کد خبر: 444539
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

دیابت در کمین چه کسانی نشسته است؟

تاجیک، متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به اینکه دیابت شامل نوع یک، نوع دو و دیابت حاملگی است تصریح کرد: دیابت به نوبه خود بیماری خطرناکی است و با در نظر گرفتن عوارض ناشی از آن، نوع یک که با افزایش کتون خون همراه است در صورت عدم درمان به موقع منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

دیابت در کمین چه کسانی نشسته است؟
کد خبر: 444539
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: دیابت در ابتدا می تواند بی علامت باشد؛ بنابراین افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند باید پس از 40 سالگی هر سال یک آزمایش قند خون را انجام دهند.

دکتر حسنا تاجیک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دیابت شامل گروهی از اختلالات متابولیک شایع است که معمولا با درجات متفاوتی از مقاومت به انسولین، اختلال در ترشح انسولین و افزایش تولید گلوکز مشخص می شود که نتیجه همه آنها افزایش قند خون است.

وی در خصوص میزان شیوع دیابت گفت: در ایران 14.5تا 22.5 درصد از افراد بالای 30 سال مبتلا به دیابت یا عدم تحمل گلوکز هستند و این مقدار در جهان 11.6 تا 30.9 درصد از افراد بالای 30 سال است.

تاجیک با اشاره به اینکه دیابت شامل نوع یک، نوع دو و دیابت حاملگی است تصریح کرد: دیابت به نوبه خود بیماری خطرناکی است و با در نظر گرفتن عوارض ناشی از آن، نوع یک که با افزایش کتون خون همراه است در صورت عدم درمان به موقع منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مبتلایان به دیابت بیش از دیگران در معـرض خطـر بـروز عوارضـی مانند اختلالات بینایی، حملات قلبی- عروقی، درگیری اندام تحتانی (قطع پا) و یا نارسـایی کلیوی قرار دارند.

این متخصص داخلی ادامه داد: در مورد دیابت نوع یک عوامل خود ایمنی نقش به سزایی دارند و باعث تخریب سلول های لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند شده و بدن قادر به ساختن انسولین نمی باشد، این نوع دیابت قابل پیشگیری نیست.

تاجیک تصریح کرد: چاقی به ویژه چاقی شکمی علل ایجاد دیابت نوع دو است که از شیوع بالایی نیز برخوردار است در این خصوص تغییر سبک زندگی بسیار حایز اهمیت است و با محدود کردن مصرف غذاهای فراوری شده و انجام حداقل 30 دقیقه ورزش پنج بار در طول هفته و در حد ایده آل نگه داشتن BMI می توان از بروز دیابت پیشگیری کرد.

وی در خصوص بیماری هایی که می تواند زمینه ابتلا به دیابت را فراهم کند، گفت: مصرف داروهای اسیدنیکوتینیک برای کنترل چربی خون، عفونت های سرخجه، بیماری های غدد درون ریز و سندروم داون مستعد دیابت هستند.

تاجیک یادآور شد: دیابت در ابتدا می تواند بی علامت باشد؛ بنابراین افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند باید پس از 40 سالگی هر سال یک آزمایش قند خون را انجام دهند.

وی در تشریح علایم ابتلا به دیابت گفت: در شرایط حاد بیماری، پرادراری، تهوع و استفراغ، کاهش وزن یکباره ده کیلو گرم به بیشتر و خستگی از علایم ابتلا به دیابت می باشد .

متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: دیابت بیماری مزمنی است و بیمار همیشه باید دارو مصرف کرده و یا انسولین تزریق نماید بنابراین می تواند در معرض افسردگی قرار گیرد، در این زمینه اطرافیان فرد مبتلا به دیابت باید نسبت به علایم افسردگی آگاه باشند و حتما از خدمات مشاوره ای روانشناسان بهره مند شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها