کد خبر: 553083
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا دوره آشتی‌کنان در عراق آغاز شده است؟

بعد از ماه‌ها تنش‌های پازلی در میان طیف‌های مختلف عراقی، کورسوی امیدی برای گشایش در صحنه سیاسی این کشور پیدا شده است.

آیا دوره آشتی‌کنان در عراق آغاز شده است؟
کد خبر: 553083
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۰۸:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- بعد از ماه‌ها تنش‌های پازلی در میان طیف‌های مختلف عراقی، کورسوی امیدی برای گشایش در صحنه سیاسی این کشور پیدا شده است.

صحنه سیاسی عراق که بعد از اعلام نتایج انتخابات چند گره کور دیگر به خود دید و شاهد چنددستگی درون طایفه‌ای شدید سنی-سنی، کردی-کردی و شیعی-شیعی بود، طی چند روز گذشته امید به گشایش را هرچند کم تجربه کرده است.

اعلام خبرهایی مبنی بر موافقت مقتدی صدر با حضور شخصیت‌‌هایی از جریان مالکی در ائتلاف تشکیل کابینه گرچه چندان توجه رسانه‌ها را جلب نکرد، اما سفر نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به شهر سلیمانیه و ملاقات با رهبران اتحادیه میهنی کردستان بارقه امیدی در میان تحلیلگران برای گشایشی در گام دوم ساختاربندی حکومتی پساانتخاباتی به وجود آورد.

به گفته صاحب‌نظران امور عراق، دوره پساانتخابات، هرچند پرتنش بود، اما به هر حال اولین رکن این ساختار یعنی رئیس مجلس تشکیل شد؛ با این حال بعد از آن گروکشی‌هایی که بین دو حزب عمده کرد عراقی پیش آمد، روند انتخاب رئیس‌جمهور که در قانون تقسیم قدرت باید به کردها می‌رسید به یک بحران بین آنها مبدل شد و کار به تعطیلی مجلس هم کشید.

عصر روز یکشنبه جلسه نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان با بافل طالبانی رئیس استحادیه میهنی کردستان در جوی مثبت به پایان رسید.

یک منبع آگاه به رسانه‌ها خبر داد، دو طرف به نوعی توافق برای حل اختلافات در رابطه با نامزد ریاست‌جمهوری و نیز تشکیل کابینه رسیدند.

هنوز مشخص نیست که این توافق تا چه حد خواهد توانست روند سیاسی عراق را از بن‌بست خارج کند و چرخ‌های لکوموتیو تشکیل ساختارهای حاکمیتی را در این کشور به حرکت درآورد، اما به هر روی، یک قدم کوچک مثبت هم از ایستادن در بن‌بست بهتر است، به ویژه که تجربه ثابت کرده صحنه سیاسی عراق بیش از هر چیز تحت تاثیر توافقات خلق‌الساعه است تا روندی سازمان‌یافته و پیش‌بینی‌پذیر!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها