کد خبر: 356180
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

نگاهی به نقش سفارت آمریکا در تظاهرات عراق

یک روزنامه‌ لبنانی طی گزارشی به نقل از منابع مطلع امنیتی، خبر داد سفارت آمریکا در بغداد در مدیریت و هدایت اعتراضات در عراق نقش مهمی ایفا می‌کند.

نگاهی به نقش سفارت آمریکا در تظاهرات عراق
کد خبر: 356180
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک روزنامه لبنانی طی گزارشی از تشکیل کمیته‌های هدایت تظاهرات در سفارت آمریکا در بغداد سخن گفت و همچنین، یک تحلیلگر عرب استراتژی آمریکا را در منطقه تشریح کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه لبنانی الاخبار در این گزارش، به نقل از منابع مطلع امنیتی، خبر داد سفارت آمریکا در بغداد در مدیریت و هدایت اعتراضات در عراق نقش مهمی ایفا می‌کند.

بر اساس گزارش این روزنامه، سفارت آمریکا در عراق برای این منظور گروه‌های تخصصی‌ای تشکیل داده که یکی از آنها کمیته عالی تظاهرات است و مسئولیت هماهنگی و هدایت میدانی برای بردن آن به سمت اهداف مورد نظر را بر عهده دارد.

سفارت آمریکا همچنین گروه عملیات روانی را هم تشکیل داده که بیشتر آن را متوجه شخصیت‌های دولتی و اعضای سازمان‌های امنیتی کرده، در حالی که وظیفه پخش شایعات در میان جامعه را نیز عهده‌دار است.

یکی دیگر از واحدهای فعال تشکیل‌شده توسط سفارت، گروه موج‌سازی سایبری است که از نیروهای بسیار کارآزموده و کارکشته تشکیل شده و وظیفه ایجاد اپوزیسیون الکترونیکی علیه دولت عراق را بر عهده دارد.

یک واحد نیز موظف است با حضور میدانی و تصویربرداری از صحنه‌های درگیری آن را به عنوان اقدامات نیروهای امنیتی و دولتی به شکل گسترده‌ای در میان افکار عمومی جا بیندازد. گفته می‌شود اعضای این واحد پیش از آغاز اعتراضات دوره‌های آموزشی ویژه‌ای در شهرهای اربیل عراق و امان پایتخت اردن سپری کرده‌اند.

از سویی یک گروه ویژه از متخصصان ارتباطات نیز مسئولیت شکستن میدانی فیلترینگ را بر عهده دارند و گروه امداد هم متشکل از کادر پزشکی موظف به امدادرسانی به زخمی‌ها و تخلیه آنها در صورت لزوم است.

آخرین گروه نیز گروه پشتیبانی لجستیکی است که نیازهای معترضان و آب و غذای حاضران در اعتراضات را تامین می‌کند.

در این حال، حمزه کنانی دانشجوی دکتری حقوق و کارشناس ارشد روابط بین‌المللی مقیم آمریکا در مورد رویکرد جدید ایالات متحده در منطقه خاورمیانه، در حساب توییتری خود نوشت: «اگر بخواهم راهبرد پیش روی ایالات متحده در منطقه را در چند نکته خلاصه کنم باید گفت:

1- هدف اصلی آمریکا توسعه منازعات و کشمکش‌ها در منطقه است تا طرف‌های متخاصم در آن فرسوده شوند؛ هرج‌و‌مرج یک نیاز مهم برای ادامه بقای باثبات آمریکا در منطقه محسوب می‌شود و بسیار حائز اهمیت است. اگر آمریکا دخالتی هم داشته باشد، آن را با حداقل تلفات و هزینه‌های ممکن انجام خواهد داد.

2- دیگر عقب‌نشینی یا عدم عقب‌نشینی آمریکا چه جزئی و چه کلی از افغانستان و سوریه و نوع نگاه واشینگتن به منابع نفتی امری واضح و شفاف است که نیازی به شرح و تفصیل ندارد.

3- این امر شامل کنترل و حضور امنیتی در تاسیسات نفتی عربستان هم می‌شود که از طریق امضای توافقنامه‌های امنیتی انجام خواهد شد.

4- امروز زمان اجرای توصیه کیسینجر در مورد عراق است که گفته بود، روند سیاسی در عراق منجر به قدرت گرفتن جریان دینی شیعی در آن کشور شده، پس به نفع آمریکاست که منطقه را به شکل‌گیری ساختارهای سنی ترغیب کند تا به طور شکننده‌ای با یکدیگر مرتبط شوند.

5- از این ناحیه آنها به هرج‌ومرج در عراق دامن می‌زنند تا بعداً به عنوان طرف ناجی وارد صحنه شوند و حضور خود را در کنار منابع نفتی جنوب عراق تقویت کنند، همان‌گونه که این حضور را در موصل به عنوان طرف متوازن‌کننده در مقابل حشد الشعبی دائمی کردند.

6- خلاصه راهبرد آمریکا در خاورمیانه، کنترل هرچه بیشتر منابع نفتی است که می‌‌تواند حتی بر حقوق بشر هم مقدم باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها