کد خبر: 427929
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ ۱۱:۳۱:۳۸
| |

دومین کلیسای تاریخی ترکیه به دستور اردوغان مسجد خواهد شد

تصمیم ترکیه برای تبدیل کردن موزه قرن ششمی "خورا" به یک مسجد با انتقادات محافل مختلف مواجه شده است.

دومین کلیسای تاریخی ترکیه به دستور اردوغان مسجد خواهد شد
کد خبر: 427929
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ ۱۱:۳۱:۳۸

اعتمادآنلاین| خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، وزارت امور خارجه یونان تصمیم آنکارا برای تبدیل کردن یک کلیسای ارتدوکس سابق استانبول یعنی کلیسای "منجی مقدس خورا" به یک مسجد را محکوم کرد.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، این وزارتخانه در بیانیه‌ای نوشت: تصمیم امروز مقام‌های ترکیه برای تبدیل کلیسای خورا به یک مسجد چالش دیگری است که به مردم مذهبی در سراسر جهان و جامعه بین‌المللی که برای بناهای تمدن بشری احترام قائل است، آسیب وارد می‌کند.

نیکولای بالاشوف، یک کشیش ارشد کلیسای ارتدوکس روسیه نیز اظهار کرد: به نظر می‌رسد رهبران ترکیه همچنین ارزش جهانی میراث امپراتوری فتح شده بیزانس را که درکش نمی‌کنند، نادیده می‌گیرند و علنا و به شکلی تحقیرآمیز به ارزش‌های فرهنگی مسیحیت بی‌تفاوتی نشان می‌دهند.

خبرگزاری آناتولی گزارش کرد، در یک حکم ریاست جمهوری منتشر شده در روز جمعه در نشریه رسمی ترکیه، تصمیم کابینه این کشور برای تبدیل کردن کلیسای خورا به یک موزه اعلام شده است.

یک سخنگوی وابسته به دولت ترکیه بر طبق گزارش اسپوتنیک گفت: ساختمانی که موزه مذکور و متعلقاتش تا سال 2019 در آن قرار داشته با حکم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به تحت مدیریت سازمان امور مذهبی منتقل شده است و برای اقامه نماز در آن گشوده خواهد شد. تاریخ دقیق آن هنوز تعین نشده است. یک سری تدارکات مورد نیاز بوده و شعبه ما در استانبول مسئول آنها خواهد بود.

کلیسای خورا در قرن ششم در امپراتوری بیزانس ساخته شد. در سال 1511 تبدیل به یک مسجد شد و در 1958 به عنوان موزه به روی عموم گشایش یافت.


پیشتر رئیس جمهوری ترکیه ایاصوفیه را که یک میراث جهانی ثبت شده در یونسکو و یک موزه است، هم مجددا به عنوان مسجد مورد استفاده قرار داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها