کد خبر: 443619
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

انتخابات آمریکا | آیا سعودی‌ها خود را برای دوران بعد از ترامپ آماده می‌کنند؟

عربستان سعودی در سایه خروج ترامپ از کاخ سفید به دنبال یافتن جایگزینی دیگر است؛ تفاوتی نمی‌کند که با جذب مجدد ترکیه با دلارهای نفتی و خرید کالاهای مختلف این امر میسر شود یا علنی شدن روابط با تل‌آویو که سال‌هاست در خفا به نقطه اوج خود رسیده است.

انتخابات آمریکا | آیا سعودی‌ها خود را برای دوران بعد از ترامپ آماده می‌کنند؟
کد خبر: 443619
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد، به دستور سلمان پادشاه این کشور یک هواپیما مملو از مواد امدادی برای کمک به کشور دوست ترکیه و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله ازمیر عازم این کشور شد.

به طور حتم این خبر هم باید در زمره اخبار کاملاً عادی شمرده شود که تقریباً هر کشوری در زمان وقوع بلایی طبیعی آن را انجام می‌دهد و معمولاً راهی هم به سوی رسانه‌های همان کشور پیدا می‌کند.

اما نکته جالب اینجاست که این دستور سریع و فوری مدت‌ها بعد از وقوع زمین‌لرزه ازمیر و حتی چند روز بعد از پایان جست‌وجو و امدادرسانی صادر شده است.

تنها تناسب فوری بودن این اقدام شاید به تقارنش با اعلام پیشتازی جو بایدن و عقب افتادن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مربوط باشد.

بسیاری از کارشناسان همچنان به یاد دارند که پیش از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ نوعی سعی می‌شد برای محوری سنی علیه محور مقاومت تشکیل شود؛ محوری که برخی می‌کوشند آن را به هلال شیعی تشبیه کنند.

این در حالی است که یک روزنامه عبری‌زبان از عزم ریاض برای فرار رو به جلو و علنی کردن روابط خود با اسرائیل بعد از اعلام پیروزی بایدن خبر داد.

روزنامه یسرائیل هیوم در تحلیلی در این باره با اشاره به نگرانی‌های شدید امارات، بحرین و مصر در رابطه با تبعات پیروزی جو بایدن، اعلام کرد سعودی‌ها قصد دارند در صورت وقوع چنین امری گام بزرگی به سمت سازش با اسرائیل بردارند.

یک مسئول عالیرتبه سعودی در این باره به روزنامه گفت: در صورتی که بایدن به سوی ایران گرایش پیدا کند ما و اسرائیل یکه و تنها باقی خواهیم ماند؛ در واقع نه ایالات متحده و نه اروپا هیچ کدام یاریگر ما نخواهند بود پس چه بهتر که ما با هم متحد شویم.

به تعبیری ساده‌تر، امروز حتی مهم‌ترین متحد عرب دونالد ترامپ در صدد یافتن جانشین‌هایی برای او برآمده است.

گاو شیرده مورد علاقه ترامپ در سایه خروج او از کاخ سفید به دنبال یافتن جایگزینی دیگر است؛ تفاوتی نمی‌کند که با جذب مجدد ترکیه با دلارهای نفتی و خرید کالاهای مختلف این امر میسر شود یا علنی شدن روابط با تل‌آویو که سال‌هاست در خفا به نقطه اوج خود رسیده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها