کد خبر: 241556
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ۱۹:۲۷:۰۰
| |

اشتغال مهندسین، سازمان هاى نظام مهندسى ساختمان

مهندسین، قشرى مؤثر و کارا در جامعه هستند که رسیدگى به وضعیت ایشان جداى از وضعیت معیشتى و مالى آنها، مى تواند به ارتقاى سطح جایگاه و منزلتشان منجر شده، پویایى در بخشهاى مختلف اقتصادى ایجاد نموده و از بسیارى از ناهنجارى هاى اجتماعى جلوگیرى نماید.

اشتغال مهندسین، سازمان هاى نظام مهندسى ساختمان
کد خبر: 241556
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ۱۹:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| پس از هر دوره هیات مدیره سازمانهاى نظام مهندسى ساختمان، اعضاى هیئت مدیره اقدام به انتشار گزارشى از عملکرد دوران مدیریت خود مى نمایند. یکى از مواردى که غالباً مورد اغفال واقع مى شود، میزان اشتغال زایى است که در آن دوره صورت گرفته است. 7 گرایش عمران، معمارى، مکانیک، برق، شهرسازى، ترافیک و نقشه بردارى که همگى نمایندگانى در هیئت مدیره سازمانها دارند، داراى متخصصان و اعضایى هستند که هر یک داراى ظرفیتى خاص، سرمایه اى براى جامعه مهندسى ساختمان و نیز محرّکى براى پیشبرد اهداف اقتصادى جامعه هستند.

مهندسین، قشرى مؤثر و کارا در جامعه هستند که رسیدگى به وضعیت ایشان جداى از وضعیت معیشتى و مالى آنها، مى تواند به ارتقاى سطح جایگاه و منزلتشان منجر شده، پویایى در بخشهاى مختلف اقتصادى ایجاد نموده و از بسیارى از ناهنجارى هاى اجتماعى جلوگیرى نماید.اشاره به تعداد افراد شاغل عضو نظام مهندسى ساختمان در هر یک از گرایشها، قبل و بعد از هر دوره هیئت مدیره نظام مهندسى ساختمان مى تواند معیار و شاخصى براى هریک از نمایندگان این رشته ها در هیئت مدیره سازمانها باشد. هر یک از اعضاى هیئت مدیره بایستى در جهت بالا بردن سطح علمى، جایگاه معنوى و میزان اشتغال گرایش هاى مربوطه تلاش نمایند و بتوانند با بررسى دقیق و زمینه سازى مناسب، اسباب ارتقاى علمى، اخلاقى و معیشتى مهندسین را فراهم آورند.

اینکه صرفاً به موارد جزئى مانند میزان کارهاى نظارت ارجاع شده و تعداد جلسات و... در گزارشات پایان دوره اشاره شود و یا به اعلام کارهاى کلّى نظیر بیمه و رفاه و... اکتفا شود، نمى تواند شاخص مناسبى براى میزان عملکرد صحیح از هیئت مدیره باشد، چرا که یکى از وظایف سازمانها که در قانون مربوطه به آن اشاره شده تنسیق امور مهندسین و بالا بردن سطح علمى، اخلاقى و حرفه اى است و صرفاً میزان صدور پروانه هاى اشتغال به کار و تعداد کار ارجاع شده نظارت و بیمه سالیانه اعضا هدف نیست؛ گرچه کارنامه آن موضوعات هم در رسیدن به اهداف خود، خالى از اشکال نیست.

اینکه مطالبه مهندسین موضوعى فراتر از موضوعاتى مانند ارجاع نظارت باشد، موضوعى است که به طور جدّى باید به آن پرداخته شود. اینکه به بهانه کاهش سطح ساخت و ساز در جامعه، معیشت مهندسین نیز تحت تأثیر است، صرفاً بهانه ایست براى فرار از پاسخگویى. آن مقدار که بعضى از اعضاى هیئت مدیره به تثبیت وضعیت خود و اطرافیان خود در سازمان ها، همّت و جدّیت دارند، قطعاً باید دوچندان، دغدغه جایگاه و معیشت عموم مهندسین را داشته باشند. هر یک از اعضاى هیئت مدیره نظام مهندسى ساختمان استان ها، باید یک به یک، به اقداماتى که در جهت ارتقاى وضعیت مهندسین در گرایش مرتبط با ایشان داشته اند، پاسخ دهند. باید توضیح دهند که چه اقدامى در تفاهم با مجموعه هاى علمى و اجرایى استان، کشور و حتّى منطقه براى بهبود و ارتقاى جایگاه مهندسین داشته اند.

چاپ و انتشار کلّى گزارش عملکرد دوره سه ساله هیئت مدیره صرفاً یک اقدام کلیشه اى و رفع تکلیف صورى است. تکلیف اصلى پاسخگویى تک تک اعضا در حوزه مربوط به خود است. تعداد جلسات، ساعت نطق در دفاع از موضوعات یاد شده در جلسات، خروجى پیگیرى انجام شده و دلایل به نتیجه نرسیدن مواردى که طرح کرده بودند، میزان ارتباط ایشان با سازمانها و نهادهاى فرا سازمانى مى تواند شاخصى براى عملکرد و میزان کارایى و اثربخشى ایشان باشد؛ کما اینکه در کنار این موضوعات، انتشار وضعیت کار شرکتهاى اعضایى از اعضاى هیئت مدیره سازمانهاى استان که خود مالک شرکتهایى مى باشند نیز مى تواند متر و معیارى براى قضاوت درباره عملکرد ایشان باشد؛ بویژه بررسى به وضعیت شرکتهاى یاد شده، قبل و بعد از انتصاب ایشان به هیئت مدیره سازمانهاى نظام مهندسى ساختمان.

تمام موارد فوق، در یک کلام خلاصه مى شود؛ لزوم شفاف سازى و ارائه گزارشى شفاف و جامع و ترجیحاً به تفکیک نفرات هیئت مدیره و اعلام گزارش دقیق و بدون پرده پوشى از وضعیت کارى خود و شرکتهاى خود و میزان فعالیتى که براى عموم مهندسین انجام داده اند. در آن زمان است که مى توان قضاوت صحیحى از عملکرد سه ساله ایشان داشت و براساس آن، خادمین به جامعه مهندسى را به درستى شناخت و قدردان آنان بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها