کد خبر: 390102
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۱۱:۰۱:۲۶
| |

چگونه از کرونا نترسیم؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد پرهیز از درگیری بیش از حد با اخبار کرونا و ضرورت شاد بودن ضمن رعایت نکات ایمنی و پیشگیرانه را برای جلوگیری از ترس و اضطراب این روزها که موجب کاهش ایمنی بدن می‌شود، توصیه کرد.

چگونه از کرونا نترسیم؟
کد خبر: 390102
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۱۱:۰۱:۲۶

اعتمادآنلاین| سیدکاظم کاظمینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد، با طرح این سوال که «آیا باید از کرونا ویروس ترسید؟»، اظهار کرد: متاسفانه این روزها اضطراب ناشی از ابتلا به این بیماری، دامن خیلی از افراد جامعه را گرفته است ولی در عین حال باید از این بیماری ترسید چرا که بی‌توجهی نسبت به آن موجب همه‌گیری بیماری در جامعه خواهد شد لذا ترس از کرونا به معنی جدی گرفتن و رعایت موازین بهداشتی در این رابطه است.

وی با تاکید بر این که نباید از کرونا ترسید، گفت: ترس، ایمنی بدن را پایین می‌آورد و راه ورود میکروب به بدن را هموار می‌کند، ضمن این که ترس نمی‌تواند دردی را دوا کند.

کاظمینی افزود: هموطنان بسیاری از بیماری‌های خطرناک‌تر از کرونا مانند آنفلوانزای خوکی را تجربه کرده‌اند و باید بدانند که ویروس کرونا هر فرد مبتلایی را نمی‌کشد.

وی در رابطه با ترس ایجاد شده در جامعه و راهکارهای مقابله با آن به کنار گذاشتن تلفن همراه و سایر فضاهای مجازی و حتی اخبار کرونا اشاره کرد و گفت: نباید بیش از حد درگیر ترس و اضطراب ناشی از اخبار کرونا شویم بلکه باید بخندیم و در این مدت شادی خود را افزایش دهیم چرا که بدون شک، خنده ایمنی را افزایش می‌دهد و این مسئله یک امر ثابت شده در دنیاست.

این متخصص طب ایرانی به لزوم مشاهده برنامه‌ها و فیلم‌های شاد تاکید کرد و گفت: پرتقال، به، لیمو، سیب و میوه‌های مشابه را مصرف و حتما آن‌ها را ببویید یا قدری گلاب به چهره و گردن و سینه خود بپاشید تا از اضطراب این روزها بکاهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که افراد دارای تست مثبت کرونا افراد بدحالی هستند، گفت: باید توجه داشت که ممکن است بسیاری از اطرافیان ما به این بیماری دچار شده باشند اما به علت بدحال نبودن و بروز ندادن علائم بیماری مورد تست کرونا ویروس قرار نگیرند، در واقع از هر بیمار مبتلا به کرونا تست این بیماری گرفته نمی‌شود.

کاظمینی لزوم رعایت اصول بهداشتی و ایمنی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس را یادآور شد و گفت: مواردی توسط متخصصان طب ایرانی جمع‌بندی و از منابع مختلف و رسمی برداشت شده که مجموعه قابل استنادی است که به پیشگیری از این ویروس با تدابیر ساده اشاره دارد.

وی در این مورد اضافه کرد: کرونا ویروس جدید از طریق تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان و از راه قطرات تنفسی از راه‌های عطسه، سرفه و صحبت چهره به چهره به مدت طولانی منتقل می‌شود بنابراین استفاده از ماسک برای فرد بیمار و شستشوی مکرر دست‌ها و صورت با آب و صابون برای سایر افراد، از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

وی با بیان این که در صورت تماس با حیوانات یا محیط اطراف آن‌ها نیز شست‌وشوی دست‌ها ضروری است، گفت: باید هنگام تماس با حیوانات، دام، پرندگان زنده و محصولات آن‎ها از دستکش و ماسک استفاده کرد و پس از تماس بدون دستکش، حتما دست‌ها را با آب و صابون شست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر این که افراد باید از تماس نزدیک با افراد دچار علائمی مانند سرماخوردگی، آبریزش، عطسه و سرفه خودداری کنند، به ضرورت پخت مطلوب و کامل مواد غذایی اشاره کرد و گفت: مردم باید توجه داشته باشند که مواد غذایی خام و پخته را کنار هم و در تماس با هم قرار ندهند و پس از تمیز کردن و قطعه قطعه کردن فرآورده‌های خام دامی، ظروف، تخته و چاقویی را که استفاده شده بلافاصله با آب و مواد شوینده شسته و از تماس ظروف شسته نشده با مواد غذایی طبخ شده خودداری کنند.

وی مراجعه سریع افراد دارای اختلال تنفسی شامل تب، سرفه یا اشکال در تنفس به مراکز بهداشتی درمانی را توصیه و تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند که در اماکن عمومی حداقل یک متر با دیگران فاصله داشته باشند و از دست دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن افراد تا پایان خطر همه‌گیری خودداری کنند.

وی همچنین از مردم خواست تا در شرایط فعلی از حضور در اماکن مقدس و زیارتی و محل‌های پر رفت و آمد مثل بازار خودداری و اگر مستعد بیماری یا دچار علائم تنفسی شدند، به سرعت به اورژانس 115 اطلاع دهند.

کاظمینی به حذف یا تعویق دیدارهای غیرضروری و حضور در اجتماعات یا پرهیز از حضور در اماکن شلوغ اشاره و بیان کرد: افراد هنگام عطسه و سرفه با دستمال یا قسمت بالای آستین یا گودی آرنج جلوی بینی و دهان خود را بگیرند و حتماً دستمال‌های مصرف شده را در یک کیسه نایلونی انداخته، آن را گره زده و در سطل در دار قرار دهند.

این متخصص طب ایرانی در پایان نیز درباره سالمندان به ویژه افراد دارای سنین بیش از 60 سال نیز گفت: گروه‌های خاص دیگر شامل مبتلایان به آسم، برونشیت، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماران خاص مانند مبتلایان به سرطان، ضعف سیستم ایمنی و افراد مبتلا به چاقی مفرط باید احتیاط و مراقبت بیشتری را نسبت به این موضوع به کار بگیرند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها