کد خبر: 357235
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۵ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

رستوران ترکی؛ داستان باغ‌های معلق جوانان عراقی

داستان از این قرار است که شماری از جوانان عراقی در جریان تحصن خود در میدان التحریر بغداد به بالای ساختمان 14طبقه متروکه‌ای رفتند و در این ساختمان مشرف به پل جمهوریه، حد فاصل میدان التحریر و منطقه سبز، تحصن کردند تا از ارتفاع و اشراف آن نسبت به بقیه مناطق استفاده کنند.

رستوران ترکی؛ داستان باغ‌های معلق جوانان عراقی
کد خبر: 357235
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۵ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در اعتراضات اخیر مردم عراق، بارها و بارها نام «رستوران ترکی» یا ساختمان رستوران ترکی ذکر شد. این ساختمان چه پیشینه‌ای داشته، چرا متروکه است و به چه دلیلی به این نام خوانده می‌شود؟

به گزارش اعتمادآنلاین ، داستان از این قرار است که شماری از جوانان عراقی در جریان تحصن خود در میدان التحریر بغداد به بالای این ساختمان 14طبقه متروکه رفتند و در این ساختمان مشرف به پل جمهوریه، حد فاصل میدان التحریر و منطقه سبز، تحصن کردند تا از ارتفاع و اشراف آن نسبت به بقیه مناطق استفاده کنند.

جوانان معترض دقیقاً طبقه آخر آن را، که روزگاری در دوره رژیم صدام حسین مدتی یک رستوران در آن احداث شده بود، انتخاب کردند.

علت نام‌گذاری این ساختمان وجود یک رستوران با غذاهای ترکی در آن بود. البته ساختمان چند رستوران دیگر ایتالیایی و هندی هم داشت، اما به نام رستوران ترکی‌اش مشهور شد.

سال 1991، در جریان جنگ آزادسازی کویت، نیروهای آمریکایی و متحدانش با توجه به وجود اطلاعاتی در رابطه با استفاده نظامی از این بنا، آن را مورد تهاجم قرار دادند، و طی این اقدام سازه عمارت آسیب دید و به کلی تخلیه و سپس متروکه شد.

چند سال بعد، همزمان با تاسیس سازمان ورزش و جوانان عراق، ساختمان به این سازمان جدیدالتاسیس واگذار شد.

یکی از دلایل تاسیس این سازمان بایکوت کمیته ملی المپیک عراق تحت ریاست عدی صدام حسین و عدم اجازه واردات در قالب نفت در برابر غذا به آن بود.

این هیات برخی از طبقات ساختمانِ در حال ویرانی را به عنوان دفتر مورد استفاده قرار داد تا اینکه سال 2003، در جریان عملیات اشغال عراق، دوباره توسط نیروهای آمریکایی مورد حمله قرار گرفت تا علاوه بر آسیب‌های جدی دچار آلودگی رادیواکتیو شود.

این موضوع را وزارت بهداشت عراق اعلام کرد و شاید همین امر هم باعث شد از سوی دولت به یکی از ادارات این وزارتخانه تبدیل شود.

به گفته وزارت بهداشت عراق، آلودگی‌های موضعی در سه طبقه از این ساختمان به ثبت رسیده است. اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد طبقات 4، 8 و 12 به تشعشعات رادیواکتیو آلوده هستند.

سال 2011 در جریان تظاهرات مردم علیه نوری مالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق، نیروهای آمریکایی از این ساختمان برای نظارت و پیگیری این تظاهرات استفاده کردند.

این بار نیز حضور جوانان عراقی بر فراز آن مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته است. برخی از رسانه‌ها، از جمله خبرگزاری فرانسه، بر این ساختمان نام باغ‌های معلق بغداد گذاشته‌اند.

تا لحظه تهیه این گزارش، شمار قابل توجهی از جوانانی که 14 طبقه را از طریق پله به بالا رفته‌اند همچنان در آنجا مانده‌اند و در مقابل، نیروهای امنیتی نیز می‌کوشند تا به هر شکل ممکن این جوانان را متقاعد به پایین آمدن کنند.

در این گیرودار این لطیفه هم در فضای مجازی عراق دست به دست می‌شود که عبدالمهدی طی تماسی با اردوغان از او خواست رستورانش را پس بگیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها