کد خبر: 493215
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ۰۷:۲۲:۰۰
| |

نتانیاهو: اگر کابینه تغییر رای بیاورد آن را سرنگون خواهیم کرد

سایه ترور و خشونت بر سیاست اسراییل

رییس شین‌بت نسبت به افزایش خشونت‌های داخلی در میان اشغالگران سرزمین فلسطین هشدار داده است و از رهبران مذهبی و سیاسی خواسته است که از تحریک احساسات هواداران‌شان دست بردارند.

سایه ترور و خشونت بر سیاست اسراییل
کد خبر: 493215
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ۰۷:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از افزایش تهدیدهای جانی علیه تعدادی از نمایندگان حزب یمینا به دلیل اعلام حمایت‌شان از ائتلاف کابینه تغییر، شین‌بت سازمان امنیت داخلی رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین اعلام کرده است که برای این نمایندگان تا اطلاع ثانوی تیم حفاظتی ویژه تشکیل می‌دهد.

به گزارش روزنامه اعتماد، این در حالی است که رییس شین‌بت نسبت به افزایش خشونت‌های داخلی در میان اشغالگران سرزمین فلسطین هشدار داده است و از رهبران مذهبی و سیاسی خواسته است که از تحریک احساسات هواداران‌شان دست بردارند. هواداران نتانیاهو با تهدید به خشونت و تجمع در مقابل منزل نمایندگان احزاب مخالف نخست‌وزیر نتانیاهو، تلاش می‌کنند تا آنها را از رای به دولت جدید منصرف کنند. دستگاه‌های امنیتی رژیم اشغالگر با تقویت ساز و کارهای حفاظتی از نمایندگان احزاب مخالف نتانیاهو، تلاش می‌کنند تا از اقداماتی مانند ترور نخست‌وزیر اسبق اسراییل توسط یک یهودی تندرو جلوگیری کنند. همزمان وعده گروه‌های افراطی یهودی برای برگزاری جشن پرچم در قدس اشغالی در آستانه تشکیل دولت جدید، نگرانی‌ها نسبت به آغاز دور جدیدی از خشونت و درگیری میان گروه‌های افراطی اسراییلی با فلسطینیان را افزایش داده است.

نتانیاهو و اطرافیانش با تبلیغات گسترده درخصوص سلطه چپ افراطی بر قدرت و ناتوانی کابینه ائتلافی جدید برای پیگیری اهداف اشغالگرانه از جمله ساخت و ساز شهرک‌های یهودی‌نشین و مقابله با احیای برجام، از هواداران‌شان می‌خواهند که به نمایندگان کنست برای جلوگیری از تشکیل دولت جدید فشار بیاورند. نیر اورباخ و ایدیت سیلمان، دو نماینده حزب یمینا که علنا اعلام کرده‌اند از تشکیل کابینه ائتلافی احزاب راست و چپ برای برکنار نتانیاهو حمایت می‌کنند، در طول روزهای گذشته تهدیدهای جانی از سوی یهودیان راست‌گرای افراطی و حامیان بنیامین نتانیاهو دریافت کرده‌اند. سازمان امنیتی رژیم اشغالگر یک تیم امنیتی هم برای حفاظت از آیلت شاکد، نفر دوم حزب یمینا تشکیل داده است و از روز پنجشنبه، درجه حفاظتی از نفتالی بنت، رهبر این حزب را در سطح نخست‌وزیر افزایش داد. روز جمعه بعد از اینکه یاییر نتانیاهو، پسر نخست‌وزیر اسراییل آدرس منزل یکی از این دو نماینده را در حساب کاربری شبکه اجتماعی توییتر خود منتشر کرد تا هواداران نتانیاهو برای اعتراض مقابل خانه او تجمع کنند، این شبکه اجتماعی حساب کاربری او را موقتا تعلیق کرد.


دولت رنگین‌کمانی


یاییر لاپید، رهبر حزب یش‌عتید که به عنوان دومین حزب کنست رژیم اشغالگر مسوولیت تشکیل دولت را برعهده داشت، بامداد پنجشنبه در نامه‌ای به رییس رژیم و رییس کنست، از موفقیت خود در جلب موافقت 7 حزب دیگر برای تشکیل یک دولت اکثریت خبر داد. در این ائتلاف از حزب چپ‌گرای افراطی مریتس، چپ میانه کارگر گرفته تا احزاب راست میانه آبی‌سفید، امید نو و یش‌عتید و راست‌های افراطی ملی‌گرا یعنی ییسرایل بیتینو و یمینا حضور دارند و برای نخستین‌بار یک ائتلاف عربی هم آمادگی خود را برای مشارکت در ائتلاف حاکم رژیم اشغالگر اعلام کرده است. چهارشنبه شب بعد از چهار هفته رایزنی فشرده، یاییر لاپید توانست حمایت همه این احزاب را برای تشکیل دولت ائتلافی موسوم به «تغییر» جلب کند.

آخرین موانع در برابر او خواسته ائتلاف فهرست مشترک عربی، برای مجوز ساخت و ساز به فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی 1948 و درخواست آیلت شاکد، نفر دوم حزب یمینا برای عضویت در کمیته تعیین قضات دیوان عالی بود که نهایتا با جلب نظر این دو طرف، تشکیل کابینه به اطلاع مقام‌های مسوول رسید. به نوشته رسانه‌ها دست‌کم 6 نماینده از 7 نماینده حزب راست‌گرای افراطی یمینا وعده داده‌اند که به کابینه جدید رای مثبت دهند. رهبر حزب یمینا، نفتالی بنت، قرار است در دولت آینده در صورت رای اعتماد، به مدت دو سال مسوولیت نخست‌وزیری را برعهده داشته‌ باشد. نفتالی بنت در دوران تبلیغات انتخاباتی علی‌رغم شعار کارزار انتخاباتی‌اش برای کنار زدن نتانیاهو از قدرت، اعلام کرده ‌بود که حاضر به مشارکت در دولتی که احزاب عربی با آن متحد باشند و چپ‌ها و میانه‌روها عضو آن باشند، نخواهد بود. اما بعد از آنکه مسوولیت تشکیل دولت در اختیار یاییر لاپید قرار گرفت و وعده نخست‌وزیری دوره‌ای با نوبت دوساله نخست به بنت داده‌ شد، او نظر خود را تغییر داد و در این دولت مشارکت کرد. بنیامین نتانیاهو که تا هفته گذشته تلاش کرده ‌بود از توافق میان گروه‌های مخالفش جلوگیری کند این تغییر نظر بنت را «بزرگ‌ترین تقلب انتخاباتی در تاریخ» توصیف کرده است.


هشدار رییس شین‌بت


گروه‌های راست‌گرای افراطی روز جمعه مقابل منزل نیر اورباخ، عضو حزب یمینا تجمع کردند و از او خواستند که در حمایت از ائتلاف تغییر تجدیدنظر کند. ناداف آرگمان، رییس سازمان امنیت شین بت، روز شنبه با صدور بیانیه‌ای نسبت به آنچه «تهدید رو به رشد خشونت داخلی» از آن یاد می‌کرد هشدار داد. این مقام رژیم اسراییل گفته است: «ما اخیرا با رشد بی‌سابقه خشونت افراطی و ادبیات تحریک‌آمیز به ویژه در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده‌ایم.» این مقام امنیتی رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین بدون اشاره به فرد خاصی تاکید کرده است: «این ادبیات از سوی مخاطبان ممکن است به عنوان مجوزی برای خشونت و اقدامات غیرقانونی تعبیر شود که حتی ممکن است به آسیب‌های جسمی منتهی شود.» شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی امریکا، توصیف رییس شین‌بت از شرایط را مشابه وضعیت روزهای پرتنش اسراییل در سال 1995 توصیف می‌کند که به ترور اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسراییل منتهی شد.


تعویق جلسه رای اعتماد به دولت جدید


هواداران نتانیاهو تلاش می‌کنند تا روز برگزاری جلسه رای اعتماد به کابینه جدید، تعدادی از اعضای راستگرای حزب یمینا و احزاب دیگر ائتلاف را از دادن رای اعتماد به دولت جدید منصرف کنند. یاریو لوین، رییس کنست که از اعضای ارشد حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شود، اعلام کرده است تاریخ تشکیل جلسه اعتماد را به فرصتی موکول می‌کند که بیشترین بخت برای شکست ائتلاف تغییر وجود داشته‌ باشد. از بامداد پنجشنبه که یاییر لاپید موفقیت خود در تشکیل کابینه جدید را به رییس کنست اعلام کرد، این مقام اسراییلی یک هفته فرصت دارد که تاریخ تشکیل جلسه رای اعتماد را رسما اعلام کند. یاریو لوین در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است اگر بخت بیشتری برای شکست دولت جدید وجود داشته ‌باشد، این جلسه را چهارشنبه این هفته تشکیل می‌دهد، وگرنه تصمیم دارد که تشکیل جلسه رای اعتماد را برای اتفاق نظر بیشتر میان هواداران نتانیاهو به هفته بعد موکول کند. ساعاتی بعد رییس کنست دستور کار جلسه چهارشنبه کنست را منتشر کرد که در آن اشاره‌ای به جلسه رای اعتماد دولت جدید نشده ‌بود. به این ترتیب حامیان نتانیاهو یک هفته دیگر فرصت دارند تا نمایندگان حامی تغییر را به اجتناب از رای به کابینه جدید ترغیب کنند. 61 نماینده از 120 کرسی کنست باید به تشکیل دولت جدید رای بدهند تا این دولت کار خود را آغاز کند. نتانیاهو و هوادارانش امیدوارند با رایزنی با نمایندگان راست‌گرای افراطی و گسترش نگرانی در مورد سلطه چپ‌گرایان در اسراییل، برخی نمایندگان را از رای به این کابینه منصرف کنند.


نتانیاهو: این کابینه بزرگ‌ترین تقلب تاریخ است


نتانیاهو بعد از 15 سال نخست‌وزیری که دوازده سال گذشته به صورت مستمر ادامه داشته است، روز یکشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که اگر دولت جدید رای اعتماد بگیرد، تمام تلاش خود را برای سرنگونی فوری آن به کار خواهد گرفت. نتانیاهو دولت جدید را یک دولت چپ‌گرای افراطی توصیف کرد و مدعی شد که دولت جدید در مقابل امریکا برای توافق با ایران ایستادگی نخواهد کرد. نتانیاهو که تلاش‌هایش برای جلوگیری از تشکیل ائتلاف، هفته گذشته ناکام ماند، تشکیل یک دولت چپ‌گرا را به ضرر حاکمیت رژیم اشغالگر توصیف کرد و گفت: «ما به ‌شدت جلوی شکل‌گیری این دولت خطرناک تقلب و تسلیم، ایستادگی می‌کنیم. اگر خدای نکرده چنین دولتی شکل بگیرد به سرعت آن را سرنگون خواهیم کرد.» نتانیاهو در نشست خبری خود مدعی شد: «این دولت چپ‌گرا جلوی شهرک‌سازی را خواهد گرفت، جلوی امریکا برای توافقی با ایران که تهدید علیه موجودیت ماست ایستادگی نخواهد کرد و در برابر فشارهای واشنگتن دوام نمی‌آورد.» نتانیاهو گفت: «عمده مردم دوست دارند که من نخست‌وزیر بمانم و تشکیل کابینه جدید یک تقلب علیه رای عموم خواهد بود، بزرگ‌ترین تقلب انتخاباتی، شاید در کل تاریخ.» نخست‌وزیر اسراییل گفت: «این کابینه یک دولت چپ‌گرای افراطی است که به حامیان تروریسم متکی است و نمی‌تواند رویکرد نظام‌مند و منسجم علیه سازمان‌های تروریستی در غزه داشته ‌باشد و نسبت به مبارزه با گشایش پرونده کیفری در لاهه تردید دارد.»


بازداشت خبرنگاران در محله شیخ جراح


تنش‌ها میان نظامیان رژیم اشغالگر با ساکنان محله شیخ‌جراح در قدس اشغالی، بار دیگر بالا گرفته است و نظامیان اشغالگر خبرنگارانی را که برای پوشش تنش‌های جاری وارد این محله می‌شوند بازداشت می‌کند. نظامیان اسراییلی عصر روز شنبه به تجمعی که در محله شیخ جراح در قدس اشغالی در سالروز نکسه (جنگ شش‌روزه در سال 1967) برگزار شده بود، حمله کرده و با شلیک گسترده گاز اشک‌آور و نارنجک‌های آتش‌زا اقدام به متفرق کردن تجمع‌کنندگان کردند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نظامیان صهیونیست همچنین «جیفارا البدیری» خبرنگار شبکه الجزیره در محله شیخ جراح را مورد ضرب و شتم قرار داده و ضمن شکستن دوربین عکاسی‌اش او را بازداشت کردند. بازداشت این خبرنگار واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

شبکه الجزیره، دیده‌بان اروپایی مدیترانه‌ای حقوق بشر، رییس شبکه روزنامه‌نگاری اخلاقی EJN، وزارت اطلاع‌رسانی دولت فلسطین، گروه‌های فلسطینی همچون حماس و جهاد اسلامی و نهادهای بی‌شمار دیگری بازداشت این خبرنگار را به‌شدت محکوم و آن را اقدامی تجاوزکارانه در حق خبرنگاران و تلاشی برای سرکوب رسانه‌ها دانستند. رژیم صهیونیستی در پی فشارهای گسترده ساعاتی بعد مجبور به آزادی این خبرنگار شد. البدیری به مدت 15 روز از ورود به محله شیخ جراح در قدس منع شده است. نظامیان رژیم صهیونیستی امروز یکشنبه «منی الکرد» خبرنگار فلسطینی و دختر نبیل الکرد یکی از ساکنان قدیمی محله شیخ جراح را بازداشت کردند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، بازداشت منی چند روز پس از مشارکت او در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی وضعیت ساکنان محله شیخ جراح انجام گرفته است. محمد الکرد برادر منی هم که تحت تعقیب بود، ساعاتی پیش از آن به بازداشت نظامیان اسراییلی درآمد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها