کد خبر: 480632
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ۱۲:۰۷:۰۰
| |

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل:

عراق و قطر از ظرفیت لازم برای ایجاد همگرایی و وحدت اسلامی برخوردار هستند

حسن هانی زاده گفت: سفر ظریف به دو کشور همسایه ایران یعنی قطر و عراق در چارچوب تلاش ایران برای ایجاد همگرایی قابل تجزیه و تحلیل است، از آنجایی که عراق و قطر دو کشوری هستند که از ظرفیت لازم برای ایجاد همگرایی و وحدت اسلامی برخوردار هستند، لذا قطر در گذشته هم برای حل مشکلات بین ایران و کشور‌های منطقه اعلام آمادگی کرده است.

عراق و قطر از ظرفیت لازم برای ایجاد همگرایی و وحدت اسلامی برخوردار هستند
کد خبر: 480632
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ۱۲:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل کارشناس مسائل بین الملل گفت: سفر ظریف به دو کشور همسایه ایران، یعنی قطر و عراق در چارچوب تلاش ایران برای ایجاد همگرایی به ویژه در ماه مبارک رمضان قابل تجزیه و تحلیل است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که برای دیدار با مقامات عراقی راهی بغداد شده، ظهر دیروز با فواد حسین، همتای عراقی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در محل یادبود شهادت سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس حضور پیدا کرد و با قرائت فاتحه یاد این دو شهید را گرامی داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان قبل از آن به قطر هم سفر داشت و با مقامات این کشور هم دیدار کرد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به عراق و قطر، اظهار کرد: سفر ظریف به دو کشور همسایه ایران یعنی قطر و عراق در چارچوب تلاش ایران برای ایجاد همگرایی به ویژه در ماه مبارک رمضان قابل تجزیه و تحلیل است، از آنجایی که عراق و قطر دو کشوری هستند که از ظرفیت لازم برای ایجاد همگرایی و وحدت اسلامی برخوردار هستند، لذا قطر در گذشته هم برای حل مشکلات بین ایران و کشور‌های منطقه اعلام آمادگی کرده است.

او افزود: به دلیل تغییراتی که در کاخ سفید رخ داده و تیم جو بایدن نظر مساعدی نسبت به حاکمیت عربستان ندارد، لذا قطر این آمادگی را دارد که بین تهران و ریاض میانجیگری کند. سفری که آقای ظریف به عراق داشته در چارچوب مذاکرات پنهانی و غیر علنی ایران و عربستان با نظارت دولت عراق صورت گرفته است.

هانی زاده ادامه داد: از 2 هفته گذشته مذاکراتی بین ایران و عربستان در بغداد صورت گرفته است، با توجه به اینکه عربستان اکنون تحت فشار آمریکا پیرامون پرونده قتل جمال خاشقجی خبرنگار برجسته سعودی تحت فشار واشنگتن قرار دارد، لذا عربستان احساس می‌کند که باید سیاست‌های تهاجمی خود را تغییر دهد، به همین دلیل در جریان سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ریاض مسئله وساطت و میانجیگری عراق بین تهران و ریاض مطرح شد و عربستان هم این آمادگی را دارد که اختلافات خود را با ایران کم کند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: از سوی دیگر عربستان بعد از 6 سال جنگ علیه یمن و هزینه 350 میلیارد دلاری نتوانسته وضعیت میدانی را در یمن به نفع خودش تغییر دهد، لذا عربستان در نظر دارد سطح دیپلماتیک خود را با ایران دوباره از سر بگیرد، از جنگ 6 ساله یمن به صورت آبرومندانه خارج شود باید این نکته را در نظر بگیرد که بدون همکاری با ایران نمی‌تواند به جنگ یمن پایان دهد. عربستان به دلیل اینکه احساس انزوای سیاسی می‌کند از عراق خواسته که بین تهران و ریاض میانجیگری کند، آقای ظریف در این سفر سعی خواهد کرد که آخرین نتایج این مذاکرات را با مقامات عراقی و قطری را مورد بحث قرار دهد و یک شاکله جدیدی از همگرایی منطقه‌ای ایجاد کند.

هانی زاده گفت: ماه رمضان به دلیل اینکه که ماهی مورد احترام مسلمانان و کشور‌های اسلامی است و ظرفیت بالایی در این ماه برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای برخوردار است به همین دلیل آقای ظریف سعی می‌کند که از این ظرفیت برای ایجاد همگرایی منطقه‌ای استفاده کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها