کد خبر: 521631
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۸ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

حمله به مقر اقامت مصطفی الکاظمی از چند نگاه

طرف مجری عملیات حمله پهپادی چند روز پیش به مقر اقامت مصطفی الکاظمی هر که باشد، به طور حتم خود را بازنده حتمی روند انتخابات اخیر عراق می‌داند.

حمله به مقر اقامت مصطفی الکاظمی از چند نگاه
کد خبر: 521631
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۸ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- طرف مجری عملیات حمله پهپادی چند روز پیش به مقر اقامت مصطفی الکاظمی هر که باشد، به طور حتم خود را بازنده حتمی روند انتخابات اخیر عراق می‌داند.

اینکه مجری این اقدام مخالفان مصطفی الکاظمی، خود او یا طرف ثالثی بوده باشد هیچ تفاوتی در این اصل ایجاد نمی‌کند که عراق به سوی هرج‌و‌مرج بیشتر پیش می‌رود.

به اعتقاد کارشناسان، در صورتی که طبق ادعای رسانه‌های سعودی-اماراتی، جریان‌های مخالف مصطفی الکاظمی به ویژه ائتلاف‌های شکست‌خورده در انتخابات مجری این سوءقصد باشند، نه تنها مصطفی الکاظمی بلکه هر شخصیت دیگری هم که در دور بعدی به ریاست کابینه برسد با مشکلات بسیار بزرگ امنیتی مواجه خواهد شد.

با این حال سناریوی خودزنی الکاظمی هم نقل محافل تحلیلگران شده است.

فرقی نمی‌کند که نیروهای امنیتی عراقی با چه انگیزه‌ای شماری از معترضان را به خاک و خون کشیدند، مسئولیت این اقدام به هر حال بر عهده فرمانده کل قوای عراق یعنی کاظمی است.

یکی از سناریوها هم می‌تواند این باشد که کاظمی با ترتیب دادن این تهاجم در صدد خروج از زیر بار سنگین آن اشتباه بزرگ برآمده که می‌تواند طومار حیات سیاسی‌اش را هم ببندد.

همچنین مصطفی الکاظمی که امروز نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق محسوب می‌شود بعد از این حادثه به شدت توجه رسانه‌ها و از آن مهم‌تر شخصیت‌های سیاسی سرتاسر جهان را به خود جلب کرد و دست‌کم در واپسین روزهای حضورش در رأس کابینه عراق، بیشترین تماس‌های تاریخ عراق را از سوی مسئولان کشورهای مختلف جهان دریافت کرد.

این تماس‌ها به هر روی می‌توانند در ارزیابی‌ها و سبک و سنگین شدن شخصیت‌های نامزد تصدی نخست‌وزیری برگ برنده‌ای برای مصطفی الکاظمی به شمار روند، چنان‌که در نشست فوق‌العاده کابینه عراق هم الکاظمی به شدت بر این مساله تمرکز داشت.

از سویی احتمال نقش‌آفرینی یک طرف ثالث در برهم زدن صحنه سیاسی عراق نیز مطرح است، تا بعد از این، اوضاع عراق به سمت‌وسوی دلخواه این طرف یا طرف‌ها سوق داده شود.

اگر به تئوری توطئه ایمان داشته باشیم، باید بگوییم طرفی که شماری از معترضانِ نتایج انتخابات را در جادریه بغداد از پای درآورد همانی است که شماری از پهپادهای انتحاری را به سمت اقامتگاه نخست‌وزیر عراق اعزام کرد و شاید همان طرفی باشد که دستور اغتشاشات چند سال پیش در عراق را داده بود و حتی عملیات شلیک تک‌تیراندازها به سوی معترضان هوادار حزب‌الله در لبنان را هم تدارک دیده بود. راستی این طرف چقدر می‌تواند آشنا باشد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها