کد خبر: 316147
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۷ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کارمندان دولت با طرح‌های حمایتی دولت صاحب خانه خواهند شد؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم طی یک سال گذشته موضوع مسکن بوده است. مسکنی که خرید آن اگر در دو سال گذشته یک آرزوی هرچند سخت ولی دست‌یافتنی محسوب می‌شد، اما امروزه با توجه به افزایش سه تا چهار برابری قیمت هر متر مربع آپارتمان نسبت به سال 96، برای عموم مردم به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل‌شده است.

کارمندان دولت با طرح‌های حمایتی دولت صاحب خانه خواهند شد؟
کد خبر: 316147
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۷ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم طی یک سال گذشته موضوع مسکن بوده است. مسکنی که خریدِ آن اگر در دو سال گذشته یک آرزوی هرچند سخت ولی دست‌یافتنی محسوب می‌شد، اما امروزه با توجه به افزایش سه تا چهار برابری قیمت هر متر مربع آپارتمان نسبت به سال 96، برای عموم مردم به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل‌ شده است. با این‌ وجود مردمی که از خرید مسکن ناامید شده‌اند به‌ ناچار در پی تامین سرپناهی برای خود تحت عنوان اجاره‌نشینی برآمده‌اند.

اما در بازار اجاره هم نابسامانی و افزایش قیمت عجیب و افسارگسیخته‌ای را شاهد هستیم، تا جایی که بخشی از مردم پایتخت وادار به کوچ اجباری به سمت حاشیه تهران برای تامین مسکن اجاره‌ای شده‌اند.

اجاره نشینی

ازاین‌ رو مسئولان درصدد برآمدند تا با ساخت مسکن برای کارمندان و نیروهای مسلح و تخصیص تسهیلات اجاره به مستاجران مرهمی باشند بر آلام مردمی که در پیچ‌وخم ماجرای گرانی مسکن گرفتار آمده‌اند.

وزارت دفاع 100 هزار واحد مسکونی می‌سازد

از جمله اقداماتی که با همکاری وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی برای خانه‌دار کردن بخشی از اقشار جامعه انجام شده طرح تامین 100 هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح است. امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، یکشنبه دوم تیرماه، در کنفرانس خبری مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت یکصد هزار واحد مسکونی برای کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح، بیان کرد: ما در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی کرده‌ایم که کارگروه مشترکی میان وزارتخانه‌های دفاع و راه و شهرسازی تشکیل شود تا هم نیازهای نیروهای مسلح و هم مقدورات را مورد توجه قرار دهد و در نتیجه حداکثر برآورد نیازهای نیروهای مسلح در این کار را محقق کنیم و متناسب با نیاز نیروهای مسلح این پروژه را پیش ببریم.

امیر حاتمی وزیر دفاع

او افزود: ساخت مسکن برای کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح در جریان است و این یکصد هزار واحد مسکونی به برنامه‌های جاری ما اضافه می‌شود. ما تصور می‌کنیم این پروژه سه‌ساله باشد، اما حداکثر تلاش خود را می‌کنیم که در دو سال باقیمانده دولت دوازدهم این پروژه تا حد زیادی انجام و اهدافش محقق شود.

امیر حاتمی درباره نحوه واگذاری 100 هزار واحد مسکونی که قرار است با همکاری وزارت راه و شهرسازی احداث شود، گفت: نیروهای مسلح قشر زحمت‌کش کشورمان محسوب می‌شوند که مسئولیت خطیر برقراری امنیت در کشور را بر عهده‌ دارند و حداقل کار ما این است که بتوانیم دغدغه تامین مسکن را برای این نیروی ارزشمند انسانی و اجتماعی کشورمان رفع کنیم.

وزیر دفاع ادامه داد: این 100 هزار واحد فقط به نیروهای صف وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح واگذار می‌شود و قرار نیست مدیران سهمی در این واحدها داشته باشند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، هم در مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت 100 هزار واحد مسکونی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: این 100 هزار واحد جدا از 400 هزار واحد در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن است؛ این واحدها دوساله و طی سال‌های 98 و 99 ساخته می‌شود.

جزئیات طرح خانه‌دار شدن کارمندان

سال‌هاست طرح‌های مسکن اقساطی توسط دولت‌ها و فعالان حوزه مسکن ارائه می‌شود، اما آن‌طور که بایدوشاید خروجی قابل‌ توجهی نداشته است. با این‌ حال دولت در روزهای اخیر برای اجرایی کردن سومین تجربه این‌چنینی طی 12 سال گذشته مصمم شده و وزیر راه و شهرسازی گفته که هفته‌های آینده شاهد رونمایی از «طرح تام کاد» خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی نیز از رونمایی طرح تامین مسکن کارکنان دولت (طرح تام کاد) در هفته‌های آتی خبر داد و گفت: بر اساس قانون ساماندهی زمین و مسکن و قانون پس‌انداز مسکن، طرح تامین مسکن کارکنان دولت، که مورد تاکید رئیس‌جمهوری است، عملیاتی و اجرایی می‌شود.

محمد اسلامی وزیر ره وشهرسازی

این در حالی است که عباس فرهادیه، درباره آخرین وضعیت طرح خانه‌دار شدن کارمندان دولت ، گفته است: کلیات این طرح به تصویب رسیده است و اکنون در وزارت راه و شهرسازی بر سر جزئیات آن بحث و بررسی می‌شود.

او تاکید کرد: هیچ‌ یک از پروژه‌های مسکنی‌ای که تاکنون به مرحله انعقاد تفاهم‌نامه رسیده‌اند، ذیل طرح خانه‌دارشان کارمندان دولت نبوده است.

فرهادیه توضیح داد: باید مبانی نظری و اجرایی این طرح بررسی و مشکلات آن دیده شود و بعد از تصویب نهایی و تایید رئیس‌جمهوری، تفاهم‌نامه‌های مربوطه ذیل این طرح با دستگاه‌های مختلف منعقد می‌شود.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال بررسی هستیم تا مشخص شود مکانیسم اجرایی این طرح باید چگونه باشد. همچنین نحوه پرداخت اقساط از سوی کارکنان دولت چندساله خواهد بود و هزینه این پروژه در طول دوره ساخت‌وساز به همراه هزینه تامین زمین باید ارزیابی می‌شود.

مسکن - متن

تامین 70 درصد رقم رهن خانه‌های مسکونی با راه‌اندازی صندوق حمایت از مستاجران

بحث تامین مسکن اجاره‌ای با وجود نرخ اجاره‌بهای بالا و پول رهن چندبرابرشده، به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. این مشکل مسئولان را بر آن داشت تا برای کمک به مستاجران دست‌به‌کار شوند. روز سه‌شنبه چهارم تیرماه بود که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعلام کرد: برای حمایت از مستاجران قصد داریم صندوقی راه بیندازیم تا با اعطای وام به مستاجران، به تامین رهن آنها کمک کنیم.

فرهاد دژپسند در نشست خبری با اصحاب رسانه

از سوی دیگر وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت صندوق حمایت از مستاجران پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در فصل جابه‌جایی مستاجران به سر می‌بریم و این اقشار در این ایام فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند، به دنبال تعیین رابطه‌ای میان رهن و اجاره هستیم و در این زمینه هدف‌مان نوعی طرفداری از مستاجران است. بنابراین در این راستا صندوقی طراحی و به رئیس‌جمهوری پیشنهاد دادیم که در آن با سپرده‌گذاری و تامین منابع از روش‌های پیشنهادی، وجهی قرار گیرد تا وام‌هایی به مستاجران اعطا شود.

او با بیان اینکه وجه این وام‌ها به موجران پرداخت خواهد شد، اضافه کرد: در حال طراحی شرایطی هستیم تا بر اساس آن وام‌های صندوق حمایت از مستاجران با نرخی تسویه‌حساب شود تا این اقشار متحمل فشار زیادتری نشوند.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه پرداخت این تسهیلات به دلیل تامین منابع از درون اقتصاد موجب ایجاد تورم نمی‌شود، گفت: پیش‌بینی ما این است که تا 70 درصد از مبلغ رهن خانه از محل اعتبارات این صندوق پرداخت شود ، با این‌ حال این رقم هنوز قطعی و تصویب نشده و در دست بررسی است؛ در این‌باره از دستگاه‌های مختلف در حال نظرخواهی هستیم. حال با توجه به این تصمیمات دولتمردان و مسئولان باید به نظاره نشست و دید آیا کارمندان دولت در میان امواج ترسناک گرانی مسکن می‌توانند صاحب خانه شوند یا خیر؟

دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی-متن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها