کد خبر: 187985
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۰۸:۳۶:۰۰
| |

ذوالنوری:

هرگز تلاش نمی‌کنیم امریکایی‌ها از برجام خارج شوند

ذوالنوری گفت: ما هرگز تلاش نمی‌کنیم که امریکایی‌ها از برجام خارج شوند و حتی توصیه می‌کنیم که در این توافق باقی بمانند اما می‌گوییم اگر خارج شوند، تبعاتی دامنگیر آنها خواهد شد.

هرگز تلاش نمی‌کنیم امریکایی‌ها از برجام خارج شوند
کد خبر: 187985
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۰۸:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| در روزهایی که دونالد ترامپ با تهدیدهای گاه و بیگاه نسبت به احتمال خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران سخن می‌گوید، مجتبی ذوالنور، رییس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که ازجمله منتقدان توافق هسته‌ای نیز است، معتقد است که ماندن یا رفتن امریکا تفاوتی برای ایران ندارد و در عین حال ضمن توصیه به این کشور برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای، می‌گوید که ایران هرگز تلاش نمی‌کند امریکایی‌ها از برجام خارج شوند. در ادامه مشروح گفت‌وگو با این نماینده اصولگرای مجلس را می‌خوانیم.

باتوجه به اینکه منتقدان برجام همواره بر بدعهدی‌ امریکا تاکید داشته و معتقدند عمده منافع ما از این توافق محقق نشده، به نظر شما خروج احتمالی ایالات متحده از برجام به نفع ایران خواهد بود یا ضرر؛ این اقدام همچنان بیش از محاسن آن است؟

به نظر می‌رسد به احتمال زیاد ترامپ یا بحث خروج از برجام را مطرح کند یا شروطی سنگین‌تر با همراهی بیشتر انگلستان، آلمان و فرانسه اعمال کند. درمجموع معتقدم در هر صورت تفاوتی نخواهد داشت و هر دو حالت برای ما یکسان خواهد بود؛ چرا که برجام اساساً‌ آش دهن‌سوزی نبود که بخواهیم از از دست رفتن آن نگران باشیم. نکته دیگر این است که اگرچه معتقدیم برجام‌ آش دهن‌سوزی نبوده اما جمهوری اسلامی همواره به این توافق پایبند بود و اگر طرف مقابل به تعهدات‌شان در این توافقنامه پایبند بماند، ما همچنان به برجام پایبند خواهیم بود، به شرط آنکه منافع ما تامین شده و تحریم‌ها برداشته شود.

با این حساب شما نگران خروج احتمالی امریکا از برجام نیستید؟ آیا بازگشت تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلاتی برای ایران ایجاد کند؟

باید توجه داشت که درصورتی که امریکا از برجام خارج شود، قطعا شرایط ما بدتر از دوران پیش از برجام نخواهد شد. چرا که دیگر قادر به شکل‌دهی ائتلاف و اجماع جهانی علیه ما نیستند. امروز ما نزد افکار عمومی بین‌المللی تبرئه‌شده هستیم.

درصورتی که به هر دلیل ایران هم از برجام خارج شود، امکان بازگشت به شرایط پیش از برجام در صنعت هسته‌ای چگونه خواهد بود؟ آیا می‌توانیم به سرعت فعالیت‌های هسته‌ای را از سر بگیریم؟

در برخی حوزه‌ها زمینه بازگشت به دوران پیش از برجام کاملا فراهم است. به عنوان مثال برای بالا بردن درصد غنی‌سازی زمینه‌ها فراهم است اما در برخی حوزه‌ها نیز کمی مشکل داریم. ازجمله بازگشت به شرایط پیش از برجام درمورد رآکتور اراک دشوارتر خواهد بود.

آیا به این دلیل که در افکار عمومی جایگاهی بهتر داریم و منافع‌مان هم در برجام آنچنان که باید تامین نشده، آیا خروج امریکا به نفع ما نیست؟

خیر. ما هرگز تلاش نمی‌کنیم که امریکایی‌ها از برجام خارج شوند و حتی توصیه می‌کنیم که در این توافق باقی بمانند اما می‌گوییم اگر خارج شوند، تبعاتی دامنگیر آنها خواهد شد.

فکر می‌کنید این خروج احتمالی چه تاثیری در مناسبات سیاست داخلی خواهد داشت؟

معتقدم خروج امریکا از برجام انسجام ملی در کشور را تقویت خواهد کرد. زیرا کسانی که گاهی نظام، دولت‌ها و مسوولان ما را متهم می‌کردند که شما با دنیا مشکل دارید و برای حل مشکلات پیشگام نمی‌شوید، دیگر برای چندمین بار به تجربه متوجه می‌شوند که جمهوری اسلامی همه همت خود را به خرج داد اما مشکل از طرف مقابل است، نه ما. بنابراین خشم ملت ما نسبت به دشمن بیشتر و انسجام ملی تقویت خواهد شد.

در این شرایط اوضاع دولت چگونه خواهد بود؟ آیا خروج امریکا منجر به افزایش مشکلات دولت در دستیابی به دیگر اهداف و برنامه‌هایش نخواهد شد؟

فکر می‌کنم به هر حال دولت تاحدودی دچار سرافکندگی در افکار عمومی خواهد شد و قطعا اگر امریکا از برجام خارج شود، مردم احساس می‌کنند یا دولت دشمن را نشناخت، یا شناخت و به هشدارهای رهبری توجه نکرد یا توجه کرد اما یک آزموده را دوباره آزمود و هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت شد، کفایت و صلاحیت دولت نزد مردم با تردیدهایی همراه می‌شود.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها