کد خبر: 371283
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۹ ۱۳:۱۰:۲۱
| |

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در خطبه‌های پیش از نماز جمعه:

بسیاری دنبال دور شدن حوزه و دانشگاه از یکدیگرند/ انقلاب اسلامی پیونددهنده دو نهاد با یکدیگر است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: تلاش انقلاب اسلامی حوزه و دانشگاه را با یکدیگر پیوند داد و امروز نیز علاوه بر اینکه در حوزه‌های انحصاری و تخصصی خود فعالیت می‌کنند، باید با وحدت و هماهنگی در جهت دستیابی به اهداف و حرکت در مسیر مشخص گام بردارند.

بسیاری دنبال دور شدن حوزه و دانشگاه از یکدیگرند/ انقلاب اسلامی پیونددهنده دو نهاد با یکدیگر است
کد خبر: 371283
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۹ ۱۳:۱۰:۲۱

اعتمادآنلاین| مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ظهر امروز پیش از آغاز خطبه‌های نماز ظهر جمعه بر نقش موثر حوزه و دانشگاه در رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی تاکید کرد و افزود: دستیابی به این هدف بزرگ نیازمند زحمات فراوان است و نهایتا باید به تمدن اسلامی برسیم؛ هدفی که آرمان بلند انقلاب اسلامی است و حرکت برای هدف تولید فکر، اندیشه و برنامه، محتوا، اقدام و استخراج اصول و قواعد کار، مجموعه‌های بنیادی و اندیشه‌ای فکری جامعه است. در جامعه ما حوزه علمیه و دانشگاه‌های ما، این دو مجموعه فاخر متوجه علم، فکر و عقل و اندیشه انسان‌ها هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: حذف متفکرینی نظیر شهید مفتح از همان ابتدای پیروزی انقلاب جامعه را به این موضوع متوجه کرد که دور بودن دو نهاد مهم دانش، اندیشه و تفکر در جامعه ما منجر به ناتوانی در حرکت به سمت اهداف خواهد بود. بسیاری دنبال این بودند این دو جامعه از یکدیگر دور بمانند. از ابتدای تاسیس دانشگاه در ایران بنای دانشگاه از دور شدن از مفاهیم و باورهای مردم و باورهای متعالی دین و نهادهای دینی بود.

رستمی تاکید کرد: بنای دانشگاه و مبانی دانشی و ساختارهای دانشگاه از ابتدای تاسیس دوری از دین ونهادهای دینی بود. البته به واسطه دین‌داری دانشجویان و اساتید و جامعه دین باور ما و ورودی‌های دانشگاه که بسیاری از آنها متدین بودند، اجازه به نتیجه رسیدن این طراحی خطرناک داده نشد؛ اما بنای دانشگاه این بود و انقلاب اسلامی دو نهاد را با یکدیگر پیوند داد و به این ضرورت واقف کرد که حوزه بدون توجه به نیازهای جامعه که توسط دانشگاه کارشناسی می‌شود و برای آن راهکار داده می‌شود و دانشگاه بدون توجه به مبانی، اهداف، آرمان‌ها و اصول دین که توسط حوزه فهم و مطالعه و تبیین می‌شود، حرکتشان حرکت عقیم خواهد بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین یادآور شد: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی به نتیجه رساندن و گره زدن دو توان، دو بازو و دو قوه محرک برای حرکت درآوردن جامعه. همچنین راهکارها، الزامات، قواعد، چالش‌ها و مسائل همه اینها از جمله موضوعاتی است که در وحدت حوزه و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد. از ساده‌ترین اشکال که آشنا شدن حوزه و دانشگاه است، حرکت هماهنگ در نظام اسلامی است و همچنین نزدیک شدن اخلاق حاکم در سیستم، ساماندهی و محتواها به یکدیگر. هر کدام از این دو مرکز ضمن این که باید مسئولیت‌های تخصصی خود را انجام دهد، با هماهنگی، همفکری و هم افقی با بخش‌های دیگر باید با یکدیگر هماهنگ باشد؛ در واقع وحدت حوزه و دانشگاه به معنی این نیست که در حوزه‌ها ما تمامی دانشکده‌های دانشگاه‌ها را با یکدیگر تاسیس کنیم؛ بسیاری از تخصص‌های دانشگاه منحصرا توسط دانشگاه باید مورد مطالعه قرار بگیرد، تاسیس و ارتقا پیدا کند و تربیت متخصص در آن حوزه صورت بگیرد. همچنین بسیاری از تخصص‌های حوزه نیز انحصارا در توان و طاقت و تکلیف حوزه‌هاست. البته این تعریف به معنای این نیست که هر کدام تخصص‌ها و روش‌های یکدیگر را به صورت کامل بپذیرند، اما البته که هر کدام در حوزه‌هایی که عرصه تخصصی آنها است، باید تولید محتوا انجام دهند و واقع نگرانه به مسائل جامعه نگاه کنند.

به گفته وی حوزه و دانشگاه باید دید باز و افق روشن به مسائل جامعه داشته باشند. نوگرایی در حوزه و دانشگاه و رها شدن از قید و بندهای غیر مرتبط با مبانی جزو الزامات حرکت این دو مرکز است. ضمن این که باید آینده‌نگری در وحدت حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار بگیرد. هم دانشگاه از حوزه نکات فراوانی را می‌تواند یاد بگیرد و هم حوزه از دانشگاه این موضوعات را می‌تواند یاد بگیرد که آن چه‌که در سنت حوزوی ما بوده است و باید حوزه‌های ما از آن مراقبت کند و از تضعیف این سنت زیبا پرهیز شود، احساس وظیفه در درس خواندن، تحصیل و مطالعه است و این موضوع را تکلیف ببینند.

وی خاطر نشان کرد: سخت کوشی در علم آموزی، اخلاص، صفا، ایثار، معنویت، احترام به اساتید و سنت و استفاده از روش‌های علمی مفید بومی و دامن احتیاط برچیدن در مواجهه با روش‌های جدید بدون آن که بخواهند آن را طرح کنند و داشتن ارتباط وسیع با آحاد جامعه اعم از روستایی، شهری، فقیر و غنی، تحصیل کرده و کم سواد جزو سنت‌های حوزه است که حاکم بر این مراکز بوده و چه بسا دانشگاه‌های ما در نیز در این مسیر می‌توانند حرکت کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: موضوعاتی که حوزه‌ها می‌توانند از دانشگاه‌ها فرا بگیرند، بسیار است؛ ازجمله توجه به تخصص‌های فراوان و پرورش نیروی انسانی و این که به واقعیات جامعه توجه شد و در مقابل نظرات جدید، دید بسته‌ای وجود نداشته باشد و اجازه طرح و مواجهه و بررسی نظرات جدید وجود داشته باشد. نوگرایی با تقید به مبانی و توجه به روش‌های علمی جدید اتفاق می‌افتد. برنامه‌ریزی بلند مدت و افق بلند مدت را طراحی کردن از جمله نکاتی است که در دانشگاه‌های ما وجود دارد و حوزه‌های ما این موارد را از دانشگاه‌ها فرا گرفته و فرا خواهند گرفت.

رستمی، حوزه و دانشگاه را بال‌های اصلی و قوه عاقله مهم برای اندیشیدن به مسائل جامعه توصیف کرد و گفت: این دو مرکز علاوه بر این که این واقعیات و مسائل را مورد توجه قرار می‌دهند، باید راهکاری را برای برون رفت از چالش‌ها ارائه دهند. ضمن این که باید افق و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت جامعه را در نظر بگیرند و به سمت آن حرکت کنند. این که ما برای رسیدن به تمدن اسلامی چه نیازهایی داریم و مولفه‌های این تمدن چیست و شاخص‌های جامعه اسلامی چه شاخص‌هایی است، این‌ها مواردی هستند که در حوزه و دانشگاه باید مورد توجه قرار بگیرند؛ چرا که این دو مرکز جزو نهادهای اندیشه‌ورزی جامعه به حساب می‌آیند.

وی تصریح کرد: چالش‌های پیش روی حاکمیت، نظام، جامعه و مردم از جمله سوالاتی است که باید توسط حوزه و دانشگاه پاسخ داده شوند. در واقع ما در حال حاضر با یک جریان طاغوتی عظیم در حوزه نظام سلطه مواجه هستیم؛ اگر در زمان فرعون‌ها، قارون‌ها و طاغوت، جسم انسان به بردگی گرفته می‌شد، امروز با ابزارهای نوین در حال به بردگی‌کشاندن تعلق، احساس و باورهای انسان هستیم. تصمیم‌سازی برای انسان‌ها، جوامع و مدیران جوامع توسط این فضا صورت می‌گیرد و به نوعی بردگی نوین و استعمار فرا نو اتفاق افتاده است.

رستمی با بیان این که ابزار امروزی مستکبرین برای سلطه فضای مجازی و تسلط بر افکار و احساسات انسان‌ها با کمک این فضا است، خاطرنشان کرد: دانشگاه و حوزه برای این موضوع چه تفکر، چه اندیشه و راهکاری ارائه دادند و باید ارائه بدهند. برای تمدن اسلامی نظریه‌پردازی بر عهده دانشگاه و حوزه است و مولفه‌های تمدن و تولید محتوا برای تمدن نوین اسلامی عدالت، مبارزه با فساد، از جمله موضوعات مورد ابتلای جامعه و مورد نیاز جامعه است که باید این مفاهیم توسط این مراکز تعریف و تبیین شوند و دور از افراط و تفریط در عدالت توسط این مراکز تبیین شوند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: امروزه جنگ اصلی جامعه ما در حوزه اقتصاد است. دشمن در حوزه‌های سخت به بن‌بست رسیده است. به برکت مقام معظم رهبری و ملت مجاهد و مدافعان توانمند ایران اسلامی، دشمن در حوزه‌های سخت ناتوان شده؛ اما فشار در حوزه انگیزه مردم، اراده و باور و امید مردم کار دشمن است. اقتصاد نیز یکی از حوزه‌هایی است که دشمن برای تسلیم کردن مردم تمام برنامه خود را بر روی آن گذاشته تا به ملت فشار بیاورد.

وی خاطر نشان کرد: مردم ما نشان دادند که در صحنه‌های سخت‌تر نیز دشمن را به شکست کشانده و در حوزه اقتصاد نیز با امید خدا و اراده خدا برای یاری یاران خود به شکست خواهند رسید؛ اما برای به شکست کشاندن دشمن باید راهکار ارائه کرد و به مدیران کشور کمک کرد؛ راهکارهای علمی باید از درون حوزه و دانشگاه تولید شود. ضمن این‌که امروزه مولفه‌های مختلفی در سبک زندگی اسلامی درگیر شده‌اند؛ شهروندان، جوامع و انسان‌های جوامع مختلف با موضوعاتی نظیر اختلاط فضای مجازی و حقیقی و گمراه کردن مسیر صحیح برای حرکت مواجه شده‌اند؛ لذا باید حوزه و دانشگاه باید شاخص‌های سبک زندگی اسلامی را تبیین کند.

رستمی در پایان خاطر نشان کرد: در فضای دانشگاهی و همچنین حوزوی ما به برکت انقلاب اسلامی و آشنا شدن این دو مرکز با یکدیگر اتفاقات بزرگی رخ داده است. در حوزه‌های علمیه از روش‌های دانشگاهی برای بست اندیشه دینی و تعمیق در مفاهیم دینی و تخصصی استفاده کردند. هم ابزارها و هم روش‌های دانشگاهی در این مراکز مورد استفاده است و هم این‌که دانشگاه‌های ما روش‌های حوزوی را دیدند و با آن‌ها آشنا هستند. ضمن این‌که بسیاری از دانشجویان ما در دانشگاه‌ها علاقه‌مند به فراگیری دروس حوزوی هستند و طلبه‌ها و روحانیون نیز در فضاهای دانشگاهی و بین دانشجویان حضور دارند و این حضور همراه با انس و صمیمیت و محبتی است که این دو بخش را به یکدیگر نزدیک کرده است و مسائل دینی توسط آنها به دانشجویان آموزش داده می‌شود. این مسیر باید ادامه یابد و تقویت شود تا فضاهای گفت‌وگویی که شکل گرفته را تقویت کنیم و به مقصد عالی برسیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها