه کرد در اقدامات احتیاطی از ماسک استفاده کرده و از تماس با افراد بیمار خودداری کنند و در صورت مشاهده و مورد مشکوکی مراتب را به سامانه 115 اطلاع دهند.

ویروس کرونا که به ویروس ووهان شهرت یافته و مشابه ذات الریه است، باعث تب شدید و تنگی نفس می‌شود و بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، تعداد تلفات در چین تا دیروز از 213 قربانی گذشته و ابتلای بیش از 10 هزار نفر به این ویروس مهلک نیز تایید شده است.

با گسترش دامنه ابتلا به این ویروس در کشورهای مختلف، سازمان بهداشت جهانی از روز پنجشنبه وضعیت اضطراری در سطح بین المللی اعلام کرده است.

وزیر بهداشت: بسته‌های پیامکی آموزش مقابله با کرونا برای مردم ارسال می‌شود

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم از ارسال بسته‌های پیامکی آموزش در مقابله با ویروس کرونا خبر داد و در توئیتر خود در این باره نوشت.

توئیت

ماسک در جلوگیری از ویروس موثر است؟

یکی از سوالات رایج در پیشگیری از ابتلا به این ویروس، استفاده از ماسک‌های تنفسی است و اینکه آیا این ماسک‌ها در جلوگیری از انتقال ویروس موثرند؟

در این زمینه باید گفت که ماسک‌های مورد استفاده در مراکز درمانی که با عنوان ماسک‌های جراحی شناخته می‌شوند، کاربردشان برای جلوگیری از ورود قطرات ریز مایعات و یا ذرات درشت معلق در هوا به سیستم تنفسی است.

ماسک‌های N95 نیز نوعی ماسک تخصصی هستند که برای کاهش احتمال ورود ویروس به سیستم تنفسی طراحی شده‌اند.

در همین زمینه کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: باید توجه داشت که هیچ‌کدام از ماسک‌ها اطمینان قطعی در عدم انتقال عفونت یا ویروس را تضمین نمی‌کنند. بنابراین رعایت بهداشت شخصی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، عدم تماس دست‌ها با دهان، بینی و چشم‌ها بسیار موثر بوده و اکیدا توصیه می‌شود.

او تاکید کرد که سازمان بهداشت جهانی و مرکز بیماری‌های ایالات متحده استفاده از ماسک‌های طبی را برای عموم توصیه نمی‌کنند و صرفا استفاده از آنها را برای کارکنان مراکز درمانی و افرادی که در تماس مستقیم با بیماران هستند، پیشنهاد می‌کنند.

تکذیب بستری یک مبتلا به کرونا در بیمارستان یافت‌آباد

جهانپور خصوص‌ِ شایعه ابتلای یک ایرانی به کرونا 2019 و بستری او در بیمارستان شهدای یافت‌آباد، گفت: این خبر شایعه است. هنوز هیچ مورد مثبتی از بیماری کرونا 2019 در کشور گزارش نشده است. بنابراین این اظهارات از منظر وزارت بهداشت کذب است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ادامه گفت: تمهیدات وزارت بهداشت، در خصوص شناسائی افرادی که ممکن است ناقل ویروس کرونا باشند، با جدیت هر چه بیشتر اعمال می‌شود. به محض آن که موردی از بیماری در کشور شناسائی و تایید شود، وزارت بهداشت بنا به وظیفه خود گزارش را منتشر می‌کند تا از شیوع بیماری جلوگیری کند.

تکذیب شناسایی 2 مورد مبتلا به کرونا در تبریز

محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شناسایی دو فرد مبتلا به کرونا ویروس در تبریز را تکذیب کرد و گفت: پیش از ظهر پنجشنبه دو نفر از افراد تبعه چین که چند روز قبل از چین به جمهوری آذربایجان سفر کرده و چهارشنبه وارد ایران شده بودند، با علایم تب و شبه آنفلوانزا به یکی از بیمارستانهای شهر تبریز مراجعه و پس از معاینه و نمونه برداری، طبق پروتکل کشوری در مکانی که برای ارایه خدمت به بیماران مشکوک به بیماریهای حاد ویروسی در نظر گرفته شده بود، منتقل و بستری شدند.


او اظهار داشت: این افراد تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته و پس از آزمایش های تکمیلی مشخص شد هر دو نفر مبتلا به آنفلوانزای نوع «بی» (B) بوده اند.

گویا ضمن تاکید بر اینکه تاکنون هیچ مورد کرونا ویروس در سراسر کشور دیده نشده، تصریح کرد: تمامی نیروهای بهداشتی با تمام امکانات به صورت شبانه روزی در حال رصد و کنترل مبادی ورودی کشور هستند.




اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها