کد خبر: 348165
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۳:۴۲:۵۳
| |

سفیر اسبق ایران در لبنان:

ریاض دنبال موج‌سواری روی مطالبات برحق مردم عراق اشت

کاستی‌هایی در ساختار سیاسی و عدم برآورده شدن مطالبات به‌حق مردم عراق توسط دولت حاکم صورت گرفته است. مردم عراق دنبال آنند تا نارضایتی خودشان را نسبت به ناکارآمدی‌ها و فساد اداری بدین وسیله ابراز دارند.

ریاض دنبال موج‌سواری روی مطالبات برحق مردم عراق اشت
کد خبر: 348165
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۳:۴۲:۵۳

اعتمادآنلاین| احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن با اشاره به حوادث اخیر در عراق و اعتراضاتی که در این کشور در جریان است، گفت: به نظر می‌رسد می‌توان حوادث عراق را از دو زاویه جدا از هم مورد بررسی و بحث قرار داد. در درجه نخست به هر حال کاستی هایی در ساختار سیاسی و عدم برآورده شدن مطالبات به حق مردم عراق توسط دولت حاکم صورت گرفته است. مردم عراق به دنبال آنند تا نارضایتی خودشان را نسبت به ناکارآمدی ها و فساد اداری بدین وسیله ابراز دارند. مردم عراق دنبال خود اصلاحی درون سیستمی هستند. چنین مساله‌ای بعد از ساقط شدن دیکتاتوری صدام امری میمون است چون مردم عراق بدین ترتیب دموکراسی را تمرین می‌کنند. این روند در عراق کاملا طبیعی بوده بنابراین دولتمردان می بایستی نسبت به مطالبات به حق مردم پاسخگو باشند.

او افزود: از زاویه دیگر عده ای از وابستگان رژیم صدام، آمریکا و عربستان همان گونه که داعش و تکفیری ها را تجهیز کرده و به دنبال از بین بردن وحدت و یکپارچگی عراق بودند حال یک بار دیگر با سناریوهای سرویس‌های اطلاعاتی خودشان در پی آنند تا از مطالبات به حق مردم عراق سوء استفاده کنند. لذا آنها به دنبال انحراف در سیستم رفرمیستی مردم عراق در جهت منافع خودشان هستند. با نوع انعکاس رسانه های سعودی و حمایت هایی که از سوی افراد معلوم الحال همچون دختر صدام صورت می گیرد مردم عراق متوجه شدند که نه تنها عربستان بلکه آمریکایی‌ها به جز منافع خودشان به فکر چیز دیگری نیستند. البته با تیزبینی رهبران سیاسی و مذهبی و مرجعیت در عراق مسائل حل و فصل خواهد شد.

سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن با بیان اینکه حکام سعودی بی تجربه، نابخرد و توسعه طلب هستند، تصریح کرد: اگر حکام سعودی در پی شکست‌های پی‌درپی که در عراق، سوریه، لبنان و یمن خوردند همچنین در باتلاق ساخته خودشان گرفتار آمده اند یک صدم درصد از عقلانیت و روش واقع گرایانه در همسان سازی و اشتراک منافع در منطقه داشتند بدون شک نه وضعیت خودشان و نه وضعیت منطقه این گونه نبود. حکام سعودی کاملا وابسته به جنایات صهیونیستی و آمریکایی هستند. اساس و پایه ساختار پادشاهی سعودی که بنیانگذار آن عبدالعزیز است بر اساس اعطای نفت به آمریکا و در مقابل اعطای امنیت به حاکمیت آل سعود بود. البته این معادله نیز اخیرا در حال تغییر است. چون دیگر آمریکا نیازی به نفت عربستان ندارد. به همین دلیل ترامپ بارها و بارها تاکید کرده است که اگر عربستان و دیگر کشورهای منطقه به دنبال تامین امنیت هستند باید هزینه آن را نیز پرداخت کنند.

احمد دستمالچیان در پایان گفت: آمریکا و عربستان با توجه به واقعیاتی که در منطقه وجود دارد بخصوص عربستان باید در برابر واقعیات تسلیم شده و زانو زده و با همکاری و مشارکت کشورهای همسایه در برقراری ثبات، امنیت و آرامش در این منطقه حساس اهتمام ورزد چون 40 درصد از انرژی مورد نیاز دنیا از این منطقه در حال عبور است. عربستان بعد از شکست هایی که پذیرفته باید بداند که امنیت خریدنی نیست. امنیت با خرید سلاح تامین نمی‌شود. امنیت بدون مشارکت دسته جمعی همه کشورهای موثر در منطقه امکان پذیر نیست. آمریکایی‌ها دیر یا زود به این نتیجه خواهند رسید که باید با عقلانیت نسبت به مسائل منطقه برخورد کنند تا بتوانند اعتبار و حیثیت از بین رفته خودشان را حفظ کنند.

منبع: خط اعتدال

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها