کد خبر: 574521
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۷ ۱۱:۲۸:۵۹
| |

سیدمهدی حسینی، کارشناس حوزه انرژی:

گاز ایران باید ابتدا به کشورهای خاورمیانه برود/ ترکیه می تواند گاز ایران را به اروپا وصل کند

کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر قرار باشد سیاست درازمدتی برای صادرات گاز داشته باشیم باید هاب منطقه شویم، یعنی اولویت اول ما کشورهای منطقه خصوصا جنوب خلیج‌فارس باشد.

گاز ایران باید ابتدا به کشورهای خاورمیانه برود/ ترکیه می تواند گاز ایران را به اروپا وصل کند
کد خبر: 574521
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۷ ۱۱:۲۸:۵۹

جنگ اوکراین و تحریم روسیه، وضعیت انرژی در قاره سبز را پیچیده کرده است. کشورهای اروپایی با افزایش قیمت انرژی رو به رو شده اند و همین موضوع هم باعث افزایش تورم در این اتحادیه شده است. تنها راه اروپا برای پر کردن جای خالی گاز روسیه همکاری با کشورهای دیکر است اما این راهکار هم نیاز به زمان زیادی دارد. در این بین ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی جهان نقش مهمی در این ماجرا می تواند بازی کند. اما تحریم های آمریکا و عدم سرمایه گذاری روی زیرساخت های گازی کشور تا حدودی ایران را در شرایط دشوار قرار داده است.

به گزارش ایلنا، سیدمهدی حسینی کارشناس حوزه انرژی درباره بحران سوخت در اروپا و نقش ایران در این بحران و همچنین شرایط روسیه صحبت‌های جالبی انجام داده که در ادامه مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو را می‌خوانید:

* اکنون بحث صادرات گاز مطرح است و گاز کم‌کم جای نفت را می‌گیرد و جایگاه خود را باز می‌کند.

* امروز بحث گاز بسیار سخت و تبدیل به ابزار سیاسی شده است، روسیه در جنگ اوکراین از این ابزار استفاده می‌کند تا اروپا را تحت فشار قرار دهد.

* اروپا در زمستان با مشکل مواجه می‌شود و در کوتاه‌مدت به شدت آسیب خواهد دید، کشورهایی مثل لهستان و آلمان مجبورند به تولید زغال‌سنگ که سال‌ها است آن را کنار گذاشته بودند، برگردند.

* روسیه به این زودی نمی‌تواند جنگ را تمام کند و اگر جنگ تمام نشود از این ابزار استفاده خواهد کرد و همچنان چوب را روی سر اروپا و ناتو نگه می‌دارد تا به اهداف خود برسد.

*به هرحال اروپا به سمت راه‌حل‌های مطمئن و درازمدت و خلاصی از مونوپول بودن منبع تامین حرکت خواهد کرد و اقدامات روسیه موجب خواهد شد اروپا استقلال بیشتری پیدا کنند و در درازمدت بازنده این بازی روسیه است.

*روسیه اگر گاز را به اروپا ندهد و بخواهد تنها به چین ارسال کند زیرساخت و خط لوله وجود ندارد و سرمایه‌گذاری با اقتصاد نه چندان بزرگی که روسیه دارد بسیار سنگین است.

*اروپا چه بخواهد و چه نخواهد با توجه به ارزش‌هایی که برای حفظ محیط زیست تعریف کرده‌اند مجبورند به سمت تجدیدپذیرها بروند و برنامه زمان‌بندی هم دارند، اما در مجموع سهم تجدیدپذیرها در سبد انرژی جهانی خیلی بزرگ نمی‌شود.

*به زودی نقش نفت به نفع گاز کم می‌شود، بنابراین گاز موقعیت خوبی خواهد داشت و تقاضا زیاد می‌شود.

*بنده اعتقاد دارم اگر قرار باشد سیاست درازمدتی برای صادرات گاز داشته باشیم باید هاب منطقه شویم، یعنی اولویت اول ما کشورهای منطقه خصوصا جنوب خلیج‌فارس باشد، زیرا با کمترین هزینه و با بهترین قیمت صادرات خواهیم داشت.

*در بخش اول باید میادین گازی خودمان را توسعه دهیم و در این راستا می‌توانیم بازار را با خودمان شریک کنیم.

*امارات قبلا پیشنهادات ویژه‌ای به ما داده بود. کویت مدت‌های مدید با شرکت گاز ما در حال مذاکره بود، عمان هم سال‌ها است که از ما گاز می‌خواهد، زیرا تاسیسات ال‌ان‌جی دارد اما گاز کافی ندارد و سال‌ها است که نیاز دارد. 

*برای مراوده با اروپا می‌توانیم حجم گاز به ترکیه را برای تحویل به اروپا بالا بریم و البته ترکیه حق ترانزیت خواهد خواست. 

*برای ورود به اروپا منازعات سیاسی را هم باید در نظر بگیریم زیرا ورود به بازاری است که شاید روسیه نپسندد، در هر حال اولویت ما ابتدا همسایگان و بعد از مسیر ترکیه به اروپا برویم که شرط آن حل مسئله برجام است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها