کد خبر: 338246
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می دهد:

رژیم صهیونیستی؛ سناریوهای یک انتخابات تکراری

رئیس رژیم صهیونیستی که در کنفرانس «تاثیرگذاران» به میزبانی شبکه 12 تلویزیون اسرائیل سخنرانی می‌کرد، با محتمل شمردن به بن‌بست رسیدن دوباره‌ی تشکیل کابینه بعد از انتخابات پیش رو و برگزاری سومین انتخابات کنست ظرف کمتر از یک سال، آن را موضوعی بسیار نگران‌کننده قلمداد کرد.

رژیم صهیونیستی؛ سناریوهای یک انتخابات تکراری
کد خبر: 338246
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونستی، از احتمال تکرار سه باره انتخابات کنست ابراز نگرانی و آن را خطر بزرگی برای رژیمش توصیف کرد.

رئیس رژیم صهیونیستی که در کنفرانس «تاثیرگذاران» به میزبانی شبکه 12 تلویزیون اسرائیل سخنرانی می‌کرد، با محتمل شمردن به بن‌بست رسیدن دوباره‌ی تشکیل کابینه بعد از انتخابات پیش رو و برگزاری سومین انتخابات کنست ظرف کمتر از یک سال، آن را موضوعی بسیار نگران‌کننده قلمداد کرد.

او در عین حال خبر داد از ناتوانی نتانیاهو در تشکیل کابینه بعد از انتخابات قبلی در آوریل گذشته غافلگیر شد، از این رو از تمامی اختیارات قانونی‌اش برای جلوگیری از گرایش اوضاع به سمت و سوی انتخابات مجدد بهره خواهد برد.

سناریو اول

چند روز مانده به برگزاری انتخابات، شرایط بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بر اساس سناریوهای ترسیم‌شده که با استناد به آخرین نظرسنجی‌ها انجام گرفته است، ائتلاف او در بهترین شرایط ممکن حداکثر 54 کرسی را کسب خواهد کرد، امری که باعث می‌شود او از تشکیل کابینه عاجز بماند.

به اعتقاد کارشناسان، در این میان نقش آویگدور لیبرمن بسیار حساس و حیاتی خواهد بود، چون در صورتی که اعضای لیستش به ائتلاف نتانیاهو بپیوندند او حداقل کرسی‌های لازم برای تشکیل کابینه- یعنی 61 کرسی- را به دست خواهد آورد.

با این حال کارشناسان می‌گویند همان‌گونه که لیبرمن رهبر حزب «یسرائیل بیتنو» در انتخابات قبلی حاضر نشد به جرگه احزاب راست‌گرا و حریدیم طرفدار نتانیاهو بپیوندد، این بار نیز تصور نمی‌شود تا زمان تصویب قانون الزامی شدن خدمت سربازی برای حریدیم‌ها وارد ائتلاف با نتانیاهو شود، موضوعی که به طور حتم مخالفت احزاب حریدیم یعنی شاص و « یهودیت هتوراه » را در پی خواهد داشت و به خروج آنها و به تبع آن خروج ائتلاف نتانیاهو از نصاب مورد نیاز برای تشکیل کابینه منجر می‌شود.

پس در این چارچوب می‌توان تصور کرد که سناریوی پیوستن لیبرمن به ائتلاف نتانیاهو گرچه احتمالی وارد است ا ما همچنان از قوت چندانی برخوردار نیست.

سناریوی دوم

سناریوی دوم تشکیل ائتلافی متشکل از لیکود و راست‌گرایان با حضور لیبرمن اما با ریاست شخصیت دیگری جز نتانیاهو است که در سایه شدت گرفتن تحقیقات در مورد او و نیز گمانه‌زنی‌ها درباره محکومیتش، این احتمال هم وارد است.

لیبرمن اخیراً در سخنانی اعلام کرده بود شنیده است شخصیت‌هایی از لیکود، از ایده او در تشکیل کابینه‌ای بدون حضور نتانیاهو حمایت کرده‌اند و آنها این فرصت را به طور حتم برای خلاص شدن از نتانیاهو از دست نخواهند داد.

هنوز میزان صحت این موضوع مشخص نیست، اما چندی پیش رسانه‌های صهیونیستی خبر دادند مذاکرات محرمانه‌ای در داخل لیکود با نتانیاهو برای صرف نظر کردن از پست نخست‌وزیری در حال انجام است؛ در قالب این توافق قرار است در مقابل بسته شدن پرونده فساد او، خود را برای تصدی ریاست رژیم صهیونیستی آماده کند.

سناریوی سوم

با توجه به اینکه نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد راست‌گرایان و حریدیم‌ها (یهودیانی که حاضر به انجام خدمت سربازی نیستند) حداقل 54 کرسی را در پارلمان کسب کرده‌اند و نیازمند هفت کرسی دیگر برای تشکیل کابینه هستند. نتانیاهو تلاش خواهد کرد برخی از اعضای پیروز در انتخابات را به خروج از لیست‌های خود و پیوستن به ائتلاف حاکم مجاب کند. بر اساس ارزیابی‌های موجود نتانیاهو بیش از هر چیز اعضای حزب آبی‌-سفید (کاحول لاوان) را در این رابطه مد نظر دارد، در حالی که به دنبال آن است تا به شکلی حزب کار رژیم صهیونیستی به رهبری عمیر پرتز را متقاعد کند تا به طور کامل به ائتلاف تشکیل کابینه بپیوندد. با وجود این، تاکنون پرتز حاضر به همراهی با طرح نتانیاهو نشده است، گرچه بیشتر کارشناسان تاکید کرده‌اند احتمال پیوستن اعضای آبی‌-سفید به نتانیاهو هم بسیار ضعیف می‌نماید.

سناریوی چهارم

از سوی دیگر احتمالاتی در رابطه با ماموریت بنی گانتس، رهبر حزب آبی‌-‌سفید، برای تشکیل کابینه هم وجود دارد گرچه حتی در صورت پیوستن حزب لیبرمن با 9 یا 10 کرسی پیش‌بینی‌شده‌اش هم نمی‌توان تصور کرد لیست عرب‌های 1948 به گانتس ملحق شود. از این رو احتمال رسیدن ائتلافش به حد نصاب بسیار ناچیز می‌نماید مگر آنکه ائتلاف راست‌گرایان طرفدار نتانیاهو دچار ریزش شود و برخی از احزاب این ائتلاف به کابینه گانتس بپیوندند.

از آنجا که افق روشنی برای تشکیل کابینه دیده نمی‌شود، همه کارشناسان منتظر 18 دسامبر، روز صدور رسمی نتایج انتخابات کنست، هستند تا مشخص شود آیا رژیم صهیونیستی خواهد توانست روی یک کابینه جدید را به خود ببیند یا اینکه رئیس رژیم صهیونیستی به قولی که داده عمل می‌کند و از اختیارات خود استفاده خواهد کرد؛ اختیاراتی که مشخص نیست می‌تواند این رژیم را از بن‌بست نجات دهد یا فقط سبب اجبار حریدیم به خدمت سربازی و اعزام نتانیاهو به زندان می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها