کد خبر: 657586
|
۱۴۰۳/۰۱/۲۹ ۱۷:۳۷:۰۰
| |

در بازدید معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه از پارک فناوری پردیس چه گذشت؟

سه ساعت با شگفت انگیزان ایرانی

«واقعی+ شگفت انگیز+ افتخارآفرین»، این چکیده ترین تعریفی است که می شود از نمایشگاه تولیدات شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فناوری پردیس که دیروز معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه از آن بازدید کردند، بیان کرد

سه ساعت با شگفت انگیزان ایرانی
کد خبر: 657586
|
۱۴۰۳/۰۱/۲۹ ۱۷:۳۷:۰۰

«واقعی+ شگفت انگیز+ افتخارآفرین»، این چکیده ترین تعریفی است که می شود از نمایشگاه تولیدات شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فناوری پردیس که دیروز معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه از آن بازدید کردند، بیان کرد.

سه شنبه عصر، دکتر محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور، به پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس رفت، سه ساعت بدون تشریفات مرسوم با دانشمندان جوان و نابغه پارک گپ زد، درد دل هایشان را شنید و همانجا ازمسئولان ارشد هرحوزه خواست به مشکلاتی که استادان، محققان و پژوهشگران خستگی ناپذیر این پارک شگفت انگیز ایرانی دارند، با فوریت رسیدگی کرده و نتیجه را اطلاع دهند.

در این بازدید، دو شرکت جدید دانش بنیان افتتاح و از محصولات جدید  آنها درحوزه تولیدات و تجهیزات پزشکی، دارویی رونمایی شد و معاون اول رئیس جمهور در سیزدهمین نشست هیات امنای مشترک پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت شرکت کرد و در این جلسه رئیس پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس و اعضای هیأت امنا به تشریح مشکلات، درخواست ها و مسائل خود پرداختند.

تولید واکسنی بومی برای بچه های ایران

نخستین مقصد این دیدار، شرکتی دانش بنیان بود که از سال 1398 با سرمایه بخش خصوصی و با همکاری اساتید و فارغ التحصیلان برتر ایران تاسیس شده و در زمینه تولید واکسن و داورهای فناورزیستی فعالیت می کند، این شرکت در حال حاضر بر روی یک واکسن خوراکی مخصوص اطفال کار می کند که به گفته مدیران آن، از سال 96 قرار بوده جزو واکسن های کودکان ایرانی قرار گیرد و اکنون چهار سال است که این شرکت بر روی تولید بومی آن کار می کند وحالا به جایی رسیده که در مرحله مطالعه انسانی است.

 این شرکت علاوه بر آنکه در زمینه تولید واکسن هاری بومی فعالیت می کند، همچنین بر روی سیستمی شگفت انگیز در زمینه اندازه گیری فشار خون کارمی کند که جزو اولین های دنیاست و با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند گزارش قلبی عروقی  از قبیل پارامترهای فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، نوار قلب، ضربان قلب، نرخ تنفس، اکسیژن خون، نرخ تغییرات ضربان قلب،۲۸۸۰ ثبت در طول شبانه روز و ... را ثبت کند، نکته مهم این تجهیزات پزشکی این بود که تنها دو کشور این تکنولوژی را در اختیار دارند که آن ها هم به ایران نمی فروشند.

با افتخار، ایمپلنت ایرانی

مقصد بعدی دکترمخبر و هیات همراه، شرکتی دانش بنیان بود که در زمینه تولید انواع ایمپلنت‌های ارتوپدی، خصوصا پروتزهای مفصل زانو و لگن کار می کند و به گفته مدیرانش در صورتی که مورد حمایت قرار گیرد و به ظرفیت تولید حداکثری برسد می تواند 50 درصد بازار را با تولیدات بومی با کیفیت قابل توجه پوشش دهد.

به گفته مدیران این شرکت دانش بنیان و افتخار آفرین ایرانی، در حال حاضر 95 درصد این محصولات از خارج وارد می شود که در صورتی که زیر بال و پر شرکت هایی مثل این شرکت ایرانی گرفته شود، جهشی عظیم در کاهش نیاز به محصولات خارجی و خروج ارز شکل خواهد گرفت.

نمایشگاهی از شگفت انگیزان ایرانی

بعد از آن بود که معاون اول رئیس جمهور به «نمایشگاه تولیدات شرکت های دانش بنیان پارک فناوری پردیس» رفت و از نزدیک با نخبه‌های ایرانی که در این مجتمع فعالیت می کنند، گفتگو کرد. در این نمایشگاه ، تولیداتی درحوزه های تجهیزات پزشکی، دارویی، حمل و نقل، طراحی و ساخت تجهیزات هواپیما، مالی و بانکی ، صنعتی و انرژی و ....به نمایش گذاشته شده بود.

مدیر یکی از شرکت های حاضر در این نمایشگاه که در زمینه تولید بافت فعالیت می کند، در گفتگو با دکتر مخبر با بیان اینکه بعد از آمریکا، ما دومین کشوری هستیم که در این حوزه فعالیت می کنیم، گفت که ماهانه پانزده تا بیست هزار بافت در شرکت آنها تولید می شود. یکی دیگر از حاضران در این نمایشگاه، نیز شرکتی بود که بعنوان اولین تولید کننده پروبیوتیک در ایران فعالیت می کند. شرکت دیگری نیز در زمینه طراحی و ساخت ربات های صنعتی فعالیت می کرد و یک نمونه از ربات های آن، رباتی شگفت انگیز و بومی بود که برای جابجایی و بسته بندی استفاده می شود. یکی دیگر از شرکت ها نیز شرکتی بود که محصولات  اتاق عمل کاملا ایرانی، آی سی یو، بخش اورژانس، دیالیز و جنرال را  تولید کرده بود. سه شنبه عصر شرکت های دانش بنیان کاردرستی در این نمایشگاه حاضر بودند که دیدن آنها حس غرور وافتخار به ایران را در قلبت زنده می کرد، شرکت هایی که در دولت سیزدهم با قوت دارند رشد پیدا می کنند.

شرکت کنندگان در این نمایشگاه در گفتگوی صمیمی با دکتر مخبر از دردهایشان وکمبودها هم گفتند. یکی از شرکت کنندگان در این گفتگوها با بیان اینکه با وجود تحریم ها، کالاهای مورد نیازمان را وارد کشور می کنیم اما محصولات در گمرک گیر می کند خواستار آن شد که به این مسئله رسیدگی شود که دکتر مخبر گفت تمام تلاشمان را به کار می گیریم که علاوه بر حل مشکلات در داخل کشور، در زمینه صادرات محصولات تولیدی نیز مشکلات را برطرف کنیم. یکی دیگر از کندی در صدور مجوزها از سوی سازمان های مختلف گفت، دیگری از نیاز به وام های بانکی و تسهیلات گفت و ... دکتر مخبر و هیات همراهش آنها را به دقت شنیدند و معاون اول رئیس جمهور گفت که تلاش خواهد کرد در سریعترین زمان ممکن به این مشکلات رسیدگی شده و برطرف شوند.

در تراز جهانی، حضور در مجامع بین الملی

در این بازدید، دکتر مخبر در سیزدهمین نشست هیات امنا با تاکید براینکه پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود و در مجامع بین‌المللی حضور فعالانه داشته باشد، گفت: بخش «علمی و فناوری» مزیت کشور است و باید در سطح کشور، چنین پارک های علم و فناوری توسعه و گسترش یابد و همچنین با وجود دیپلماسی و سیاست خارجی فعال دولت سیزدهم و عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان های مهم اقتصادی و تجاری بین المللی، باید شرکت های دانش بنیان از این مزیت حداکثر استفاده را ببرند.

وی در ادامه گفت: بزرگترین مزیت کشور و جمهوری اسلامی، وجود نیروی جوان و نخبه است که خداوند به این کشور عطا کرده و مسئولین دولتی و حکومتی باید از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشند، در دنیای امروز، در اختیار داشتن علم، منبع قدرت است و آنچه، دشمنان ما را در عملیات اخیر از قدرت ایران دچار ترس و دلهره ساخته، داشتن علم و دانش«ساخت» تکنولوژی‌های جدید است و نه صرف در اختیار داشتن این محصولات.

دکتر مخبر اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان، نماد اصلی «جهش تولید و مشارکت مردم» و بهترین مدل برای اداره و حل مسائل کشور هستند که باید بستر فعال شدن بخش خصوصی با تکیه بر این شرکت ها و جوانان تحصیل کرده فراهم شود.

معاون اول رئیس جمهور، همچنین با تاکید براینکه با حضور و بازدید از نمایشگاه‌ها و دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و تلاش‌های جوانان نخبه، خلاق، مدیر و مدبر به وضوح مشاهده می کنیم که تمام مشکلات و مسایل کشور توسط این جوانان حل شدنی است، تصریح کرد: در زمان بروزهر گونه مشکل و مسأله با مراجعه به نیروی های نخبه، جوان، با انگیزه، دیندار و وطن پرست توانستیم در حداقل زمان ممکن، با بهترین کیفیت و کمترین هزینه بسیاری از مشکلات کشور را حل و فصل کنیم.

دکتر مخبر با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای جدی و اصلی دولت سیزدهم فعال کردن شرکت های دانش بنیان است، افزود: مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برای فعال کردن بیش از پیش حرکت و فعالیت شرکت های دانش بنیان همواره تاکید کرده اند و دستورات لازم را در این زمینه داده اند که با توجه به حرکت صنعت و اقتصاد در دنیای امروز به سمت فناوری های دانش بنیان، هوش مصنوعی و فناوری های پیشرفته و با توجه به مزیت کشور در داشتن نیروهای جوان و نخبه، نباید از دنیا عقب بمانیم.

وی تاکید کرد: وزارتخانه‌ ها موظف هستند حمایت و حرکت دانش بنیانی در کشور را دنبال کنند که در همین راستا معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مسایل و خواست های این شرکت های دانش بنیان را در دولت مرتب دنبال می‌کند.

دکتر مخبر با اشاره به برخی مشکلات فعالیت های شرکت های دانش بنیان خاطرنشان کرد: دستگاه‌ ها باید به محصولات و دستاوردهای این شرکت ها اطمینان کنند و همچنین مسائل مالی و ارزی، گرفتن سهم بازار داخلی و خارجی و صادرات محصولات آنان در دولت پیگیری می شود.

معاون اول رئیس جمهور به نامگذاری سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری اشاره و تاکید کرد: جهش تولید بدون تکیه به نیروهای نخبه، خلاق و شرکت‌های دانش بنیان میسر نیست و در بازدید از تمام بخش های پارک فناوری پردیس محصولات و تولیدات بخش های مختلف این مجموعه افتخارآمیز است تا جاییکه در برخی محصولات تنها در دو کشور جهان تولید می شود. با این حال مردم از چنین افتخارآفرینی توسط جوانان نخبه و تحصیلکرده ایرانی کمتر مطلع هستند و در کشور به چنین دارایی و ظرفیت عظیم کمتر توجه می شود.

 

متخصصان ایرانی چه می گویند؟

دکتر مجید حسینی، مدیرعامل یک شرکت فعال در زمینه درمان ناباروری درباره بازدید معاون اول رئیس جمهور از نمایشگاه شرکت های دانش بنیان می گوید: به نظرم این بازدید حداقل سه دستاورد داشت، اولین دستاورد حضور آقای مخبر در این نمایشگاه این بود که یکی از مقامات بلندپایه دولت حرف های ما را شنید که این مساله، کمک بزرگی به شرکت‌های دانش بنیان است، چرا که ما برای گفتن مشکلات و معرفی محصولاتمان به مقامات بلند پایه دسترسی نداریم و این بازدید، فرصت بسیار خوبی برای معرفی شرکت و محصولاتمان بود. اینکه آقای مخبر مشکلات شرکت های دانش بنیان را از زبان خود تولید کننده بشنود، بی شک کمک بیشتری به حل این مشکلات خواهد کرد.

وی دومین دستاورد این دیدار را آشنایی معاون اول رئیس جمهور با محصولات شرکت هایی مانند این شرکت عنوان کرد و توضیح داد: یک زمانی، فردی مدعی می شود که فلان کار را انجام داده و هیچ نمود عینی درباره ادعای او وجود ندارد اما معاون اول رئیس جمهور با حضور در نمایشگاه، از نزدیک با محصولات ما آشنا شد و دید که چقدر پیشرفت کرده ایم و چگونه توانسته ایم در زمره کشورهای انگشت شماری قرار بگیریم که محصولات مورد نیاز برای مراکز درمان ناباروری را تولید می کنند.

 مدیرعامل این شرکت، درباره آخرین و مهمترین دستاورد دیدار با معاون اول رئیس جمهور نیز گفت: مهمترین دستاورد بازدید آقای مخبراین بود که ایشان حرف‌ها و درخواست‌های ما را شنیدند و در نهایت جمع بندی کرده و بر مبنای واقعیت برنامه ریزی خواهند کرد و این مساله کمک بسیار زیادی به شرکت های دانش بنیان می کند.

این شرکت، تولید کننده 60 محصول مختلف در زمینه درمان ناباروری است که سه محصول اصلی آن، نیدل ها (سوزن های مرتبط با ناباروری)، محیط های کشت و تراشه هستند که به جز ایران در کشورهای انگشت شماری تولید می شوند.

حسینی، درباره بازدید روز شنبه معاون اول رئیس جمهور گفت: در این بازدید، من درباره محصولاتمان توضیح دادم و گفتم که در تولید تراشه، ما پس از آمریکا دومین کشور در دنیا هستیم که این محصول را تولید می کنیم، درمحیط های کشت، ششمین کشور در دنیا و در زمینه نیدل ها ، سومین کشور در دنیا هستیم که اقدام به تولید این محصول می کنیم.

حداقل 50 درصد بازار را پوشش می دهیم

سید محمد کاظم زاده، قائم‌مقام مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان که در حوزه ایمپلنت های ارتوپدی فعالیت می کند، درخصوص حوزه‌های فعالیت این شرکت می‌گوید: فعالیت ما در خصوص تولید انواع ایمپلنت های ارتوپدی است و به صورت تخصصی در حوزه ساخت انواع ایمپلنت‌های حوزه تروما (شکستگی‌های ناشی از سوانح) مشغول فعالیت هستیم. سایت جدیدی که در پارک فناوری پردیس با حضور آقای دکتر مخبر افتتاح شد به صورت تخصصی در حوزه تولید ساخت پروتزهای مفصل زانو و لگن فعالیت می کند.

او با اشاره به اینکه درحال حاضر مجوزهای مربوطه اخذ شده و تولیدات اولیه درحال انجام است می گوید: اکنون در کشور در زمینه ایمپلنت های ارتوپدی 95 درصد به خارج از کشور وابستگی داریم و این وابستگی ارزبری بسیار بالایی دارد اما اگر دولت ما را در این زمینه حمایت کند تا به حداکثر ظرفیت تولید برسیم، حداقل 50 درصد بازار را پوشش می دهیم و قیمت تمام شده محصول ما  با همان کیفیت حدود  40 درصد ارزبری را کاهش می‌دهد.

دکتر کاظم زاده درباره تاثیرات بازدید معاون اول رئیس جمهور می افزاید: مهم ترین تاثیر بازدیدهای مقامات از جمله آقای دکتر مخبر به عنوان شخص دوم دولت این است که باعث افزایش روحیه و انگیزه شرکت های دانش بنیان می شود. همچنین باعث می شود تا مدیران ارشد نظام تغییر و تحولات در حوزه شرکت های دانش بنیان را ببینند و رصد کنند و به این صورت در جریان مشکلات یا  مزیت های شرکت ها قرار گیرند.

او ادامه می دهد: گفت و گوی چهره به چهره با مسئولان دولتی و شرکت های دانش بنیان  سبب می شود تا مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید عنوان شود. باتوجه به ویژگی هایی که ما از آقای دکتر مخبر اطلاع داریم ایشان نکاتی که می شنوند را به جد پیگیری می کنند و بازدید ایشان باعث غرورمان بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها