کد خبر: 489721
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۰۷:۴۴:۰۰
| |

رهاورد سفر بلینکن به سرزمین های اشغالی:

تعهد فروش سلاح و وعده بازسازی مخروبه‌ها

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در نشست خبری با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ضمن تعهد مجدد بر فروش تسلیحات به اسراییل از آمادگی امریکا برای کمک به بازسازی غزه خبر داد.

تعهد فروش سلاح و وعده بازسازی مخروبه‌ها
کد خبر: 489721
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۰۷:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| شش ماه بعد از روی کار آمدن دولت جدید امریکا، وزیر خارجه این کشور برای نخستین‌بار به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز گذشته در سفر به قدس اشغالی با مقام‌های رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین و در رام‌الله با مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار و گفت‌وگو کرد. هدف اعلامی از این سفر، تلاش‌ها برای حفظ آتش‌بس اخیر در پی نبرد یازده روزه غزه اعلام شده‌ بود، ‌اما به گفته وزیر خارجه امریکا و نخست‌وزیر اسراییل، در این سفر در مورد مذاکرات امریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران و همچنین فروش سلاح به اسراییل نیز گفت‌وگو شد.

به گزارش روزنامه اعتماد، وزیر خارجه امریکا در نشست خبری با نخست‌وزیر رژیم اشغالگر ضمن تعهد مجدد بر فروش تسلیحات به اسراییل از آمادگی امریکا برای کمک به بازسازی غزه خبر داد. بلینکن، بلندپایه‌ترین مقام امریکایی است که از زمان آغاز به کار دولت بایدن به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند.

همچنین دیدار او با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نخستین دیدار در این سطح از زمان قطع کامل روابط تشکیلات خودگردان با واشنگتن در زمان دولت پیشین امریکا محسوب می‌شد. بلینکن در این سفر ضمن دیدار با مقام‌های اسراییلی و فلسطینی، قرار است امروز و فردا با مقام‌های اردن و مصر هم گفت‌وگو کند.

نتانیاهو: امیدوارم امریکا به برجام بازنگردد


بلینکن، هدف از سفر خود به منطقه را «تلاش برای حفظ آتش‌بس غزه» اعلام کرده است، با این حال موضوع گفت‌وگوهای برجامی امریکا و ایران با 1+4 در وین یکی از اصلی‌ترین دستور کارهای دیدار او با مقام‌های رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین بود. بلینکن که در این سفر با روون ریولین، رییس رژیم، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و گابی اشکنازی، وزیر خارجه دولت پیشبرد امور رژیم اشغالگر دیدار کرد، در نشست خبری با نتانیاهو از مشورت «نزدیک» با اسراییل در خصوص جریان گفت‌وگوهای برجامی در وین خبر داد.

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر هم در نشست خبری با وزیر خارجه امریکا تصریح کرد: «در این دیدار درباره سه موضوع صحبت کردیم: حمایت دولت جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا از حق اسراییل برای دفاع از خود، تهدید ایران و صلح در خاورمیانه. ما مسائل زیادی داریم که باید به تقویت آن بپردازیم.» بنیامین نتانیاهو اظهار امیدواری کرد که مذاکرات وین شکست بخورد و امریکا از اجرای تعهدات حقوقی خود در برجام صرف‌نظر کند. نتانیاهو در این نشست خبری گفت: «امیدوارم که ایالات متحده امریکا به برجام بازنگردد، چراکه باور دارم این توافق به ایران اجازه می‌دهد زرادخانه‌ای از سلاح‌های هسته‌ای با مشروعیت بین‌المللی داشته ‌باشد.» آنتونی بلینکن نیز در این نشست تاکید کرد که واشنگتن به مشورت نزدیک و مستمر با اسراییل در خصوص هرگونه اقدام برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران ادامه خواهد داد. بلینکن تصریح کرد که گفت‌وگو در مورد جریان مذاکرات جاری با 1+4 در وین، بخشی از دستور کار گفت‌وگوی او با نتانیاهو بوده است. نتانیاهو در این نشست با اشاره به احتمال بازگشت امریکا به برجام، با تکرار ادعاهای واهی خود در مورد قصد ایران برای تولید سلاح هسته‌ای گفت: «هر چه رخ دهد اسراییل همواره حق خود را برای دفاع از خود در مقابل هرگونه تهدید هسته‌ای از سوی ایران محفوظ می‌داند.»

امریکا به تامین اسلحه برای نسل‌کشی فلسطینیان ادامه می‌دهد


آنتونی بلینکن در نشست خبری مشترک با نتانیاهو گفت: «ما در مورد نیازهای امنیتی اسراییل از جمله احیای گنبد آهنین بحث مفصلی داشتیم. ما به تقویت تمام جنبه‌های همکاری دیرینه خود ادامه خواهیم داد.» جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، هفته گذشته و همزمان با حملات وحشیانه اسراییل به باریکه تحت محاصره غزه، مجوز اجرای قرارداد 730 میلیون دلاری فروش موشک‌های هدایت‌شونده به اسراییل را صادر کرد، اقدامی که حتی در کنگره امریکا نیز به ‌شدت با انتقاد مواجه شد. با این حال، وزیر خارجه امریکا در این سفر با تکرار مواضع پیشین دولتش مبنی بر «شناسایی حق دفاع مشروع اسراییل» از حملات اسراییل به نوار غزه حمایت و تاکید کرد که به تامین سلاح‌های بیشتر برای تقویت ساختار تهاجمی این رژیم علیه شهروندان فلسطینی ادامه می‌دهد.

سفر به کشورهای پیرامون سرزمین‌های اشغالی


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا بعد از پایان دیدارهایش با مقام‌های اسراییلی و فلسطینی در قدس اشغالی و رام‌الله، به مصر و اردن سفر خواهد کرد. وی پیش از رسیدن به سرزمین‌های اشغالی در توییتی نوشت: بنا به درخواست جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا به قدس، رام‌الله، قاهره و امان برای حمایت از تلاش‌ها جهت تثبیت آتش‌بس میان فلسطین و رژیم صهیونیستی سفر می‌کنم. وی گفت: امریکا وارد دیپلماسی فشرده‌ای برای پایان درگیری و کاهش تنش‌ها شده است. دولت مصر از ابتدای آغاز حملات اسراییل به غزه، تلاش زیادی برای میانجی‌گری و آتش‌بس برعهده گرفته ‌بود. روز دوشنبه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بلینکن در رام‌الله علاوه بر محمود عباس، با محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین و دیگر مسوولان عالیرتبه این تشکیلات دیدار خواهد کرد. طبق بیانیه پرایس، وزیر خارجه امریکا در ادامه سفر خود به منطقه، به قاهره سفر کرده و در آنجا با عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور مصر و سامح شکری، وزیر خارجه این کشور دیدار خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزود: بلینکن در پایان نیز به امان می‌رود تا در آنجا با عبدالله دوم، پادشاه اردن و ایمن الصفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار کند.

تلاش برای تفرقه‌افکنی میان فلسطینیان


یکی از مواردی که در این سفر از سوی وزیر خارجه امریکا بارها و بارها مورد تاکید قرار گرفت، مساله آمادگی امریکا برای کمک به بازسازی غزه بود، تلاشی که البته یک استثنا برای آن قائل شد و آن هم امکان رسیدن کمک‌های بین‌المللی به گروه‌های مقاومت فلسطینی مستقر در غزه بود. بلینکن گفت: ایالات متحده برای بازسازی غزه به دنبال حمایت بین‌المللی خواهد بود و خود نیز در آن سهم خواهد داشت. وی افزود: «ما می‌دانیم که برای جلوگیری از بازگشت خشونت باید از فضای ایجاد شده برای مقابله با مجموعه وسیعی از موضوعات اساسی و چالش‌ها استفاده کنیم. این با در نظر گرفتن اوضاع انسانی غزه و شروع به بازسازی آغاز می‌شود.

ایالات متحده برای آن تلاش خواهد کرد.» بلینکن نیز گفت: «در این دیدار بر لزوم کاهش تنش در قدس و کرانه باختری و کمک به بازسازی سریع نوار غزه تاکید کردیم. ما با شرکای‌مان همکاری می‌کنیم تا حماس نتواند از کمک‌های بازسازی غزه استفاده کند.» واشنگتن روشن نکرده است کمک به غزه بدون دخالت حماس که کنترل کامل مدیریت این ‌باریکه تحت محاصره را در اختیار دارد، به چه معناست.

به نظر می‌رسد تاکید بلینکن بر جدا قلمداد کردن حماس از کمک به غزه، تلاشی برای ایجاد تفرقه در میان فلسطینی‌ها باشد که در دو ماه گذشته و در پس آغاز خشونت‌ها علیه شهروندان فلسطینی در قدس اشغالی و غزه، وحدت بی‌سابقه‌ای نشان داده‌اند. از یک سو گروه‌های مقاومت غزه حملات موشکی به شهرک‌های یهودی‌نشین را در حمایت از هموطنان‌شان در قدس اشغالی آغاز کرده ‌بودند و از سوی دیگر در پی آغاز حملات اسراییل به نوار غزه، شهروندان قدس و دیگر شهرهای کرانه باختری در حمایت از حماس و دیگر گروه‌های مقاومت به خیابان‌ها ریختند. این تجمع‌ها با اقدام بی‌سابقه شهروندان عرب سرزمین‌های اشغالی 1948 همراه شد که به صورت گسترده در حمایت از هموطنان‌شان در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه اقدام به اعتصاب و تجمع‌های اعتراضی در مناطق زیر سلطه اسراییل کردند.

موضع واحد عربی در گفت‌وگو با واشنگتن


در حالی که روز گذشته آنتونی بلینکن در دومین مقصد خود به رام‌الله رفت تا با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی و محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان گفت‌وگو کند، مقام‌های فلسطینی پیش از این دیدار برای اتخاذ موضعی هماهنگ در مقابل امریکا با مقام‌های مصری و اردنی دیدار و گفت‌وگو کردند. بر اساس گزارش‌ها، روز سه‌شنبه و پیش از سفر بلینکن به رام‌الله، محمود عباس با سامح شکری، وزیر خارجه مصر و ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در مورد موضع واحد در دیدار با وزیر خارجه امریکا رایزنی کرد. واصل ابویوسف، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه اظهار کرد: همزمان با سفر امروز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به منطقه، رایزنی‌های سیاسی میان فلسطین، اردن و مصر با هدف توقف حملات اسراییلی به مردم ما در کرانه باختری از جمله شهر قدس و نوار غزه و همچنین ایجاد افقی سیاسی برای پایان دادن به اشغالگری در حال انجام هستند. ابویوسف در ادامه گفت: موضع‌گیری‌های دو کشور مصرو اردن با موضع‌گیری فلسطین هماهنگ هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها