کد خبر: 432419
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۰۷:۲۳:۴۳
| |

الهه کولایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت:

آیت‌الله صانعی در دفاع از حقوق انسانی زنان بسیار کوشیدند/ پلی میان سنت‌ها و روندهای نوگرایی در یک جامعه در حال گذار

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: آیت‌الله صانعی با رشادتی کم‌مانند با بررسی تغییرها و نیازهای در حال دگرگونی جامعه، فتواهای جدیدی را با حفظ موازین اجتهاد صادر کردند تا پلی میان سنت‌ها و روندهای نوگرایی در یک جامعه در حال گذار بسازند.

آیت‌الله صانعی در دفاع از حقوق انسانی زنان بسیار کوشیدند/  پلی میان سنت‌ها و روندهای نوگرایی در یک جامعه در حال گذار
کد خبر: 432419
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۰۷:۲۳:۴۳

اعتمادآنلاین| الهه کولایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: خبر درگذشت عالمی فقیه و فرهیخته در روز 22 شهریور این روز را که با شوک اعدام نوید افکاری آغاز شده بود به فرازی تاریخی تبدیل کرد. آیت‌الله یوسف صانعی از بزرگمردان حوزه و نهاد قضایی در کشور بود که سال‌ها در درس امام خمینی حضور یافته بود. ایشان یکی از بهترین شاگردان امام خمینی بود که درس تاریخی و ماندگار رهبری انقلاب اسلامی را به خوبی فرا گرفت: تمرکز بر «دو عنصر زمان و مکان در صدور فتوا» و به روز کردن احکام دین.

بر این اساس آیت‌الله صانعی برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های فقه شیعه در پاسخ به نیازهای جامعه تلاشی سترگ را پیش برد. ایشان از شجاعت لازم برای صادر کردن اینگونه فتواها برخوردار بودند همان‌گونه که در رخدادهای تلخ سال 88 از حقوق ملت به بهای هتاکی نسبت به مقام و جایگاه خویش چشم نپوشیدند.

ایشان با رشادتی کم‌مانند با بررسی تغییرها و نیازهای در حال دگرگونی جامعه، فتواهای جدیدی را با حفظ موازین اجتهاد صادر کردند تا پلی میان سنت‌ها و روندهای نوگرایی در یک جامعه در حال گذار بسازند. آیت‌الله صانعی در تداوم بخشیدن به آموزه‌های انقلاب اسلامی در دفاع از حقوق انسانی زنان بسیار کوشیدند.

در دیدگاه ایشان برای قضاوت و مرجعیت، مرد بودن شرط نیست و برای قضاوت هم اجتهاد شرط نیست. ایشان به برابری زن و مرد در قصاص و دیه باور داشتند و اینکه زن در صورت نبودن وارثی دیگر از همه اموال مرد ارث می‌برد. در شرایطی که متحجران و واپس‌گرایان برای ترویج چند همسری از همه ابزارها و امکانات قانونی و رسمی آموزش رسمی و غیررسمی بهره گرفته‌اند، چند همسری در دیدگاه ایشان داشتن بیش از یک همسر برای مرد مستحب نیست و ازدواج موقت را جز در صورت ضرورت مجاز نمی‌دانستند. در مورد ازدواج با کودکان نیز دیدگاه ایشان بازدارنده و محدودساز است.

ایشان بر اساس حقوق بین‌المللی، احترام به جان و مال همه انسان‌ها را مورد تاکید قرار می‌دادند. در دیدگاه آیت‌الله صانعی عقل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود و آن را پایه احکام دین می‌دانستند. نگاه ایشان به احکام دینی نمای کاملی از اسلام با چهره‌ای انسانی را به جامعه عرضه کرد که خشونت و تعرض به انسان‌ها به نام دین را برنمی‌تابید. بی‌تردید شاگردان و پیروان ایشان این میراث گرانقدر را با ترویج و انتشار آن پاس خواهند داشت.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها