کد خبر: 217524
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ ۱۰:۵۴:۰۰
| |

رئیس انجمن ملی خرما عنوان کرد:

انتقاد به ضرب‌الاجل دوماهه دولت برای تحویل ارز صادراتی

رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به ضرب الاجل دوماهه برای تحویل دادن ارز صادراتی، به مشکلات پیش روی صادرات خرما با توجه به وضعیت ارزی و تصمیماتی که دولت برای ارز صادراتی گرفته، اشاره کرد.

انتقاد به ضرب‌الاجل دوماهه دولت برای تحویل ارز صادراتی
کد خبر: 217524
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ ۱۰:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن رشید فرخی به مشکلات پیش روی صادرات خرما با توجه به وضعیت ارزی و تصمیماتی که دولت برای ارز صادراتی گرفته است اشاره کرد و گفت: متأسفانه عر روز خبرهایی می‌شنویم که دولت تصمیماتی برای ارز ماحصل صادرات می‌گیرد که ظرف دو ماه باید صادرکنندگان از طریق سامانه نیما یا به صورت ارز ترجیحی آن را به بانک مرکزی برگشت دهند.

وی به مصوبات در شرف انجام هم اشاره کرد که امکان عرضه دلار حاصل از صادرات خرما در بورس یا از طریق صرافی‌ها وجود دارد که بسته به طریقه خریدار یا فروشنده حتماً باید خریدار ارز یک واردکننده باشد که ما تا اینجا بحثی نداریم، ولی به اینکه مهلت دو ماهه برای آن تعیین کرده‌اند، مبنا و پایه‌اش مشخص نیست.

رئیس انجمن ملی خرما با توجه به اینکه تحریم‌ها حلقه را هر روز بر صادرکنندگان تنگ‌تر می‌کند، تصریح کرد: فقط در یک بحث کشتیرانی زمان باروری ما نسبت به 6-5 ماه گذشته افزایش یافته؛ چراکه نمی‌توانیم به طور مستقیم خرما را به برخی کشورها صادر کنیم.

فرخی نحوه محاسبه نرخ ارز در خارج از کشور را هم یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان برشمرد و افزود: تمام هزینه‌های جانبی از جمله هزینه حمل برمبنای ارز آزاد که در بازار تعیین می‌شود، محاسبه می‌شود، اما دولت توقع دارد، ارز صادراتی را با نرخ 4200 تومان در اختیار واردکننده قرار دهیم و کسی نیست، در این میان هزینه‌های تحمیلی بر صادرکننده را برعهده بگیرد.

ایران بعد از مصر که یک میلیون و 400 هزار تن خرما تولید می‌کند، با تولید یک میلیون و 200 هزار تن در سال 96 ایران دومین کشور تولید کننده و صادرکننده خرما در جهان است.

خرما در شش استان خوزستان، بوشهر،‌فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان تولید می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها