کد خبر: 374115
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از چالش جدید سوخت در مجلس گزارش می‌دهد:

کاهش قیمت بنزین یا افزایش سهمیه سال جدید؟ مساله این است!/ اما و اگرهای بنزینی مجلس

طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از بامداد 24 آبان‌ماه سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد. تصمیمی که از سوی شورای هماهنگی سران قوا اتخاذ شد و بنزینی که باید به صورت پلکانی طی چند سال به مرور افزایش می‌یافت، یک‌شبه از لیتری هزار تومان به لیتری سه هزار تومان رسید. این تصمیم تبعات مالی و جانی فراوانی به همراه داشت.

کاهش قیمت بنزین یا افزایش سهمیه سال جدید؟ مساله این است!/ اما و اگرهای بنزینی مجلس
کد خبر: 374115
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ معصومه معظمی - مقام معظم رهبری اجرای تصمیم اتخاذشده از جانب سران قوا درباره افزایش قیمت بنزین را مورد حمایت قرار دادند و این تصمیم را لازم‌الاجرا دانستند، اما تاکید کردند که: «من کارشناس موضوع نیستم؛ اما با توجه به نظر کارشناسی از این طرح حمایت می‌کنم.»

به گزارش اعتمادآنلاین، بیانات رهبری درباره حمایت از تصمیم سران قوا درباره افزایش نرخ بنزین، از سوی برخی مورد سوءاستفاده قرار گرفت و سعی کردند به واسطه این حمایت دهان منتقدان را ببندند. آنها به این موضوع توجه نداشتند که رهبری برای حمایت از این تصمیم تاکید کردند: «طرح مذکور باعث ایجاد تورم و نارضایتی مردم نشود و در مقابل، آنچه به دست می‌آید به مستمندان برسد.» هرچند هیچ یک از این شروط محقق نشد!

تصمیم مهمی که کسی مسئولیتش را بر عهده نگرفت

گفتنی است هیچ یک از سران قوا هم حاضر نشدند مسئولیت تصمیمی را که درباره بنزین گرفتند به اندازه سهم‌شان بپذیرند. بنابراین این مسئولیت را به یکدیگر پاس دادند. تصمیمی که در چگونگی اجرای آن دولت سهم بیشتری داشت و باید طی سال‌های گذشته به صورت پلکانی ‌آن را اعمال می‌کرد ، اما با این تصمیم، یک‌شبه و در غافلگیری مردم به صورت شبانه و در تعطیلات آخر هفته، آن را اعمال و اجرا کرد!

اعتراضات مردمی به دنبال افزایش نرخ بنزین 3000 تومانی

البته در پی تصمیم افزایش قیمت بنزین، اعتراضات مردمی شکل گرفت. معترضانی از قشر ضعیف جامعه که در شرایط تحریمی تحت فشار شدید اقتصادی قرار گرفتند و تحمل شوک و افزایش دوباره قیمت کالاها را نداشتند.

این اعتراضات در سطح وسیعی شکل گرفت و به جان باختن، زخمی شدن و بازداشت برخی شهروندان معترض و البته سوءاستفاده گروهی آشوب‌طلب انجامید که همیشه برای به انحراف کشیدن اعتراضات بحق مردمی به صحنه می‌آیند.

نمایندگانی که مخالف بودند ولی سکوت کردند

البته از همان ابتدای اعلام خبر تصمیم سران قوا مبنی بر گران شدن قیمت بنزین، نمایندگان مجلس مخالفت خود را اعلام کردند. حتی دست به تهیه و تدوین طرحی دوفوریتی و سه‌فوریتی در راستای بازگرداندن قیمت بنزین به قبل از گران شدن زدند.

حتی برخی از تندروها در آستانه انتخابات، طرح عدم کفایت و استیضاح رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس را به بهانه حمایت از مردم و اعتراض به این تصمیم کلید زدند. اما پس از اینکه تعطیلی مجلس به پایان رسید و روز یکشنبه 26 آبان جلسه در صحن مجلس علنی شد، پیام رهبری در حمایت از این تصمیم قرائت شد و همه آن مخالفت‌ها و خط و نشان کشیدن‌ها فروکش کرد.

سکوتی که پس از تفکر شکسته شد

البته پس از اینکه رهبری در پیام خود گفتند «من در این باره متخصص نیستم و از این تصمیم کارشناسانه حمایت کردم»، برخی نمایندگان به خود جرات دادند تا از حقوق مردم معترض دفاع کنند. بهرام پارسایی نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس به همراه تعدادی از نمایندگان برای بازگرداندن قیمت بنزین به قبل از گران شدن، طرحی دوفوریتی تدوین و تقدیم هیات‌رئیسه کردند.

طرح دوفوریتی کاهش قیمت بنزین به 1500 تومان

سخنگوی کمیسیون اصل 90 که البته در بررسی اولیه صلاحیت‌ها برای دور یازدهم مجلس توسط هیات‌های اجرایی رد شده است، خبر داد که این طرح دوفوریتی به منظور تک‌نرخی شدن قیمت بنزین با رقم 1500 تومان تهیه و چهارم آذر به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم شده است.

پارسایی گفت به منظور در اولویت قرار گرفتن این طرح 60 امضا جمع‌ کرده‌اند ولی هنوز در این باره خبری منتشر نشده است. طراح طرح دوفوریتی فوق تاکید کرد: «چاره‌ای که برای اعلام وصول شدن این طرح اندیشیدیم این بود که آن را در قالب پیشنهاد به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه دهیم که هفته گذشته این کار صورت گرفت و امیدواریم با توجه به ادله‌ قوی و قانع‌کننده‌ای که وجود دارد این کمیسیون همکاری کند تا این پیشنهاد تصویب شود و به صحن مجلس بیاید.»

طرح دوفوریتی برای تک‌نرخی شدن قیمت بنزین سیاسی نیست

پارسایی همچنین هفتم آذرماه اعلام کرده بود هر چیزی مثل ارز و بنزین اگر 2 نرخ داشته باشد، فساد بروز می‌کند و این طرح تک‌نرخی شدن بنزین با قیمت 1500 تومان را در راستای تک‌نرخی شدن قیمت بنزین دانست. در ضمن گفت این طرح سیاسی نیست و افرادی از همه جناح‌ها آن را امضا کرده‌اند.

بنزین 1500 تومانی، سالانه 17 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمدزاست

به گفته کارشناسان، در صورت تحقق طرح تک‌نرخی شدن قیمت بنزین 1500 تومانی، سالانه 17 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمدزایی دارد. همچنین دولت می‌تواند به موازات این طرح کمک‌ معیشتی بنزین را نیز حذف کند.

احتمال افزایش سهمیه سوخت خودروها در سال آینده

اگرچه پارسایی اعلام کرده است این پیشنهاد را نزد کمیسیون تلفیق مطرح کرده‌اند تا در صورت پذیرش به صحن علنی ارجاع دهند، ولی هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 99، در نشست خبری خود از ا حتمال افزایش سهمیه سوخت خودروها در سال آینده خبر داد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 99 در جریان تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق درباره تصمیم‌گیری این کمیسیون، در خصوص قیمت بنزین اعلام کرد: «در جلسه کمیسیون تلفیق که با حضور آقای لاریجانی برگزار شد این بحث به میان آمد که آیا امکان کاهش قیمت سوخت در سال آینده را داریم یا خیر. در حال حاضر بیشتر بحث بر سر این موضوع است که بتوانیم سهمیه خودروها را قدری افزایش دهیم.»

قوامی افزود: «قرار شد این موضوع به کمک دولت و مرکز پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گیرد که آیا ظرفیتی برای افزایش سهمیه خودروها خصوصاً در زمان افزایش مصرف مثل ایام نوروز و تابستان وجود دارد، که ممکن است در این زمینه تغییراتی رخ دهد.»

این نماینده مجلس دهم با تاکید بر اینکه هنوز مصوبه‌ای مبنی بر تغییر سهمیه سوخت خودروها در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسیده، درباره پیشنهادهای نمایندگان برای تغییر قیمت بنزین نیز گفت: «ما هنوز وارد بررسی تبصره‌های مربوطه نشده‌ایم و پیشنهاد نیز هنوز مطرح نشده است.»

تصمیمات مجلسی که در آینده کشور اثرگذار است

بر اساس گزارش اعتمادآنلاین ، هنوز مجلس تصمیمی دال بر کاهش نرخ بنزین به 1500 تومان یا افزایش سهمیه بنزین برای سال آینده نگرفته است. سوالی که مطرح است اینکه در صورت نپذیرفتن کاهش نرخ بنزین در شرایط سخت تحریمی و انواع فشارهای اقتصادی، با موج جدید تورمی حاصل از افزایش نرخ بنزین، به کمک معیشت ناچیزی که به برخی خانواده‌ها تعلق گرفته و بخش اعظمی از جامعه از این حمایت محروم‌اند چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد؟

حتی در صورت افزایش سهمیه بنزین این سوال پیش می‌آید: مگر قرار نبود با سهمیه‌بندی بنزین جلوی مصرف بی‌رویه بنزین گرفته شود؟ پس افزایش سهمیه سوخت خودروها به دلایل و بهانه‌های مختلف چه معنا و مفهومی دارد؟

بنابراین با شروع سال نو و موج جدید تورمی، این احتمال و نگرانی وجود دارد که زمینه‌ساز اعتراضات و ناآرامی‌های دیگری در جامعه شود. پس تا فرصت هست باید برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها