کد خبر: 640889
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ۱۸:۲۰:۱۱
| |

عبدالله گنجی:

کسانی مانند پزشکیان که با انقلاب اسلامی درنیفتاده را می‌توان در انتخابات راه داد؛ نهایتا چند نفر با نمره ۱۰ وارد مجلس می‌شوند!

عبدالله گنجی نوشت: کسانی را که با اصول انقلاب اسلامی درنیفتاده‌اند و به‌خاطر ضعف شخصیتی تهمت یا دروغی گفته‌اند (مانند پزشکیان) می‌توان در پروسه «اجتهاد تساهلی» در صحنه رقابت دید. نهایت این است که چهار نفر با نمره ۱۰ وارد مجلس می‌شوند.

کسانی مانند پزشکیان که با انقلاب اسلامی درنیفتاده را می‌توان در انتخابات راه داد؛ نهایتا چند نفر با نمره ۱۰ وارد مجلس می‌شوند!
کد خبر: 640889
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ۱۸:۲۰:۱۱

ردصلاحیت‌های گسترده از سوی هیات‌های اجرای صدای عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان را هم درآورد. 

به گزارش جوان، بخش‌های مهم سرمقاله او را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • رقابت پیش‌نیاز مشارکت و مشارکت معلول رضایت و رقابت است. این رقابت به معنای واقعی کلمه باید مبتنی بر سلایق معرفه و قطب‌بندی‌های موجود باشد. البته این به آن معنا نیست که از حضور سکولار‌ها در انتخابات استقبال شود.
  • از دو دسته مفسدین و سکولار‌ها که بگذریم، تحقق راهبرد رقابت نمی‌تواند با پناه بردن به عبارت «مر قانون را عمل کردیم» ابتر بماند یا رفع مسئولیت کند. اگر قرار است نماینده‌ای از مجلس کنونی به خاطر عدم عمل به توصیه رهبری مبنی بر دخالت نکردن در انتصابات رد صلاحیت شود و این طور سفت و سخت به فرامین رهبری جامه عمل پوشیده شود، همین دست‌اندرکاران باید نسبت به راهبرد مشارکت و رقابت رهبری نیز به همین سان حساس باشند.
  • مر قانون پایه و اساس است، اما اقناع اجتماعی صرفاً از عالم حقوق نمی‌گذرد. مقایسه‌ها و استقرا‌ها و قیاس‌ها در عرصه اجتماعی خود عاملی برای رونق یا عدم رونق انتخابات در میدان رأی‌دهندگان است؛ بنابراین ممکن است از یک سو دست اندرکاران متهم به سخت‌گیری بیشتر از قانون شوند و وسواس بیشتری از آنان دیده شود، اما از سوی دیگر برای تحقق راهبرد رقابت – خصوصاً بعد از اغتشاشات ۱۴۰۱- به «اجتهاد تساهلی» برای تحقق امر ولایت نیاز است.
  • اکنون که مدعیان ولایتمداری در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هستند این توقع بیشتر از آنان می‌رود. کسانی را که با اصول انقلاب اسلامی درنیفتاده‌اند و صرفاً در یک «منطق موقعیت» به‌خاطر ضعف شخصیتی و غلبه عواطف تهمت یا دروغی گفته‌اند (مانند پزشکیان) یا وابستگی فکری ندارند، اما فهم و تحلیلشان همین قدر است می‌توان در پروسه «اجتهاد تساهلی» در صحنه رقابت دید.
  • نهایت این است که چهار نفر با نمره ۱۰ وارد مجلس می‌شوند، اما هم امر، ولی محقق می‌شود هم دشمنی که منتظر سنجاق ماه‌های پسامهسا به انتخابات است، مأیوس خواهد شد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها