کد خبر: 223295
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۱۵:۳۶:۰۰
| |

مدیرکل گمرکات گلستان خبر داد:

صادرات 86 میلیون دلاری از گمرکات استان گلستان

مدیرکل گمرکات گلستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 108 هزار تن انواع کالا به ارزش 86 میلیون دلار از گمرکات این استان صادر شده که 57 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

صادرات 86 میلیون دلاری از گمرکات استان گلستان
کد خبر: 223295
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۱۵:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدابراهیم حسینی مدیرکل گمرکات گلستان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این میزان صادرات از لحاظ وزنی 34 درصد رشد داشته که شامل لبنیات، رب گوجه‌فرنگی، پلی‌استایلن و میلگرد بوده و به کشورهای عراق، ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان و برخی کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، ترکیه و لهستان صادر شده است.

وی با اشاره به واردات 33 هزارو 500 تنی کالا از طریق گمرکات استان در 4 ماهه نخست امسال هم افزود: ارزش کالاهای وارداتی حدود 13 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 69 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان تصریح کرد: غلات، دانه‌های روغنی، برنج، سویا، جو و ذرت از جمله کالاهای وارداتی بوده که از کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، پاکستان و چین وارد شده و صادرات و واردات گمرکات به صورت ریلی و زمینی انجام شده که تراز تجاری صادرات نسبت به واردات 6.5 برابر بوده است.

وی تاکید کرد: در 4 ماهه نخست امسال 43 میلیارد و 533 میلیون تومان درآمد گمرکات استان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 164 درصد رشد دارد.

حسینی در خصوص تردد مسافران از گمرکات استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 14 هزار و 863 نفر از اتباع کشور ترکمنستان از طریق مرز اینچه‌برون وارد ایران شدند که به علت مقرارت و عوارض سخت‌گیرانه کشور همسایه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصدکاهش داشته است.

وی اظهارداشت: در این مدت حدود یک میلیون دلار کالا به وزن حدود 330 تن در قالب تجارت چمدانی به کشور ترکمنستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه 31 درصد کاهش دارد.

مدیر‌کل گمرکات استان از افتتاح ایکس‌ری کامیونی گمرکات در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: برای راه‌اندازی این دستگاه مبلغ 20 میلیارد تومان هزینه شده که 50 درصد آن از منابع استانی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گمرک در ارائه خدمات به فعالان اقتصادی افزود: الکترونیک شدن تمام فعالیت‌های گمرکی و ایجاد سامانه‌های مربوطه در رویه‌های مختلف آن و نیز حضور کارشناسان گمرک برای تکمیل اظهارنامه در محل کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی از جمله خدمات گمرک است که باعث کاهش هزینه و زمان فعالان اقتصادی می‌شود.

حسینی تصریح کرد: برای حمایت از بخش تولید، صادرات، ایجاد اشتغال و فعال شدن حمل و نقل داخلی، خارجی و ریلی تمام امکانات مورد نیاز ایجاد شده و از فعالان اقتصادی می‌خواهیم برای موفق‌تر بودن در این حوزه، ثبت سفارشات صادرات خود را در این استان از مبادی گمرک انجام دهند.

وی با اشاره به کمبودهای راه‌آهن سراسری اینچه‌برون اظهارداشت: اگر امکاناتی چون انبار، بارانداز مناسب، مکان برای تخلیه و بارگیری ایجاد شود؛ ظرفیت‌های صادرات و واردات چند برابر ظرفیت فعلی خواهد شد.

وی افزود: در 4 ماهه ابتدایی امسال تنها در بخش صادرات ریلی 3 هزار تن کالا به ارزش 3 میلیون دلار از راه آهن گلستان صادر شده است.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر حمل کالا از چین تا ایران با کشتی 45 روز طول می‌کشد که اگر از مسیر ریلی استفاده شود، این زمان به 14 روز کاهش یافته که این موقعیت و ظرفیت بسیار خوبی برای فعالان اقتصادی در واردات و صادرات می باشد.

مدیرکل گمرکات استان با تاکید بر کم رونقی بازارچه مرزی اینچه‌برون گفت: به دلیل نبود برخی زیرساخت‌های رفاهی و مقرارت سخت‌گیرانه کشور همسایه این بازارچه از رونق خوبی برخوردار نیست.

وی افزود: مسئولیت این بازارچه بر عهده گمرک نیست اما متولیان آن می‌توانند نسبت به ایجاد برخی زیر ساخت‌های مناسب برای مسافران و گردشگران اقدام کنند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها