کد خبر: 456486
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ۱۱:۱۲:۰۰
| |

تزریق واکسن آکسفورد در اوج سردرگمی دولت انگلیس برای مهار بحران کرونا

سه هفته پس از آغاز عملیات سراسری واکسیناسیون کرونا در انگلیس و درحالی که ذخیره واکسن فایزر بیونتک در این کشور ته کشیده و بحران کرونا از کنترل دولت خارج شده است، عملیات تزریق واکسن جدید محققان دانشگاه آکسفورد از روز دوشنبه آغاز شد.

تزریق واکسن آکسفورد در اوج سردرگمی دولت انگلیس برای مهار بحران کرونا
کد خبر: 456486
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ۱۱:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سه هفته پس از آغاز عملیات سراسری واکسیناسیون کرونا در انگلیس و درحالی که ذخیره واکسن فایزر بیونتک در این کشور ته کشیده و بحران کرونا از کنترل دولت خارج شده است، عملیات تزریق واکسن جدید محققان دانشگاه آکسفورد از روز دوشنبه آغاز شد.

اولین واکسن به فردی به نام بریان پینکر 82 ساله و یک بیمار مبتلا به بیماری کبدی در بیمارستان چرچیل شهر آکسفورد تزریق شد.

دولت انگلیس بالغ بر یک صد واحد از واکسن کرونا دانشگاه آکسفورد را خریداری کرده است. این واکسن که هفته پیش از سوی آژانس تنظیم مقررات محصولات دارویی و بهداشتی انگلیس تائید شد با حمایت مالی غول داروسازی انگلیسی-سوئدی آسترازنکا ساخته شده است. تحقیقات بالینی دانشمندان نشان می‌دهد که واکسن دانشگاه آکسفورد می‌تواند تا 90 درصد در مقابل ویروس کرونا اثر بخش باشد.

با توجه به قیمت ارزانتر این واکسن و همچنین نحوه توزیع و انتقال راحت آن، انتظار می رود آسترازنکا به راحتی در برخی از نقاط جهان بتواند جایگزینی برای فایزر بیونتک شود چرا که این شرکت وعده ارائه محصول خود به کشورهای کم درآمد را نیز داده است.

مقامات انگلیس تائید کرده‌اند که 500 هزار واحد از این واکسن را در اختیار داشته و قصد دارند تا به به‌زودی هفته‌ای دو میلیون نفر را واکسینه کنند. در زمان حاضر بالغ بر 52 هزار واحد از این واکسن در بین شش بیمارستان انگلیس توزیع شده و بخش اعظم آن برای درمانگاه‌ها و خانه سالمندان ارسال شده است.

انگلیس چند هفته قبل به عنوان اولین کشور جهان واکسیناسیون با استفاده از محصول شرکت فایزر بیونتک را آغاز کرد. با این حال ذخیره این واکسن هفته گذشته به پایان رسید و تزریق واحد دوم داوطلبان با تاخیر مواجه شده است.

دولت انگلیس برای سرپوش گذاشتن روی این مساله راهبرد عملیات واکسیناسیون کرونا در این کشور را تغییر داده است. به این ترتیب که با طولانی کردن فاصله تزریق واحد دوم واکسن کرونا به یک داوطلب ادعا کرده که افراد بیشتری واکسن را دریافت می‌کنند.

طبق جدول زمان بندی قرار بود که دومین واحد واکسن کرونا 21 روز بعد از دریافت اولین واحد تزریق شود. این حالیست که تاکنون نوبت دوم هزاران داوطلبی که اولین واحد واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند به تاخیر افتاده و این مساله با اعتراض نهادهای بهداشتی و افکار عمومی رو برو شده است.

دولت انگلیس که به اذعان خود مهار شیوع ویروس کرونا در این کشور را از دست داده این روزها سخت تلاش می‌کند تا با مدیریت اخبار، التهاب داخل کشور را کنترل کند. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیروزدر گفت وگو با بی‌بی‌سی گفت امیدوار است که طی سه ماه آینده دهها میلیون واکسن کرونا تزریق شود.

او با این حال در مورد "احتمال محدودیت‌های بیشتر" برای کنترل ویروس کرونا در بخش‌هایی از انگلیس هشدار داده و بیان داشت که موج جدید ابتلا به کرونا، کشور را با وضعیت بسیار دشواری روبرو کرده است.

در همین حال مقامات بهداشتی از همه بیمارستان‌ها در سراسر انگلیس خواسته‌اند که خود را برای فشار و افزایش بیماران بستری آماده کنند. پروفسور اندرو گودارد، رئیس کالج سلطنتی پزشکان انگلیس عنوان کرد که نوع جدید ویروس به شدت مسری است و در سراسر کشور در حال گسترش است. وی عنوان کرد: "به نظر می‌رسد که ما شاهد موارد بیشتری در همه جای بریتانیا خواهیم بود، و لازم است که برای چنین وضعیتی آماده باشیم".

گزارش‌ها از افزایش سرسام‌آور مراجعین به بیمارستان‌ها در این کشور حکایت دارد و ظرفیت پذیرش بیماران در مراکز بهداشتی تکمیل است. اوضاع در حدی وخیم است که گفته می‌شود برخی بیماران در بیمارستان‌های جنوب شرقی انگلیس داخل آمبولانس و در بهترین حال در راه‌روهای درمانگاه ویزیت می‌شوند.

براساس این گزارش شمار افرادی که به دلیل کرونا اکنون در بیمارستان‌ها بستری هستند، بیشتر از بهار سال گذشته است، که شمار بیماران بستری به اوج خود رسیده بود.

تنها در 24 ساعت گذشته 57 هزار و 725 نفر دیگر در انگلیس به کرونا مبتلا شده که این بالاترین میزان روزانه ابتلا به کرونا در این کشور است. این پنجمین روز متوالی است که موارد جدید ابتلای روزانه بیش از 50 هزار بوده است، به طوریکه تعداد کل موارد ابتلا در انگلیس را به 2 میلیون و 599 هزار و 789 نفر می‌رساند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها