کد خبر: 241296
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

علی‌اصغر زرگر کارشناس مسائل منطقه:

سفر نتانیاهو به عمان بخشی از فشار آمریکا به ایران است

یک کارشناس درباره سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان گفت: احتمالا رژیم صهیونیستی می‌خواهد موضع عمان را نسبت به ایران تغییر دهد و با توجه به مسائلی که در عربستان به‌وجود آمده است، موضع اعراب حوزه خلیج فارس را مقداری نسبت به ایران سخت‌تر کند.

سفر نتانیاهو به عمان بخشی از فشار آمریکا به ایران است
کد خبر: 241296
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل منطقه درباره سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان اظهار کرد: این اتفاقات بخشی از فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به ایران در منطقه است که می‌خواهند آن را از طریق دیپلماتیک دنبال کنند. خصوصاً با ضعیف شدن عربستان در منطقه،‌ این احتمال وجود دارد که اروپایی‌ها بخواهند به عربستان در رابطه با جنگ یمن فشار بیاورند که جنگ را تمام کنند و با تمام شدن جنگ یمن، آنچه وجود دارد برتری ایران در منطقه است و از این رو آنان می‌خواهند جبهه دیگری را از نظر دیپلماتیک در منطقه علیه ایران باز کنند. البته باید این را در نظر داشت که قطر و عمان کشورهایی در شورای همکاری خلیج فارس هستند که بیشترین همکاری را با ایران دارند و موضع این دو کشور نسبت به ایران منفی نیست و می‌خواهند این رابطه با ایران حفظ شود و به بحران در منطقه دامن زده نشود.


این کارشناس تأکید کرد: احتمالاً رژیم صهیونیستی می‌خواهد موضع عمان را نسبت به ایران تغییر دهد و با توجه به مسائلی که در عربستان به‌وجود آمده است، بتوانند موضع اعراب حوزه خلیج فارس را مقداری نسبت به ایران سخت‌تر کنند و اجازه ندهند موضوعی که برای ولیعهد عربستان، بن سلمان پیش آمده است منجر به تقویت موضع ایران در خلیج فارس بشود.


وی گفت: من احتمال می‌دهم رژیم صهیونیستی نتواند موضع عمان را نسبت به ایران تغییر دهد بلکه می‌خواهد از نقش عمان در روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر استفاده کند. صهیونیست‌ها چون در حوزه سوریه تا حدودی خیالشان راحت شده است و مشکلی نمی‌بینند، سعی می‌کنند دیپلماسی خود را بیشتر در حوزه خلیج فارس هدایت کنند و امکان دارد هدف سفر نتانیاهو به عمان از جانب خود آمریکایی‌ها تعیین شده باشد، چون خود ترامپ مدت‌هاست اعلام کرده می‌خواهد نفوذ ایران را در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه کم کند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی پایگاهی برای آمریکا در سیاست‌های خاورمیانه محسوب می‌شود، بنابراین امکان دارد نتانیاهو مأموریتی از جانب آمریکایی‌ها در عمان داشته باشد.

وی در این باره ادامه داد: عمان به‌عنوان یک کشور بی‌طرف در منطقه خلیج فارس عمل می‌کند و احتمالاً صهیونیست‌ها به‌دنبال اهدافی برای کلیت جهان عرب هستند و می‌خواهند یک سری روابط دیپلماتیک را با اعراب برقرار کنند و این جا نیاز دارند که عمان به‌عنوان کاتالیزور بین اعراب و رژیم صهیونیستی عمل کند.

گفتنی است کشور عمان در چند دهه گذشته، همواره روابط خوبی با ایران داشته و در وقایع و بحرانهای مختلف بین ایران و کشورهای غربی به عنوان میانجی ساکت عمل کرده‌است. عمان در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا نیز نقش مؤثری داشت و نوعا تلاش کرده در عین حفظ روابط خود با کشورهای غربی، از روابط عمیق خود با جمهوری اسلامی نیز حراست کند.

منبع: ایرناپلاس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها