کد خبر: 240426
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

جانشین معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد:

بیش از 5 هزار نفر با اختلال بینایی مواجهند

جانشین معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد از وجود 5 هزار و 435 نفر با اختلال بینایی در این استان خبر داد.

بیش از 5 هزار نفر با اختلال بینایی مواجهند
کد خبر: 240426
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گل‌زاده مظاهری از وجود 5 هزار و 435 نفر با اختلال بینایی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: از این تعداد 1756 نفر اختلال خفیف، 1901 نفر متوسط، 1432 نفر شدید و 440 نفر خیلی شدید هستند. 27درصد معلولان استان را افراد با اختلال بینایی تشکیل می دهند. 230 نفر دانش آموز و 94 دانشجوی استان دچار اختلال بینایی هستند.

مظاهری تصریح کرد: 50پایگاه ثابت و 250پایگاه سیار غربالگری سنجش بینایی در روستامهدها و مهدکودکهای شهری استان وجود دارد. در سال جاری 27هزار کودک سه تا 6سال استان غربالگری بینایی می شوند که از فروردین ماه آغاز شده است. معمولا 10درصد این کودکان به مراکز تشخیصی و تخصصی بالاتر جهت درمانهای جراحی، استفاده از عینک و دارو ارجاع می شوند.

مظاهری بیان کرد: عمده ترین مشکل نابینایان استان بهره مند نبودن از نعمت سواد در روستاهای دور افتاده بعلت نبود امکانات و خاص بودن نوع معلولیت، امکانپذیر نبودن جدا شدن از، مراقبت از خود و دوری از خانواده وجود ندارد، است. البته آموزش و پرورش استثنایی با اجرای طرح تلفیقی و فراگیر دانش آموزان نابینا را در مدارس عادی مستقر و با کمک آموزگار رابط که وظیفه مشاوره و رفع اشکال دانش آموزان نابینا را برعهده دارد سوادآموزی را برای برخی نابینایان انجام می دهد.

جانشین معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مناسب سازی نشدن فضاهای استان برای نابینایان از دیگر مشکلات این قشر از جامعه است. ادارات و دستگاهها اجرایی به منظور استخدام و بکارگیری معلولان نابینا جهت استفاده از قانون سهمیه سه درصد معلولان همکاری نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه نابینایان استان از نظر تامین کتب درسی و وسایل کمک درسی مشکل خاصی ندارند، اضافه کرد: نابینایان استان می‌توانند از فناوری‌های روز مانند کتابهای بریل، کتب صوتی، فایل های صوتی ام پی تری، نرم افزارهای گویای مخصوص، کتابهای درشت خط، عصای سفید، ساعت بریل، ساعت گویا، حساب ابزار، دستگاه تایپ، لوح و قلم بهره مند شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها