کد خبر: 529461
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۹ ۰۷:۲۶:۱۶
| |

محکومیت 7 ساله برای سه قاچاقچی انسان

اجساد ۱۶ پناهجوی جانباخته در دریای مانش،در اقلیم کردستان به خاک سپرده شد

دولت فرانسه سه قاچاقچی انسان را به اتهام انتقال غیرقانونی پناهجویان به اروپا و به خطر انداختن جان آنها در مسیرهای صعب‌العبور و به شیوه‌های مرگبار و همچنین دریافت هزاران پوند از پناهجویان، به 7 سال زندان محکوم کرد.

محکومیت 7 ساله برای سه قاچاقچی انسان
کد خبر: 529461
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۹ ۰۷:۲۶:۱۶

دولت فرانسه سه قاچاقچی انسان را به اتهام انتقال غیرقانونی پناهجویان به اروپا و به خطر انداختن جان آنها در مسیرهای صعب‌العبور و به شیوه‌های مرگبار و همچنین دریافت هزاران پوند از پناهجویان، به 7 سال زندان محکوم کرد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، خبر صدور این حکم، روز 7 دی ماه در خبرگزاری «کردپرس» منتشر شد و به استناد این خبر، این سه قاچاقچی، اتباعی از کشورهای سوریه و اقلیم کردستان بوده‌اند که با اتهام دریافت بیش از یک میلیون پوند از 500 متقاضی پناهجویی و انتقال آنها از مسیر مرگبار کانال مانش به مقصد انگلیس مواجه شده‌اند. 

بنا به این گزارش، «محمد فیاته» از سوریه و «شهرام شورش» و «علی هلدین» از اقلیم کردستان، آگوست سال جاری توسط پلیس فرانسه دستگیر شده و متهم شدند که از هر متقاضی پناهجویی از مسیر دریای مانش به مقصد انگلیس، 1500 تا 2500 پوند دریافت کرده‌اند. در حالی که متهمان اتهامات خود را انکار می‌کردند، اسنادی همچون جلیقه نجات، فهرست اسامی پناهجویان طرف حساب با متهمان و رقم قابل توجه وجوه نقدی و همچنین قایق بادی استفاده شده برای انتقال پناهجویان که از خودروی متهمان کشف شده بود، مدارک مستدلی بود که اتهام این قاچاقچیان را اثبات می‌کرد. 

بنا به حکم صادر شده توسط دادگاه دولت فرانسه، محمد فیاته به 4 سال زندان، شهرام شورش به دو سال زندان و علی هلدین به یک‌سال زندان محکوم شده‌اند. 

انتقال غیرقانونی پناهجویان از آفریقا، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی به مقصد اروپا، همواره از مسیرهای ناامن و خطرناک یا به طرق دشوار اتفاق می‌افتد و هر ساله، تعداد قابل توجهی از پناهجویان، در این مسیرهای دشوار، یا به دلیل خطرات مسیر از جمله پیاده‌روی‌های چند روزه در جنگل‌ها و راه‌های کوهستانی پنهان از چشم پلیس مرزی یا بر اثر گرسنگی و تشنگی و سرمازدگی در مسیر و در نهایت، بر اثر سوار شدن بر قایق‌های فرسوده و ناامن در مسیرهای دریایی جان خود را از دست می‌دهند. آخرین خبر مربوط به جان باختن پناهجویان بر اثر واژگونی قایق، مربوط به ابتدای این هفته است که خبری درباره کشف 28 جسد در آب‌های لیبی منتشر شد. طبق اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌های بین‌المللی، قایق حامل پناهجویان، در 90 کیلومتری طرابلس واژگون شده بود و پس از انتشار این خبر، اعلام شد که در دو هفته پایانی سال جاری میلادی، در مجموع ۱۶۰ پناهجو بر اثر غرق شدن قایق‌های‌شان در نزدیکی سواحل غربی لیبی جان باخته‌اند. بنا به اعلام خبرگزاری‌های بین‌المللی، مسیر دریایی ۳۰۰ کیلومتری بین غرب لیبی و جنوب ایتالیا، یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که هر ساله هزاران پناهجو از مناطق خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و آفریقا برای رسیدن به اروپا، در این مسیر قدم می‌گذارند. طبق اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت، از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۵۰۰ پناهجو، بر اثر وقوع حادثه در همین مسیر - سواحل غربی لیبی به مقصد قاره اروپا - جان خود را از دست داده‌اند. 

وقوع پیاپی حوادث تلخ برای پناهجویان عازم اروپا، فقط مختص به آب‌های ساحلی لیبی نیست. تمام مسیرهای دریایی منتهی به اروپا، یکی از پرخطرترین مسیرهای انتقال غیرقانونی پناهجویان است، چون هم شرایط جوی در آب‌های بین‌المللی، پایدار و قابل اطمینان نیست و هم اینکه قاچاقچیان، قایق‌های فرسوده، قایق‌های بادی و کم توان در مقابل موج‌های پرقدرت اقیانوس را برای انتقال پناهجویان در نظر می‌گیرند علاوه بر آنکه معمولا تعداد مسافران این قایق‌ها، برخلاف ادعای قاچاقچیان، دوبرابر ظرفیت و تحمل قایق است که عامل مهم دیگری در وقوع حادثه و واژگونی قایق‌هاست. ابتدای آذر ماه سال جاری و به دنبال واژگونی قایق حامل پناهجویان در آب‌های مانش و غرق شدن 27 پناهجو در این حادثه، مقامات بین‌المللی، این حادثه را تلخ‌ترین اتفاق سال 2021 خواندند. در حالی که بین این 27 جانباخته، یک نفر ایرانی و از اهالی شهرستان سردشت بود که روز سه‌شنبه هفته گذشته، پیکر بی‌جانش به زادگاهش بازگشت، طی روزهای گذشته هم اجساد 16 جانباخته از سرنشینان همین قایق که از اتباع اقلیم کردستان بودند، در زادگاه‌شان به خاک سپرده شد. به دنبال وقوع این حادثه تکان‌دهنده هم دولت فرانسه، 5 قاچاقچی را به اتهام انتقال غیرقانونی پناهجویان دستگیر کرد، در حالی که گفته می‌شود از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، 1500 تن مظنون به قاچاق انسان در این کشور اروپایی بازداشت شده‌اند. 

در حالی که به دنبال افزایش جنگ و منازعات سیاسی و افزایش مشکلات معیشتی در کشورهای منطقه خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و آفریقا، طی دو سال گذشته، تعداد متقاضیان پناهجویی در این مناطق برای کوچ به اروپا افزایش یافته، چندی قبل خبرگزاری‌های بین‌المللی در گزارشی افشا کردند که برخی قاچاقچیان انسان، با آژانس‌های مسافرتی همدست می‌شوند تا اولین ترددهای قانونی پناهجویان در مسیرهای ترانزیت، از طریق این بنگاه‌های تجاری هموار شده علاوه بر آنکه نقل و انتقال وجوه مورد توافق قاچاقچی و فرد پناهجو هم، از طریق این آژانس‌های مسافرتی انجام می‌شود چنانکه به نقل از مدیر یک آژانس مسافرتی در اقلیم کردستان، برخی آژانس‌های مسافرتی همچون صرافی عمل می‌کنند به این نحو که وجهی به عنوان وثیقه نزد آنها سپرده می‌شود و واریز این وجه به حساب قاچاقچی و در واقع، تسویه حساب نهایی زمانی صورت می‌گیرد که پناهجو به سلامت و با موفقیت به مقصد برسد. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها