کد خبر: 221192
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۵ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

احمد پوری، نویسنده و مترجم در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین:

ملت کتابخوانی نیستیم/ چاپ مجدد یک رمان یعنی نویسنده کارش را درست انجام داده است/ وضعیت ترجمه و رمان‌نویسی ما خوب است

احمد پوری گفت: «قطعا رمان یا داستانی که درباره مردم باشد و از دغدغه‌های روز جامعه صحبت کند مورد توجه قرار می‌گیرد و بالطبع فروش خوبی هم خواهد داشت. جالب اینکه اخیرا رمان‌هایی از جوانان خوانده‌ام که حیرت‌انگیز بودند.»

ملت کتابخوانی نیستیم/ چاپ مجدد یک رمان یعنی نویسنده کارش را درست انجام داده است/ وضعیت ترجمه و رمان‌نویسی ما خوب است
کد خبر: 221192
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۵ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد پوری، مترجم و نویسنده با سابقه‌ای است. او اخیرا رمان «دو قدم این ور خط» را منتشر کرده که مورد توجه قرار گرفته و به چاپ نهم رسیده است.

احمد پوری، مترجم درباره وضعیت کنونی کتاب در جامعه و بخصوص بین اهالی این حوزه به اعتمادآنلاین گفت: «بحث توجه به کتاب در جامعه شامل دو بخش می‌شود. اگر منظور ما مردم عادی هست‌ که وضعیت مشخص است و همه از این وضعیت مطلع هستیم، اما اگر درباره نویسندگان کتاب و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند صحبت می‌کنیم شرایط فرق می‌کند. اتفاقا شوق خواندن کتاب و انگیزه خلق آثار جدید بین نویسندگان کتاب و کسانی که در حوزه ادبیات و رمان فعالیت می‌کنند بیشتر از گذشته شده است. وضعیت ترجمه و رمان‌نویسی امروز خوب است.»

پوری ادامه داد: «مردم اگر رمان خوبی را بخوانند و آن را دوست داشته باشند قطعا استقبال می‌کنند و خودشان به یکدیگر آن را معرفی می‌کنند. خود من اخیرا رمانی را نوشتم که به چاپ نهم رسیده است. اما در پاسخ به اینکه آیا ما مردم کتابخوانی داریم یا نه باید بگویم که نه! به هر حال هر نویسنده‌ای انتظار دارد که رمان یا کتابی که می‌نویسد فروش داشته باشد و تجدید چاپ شود. اما به این موضوع طور دیگری هم می‌توان نگاه کرد و پرسید آیا رمان‌هایی که امروزه چاپ می‌شوند پرفروش هستند یا نه؟ ما همواره فکر می‌کنیم که باید رمان‌هایمان فروش خوبی داشته باشد، اما به این فکر نمی‌کنیم که شاید آثار ما گاهی برای مردم ارزشمند نیست. همه ما گاهی ناراضی هستیم. در پاسخ به این سوال که آیا رمان‌های ما امروز پرفروش هستند قطعا باید بگویم نه!»

نویسنده «دو قدم این ور خط» درباره هدف اصلی یک نویسنده برای نوشتن رمان گفت: «قطعا رمان یا داستانی که درباره مردم باشد و از دغدغه‌های روز جامعه صحبت کند مورد توجه قرار می‌گیرد و بالطبع فروش خوبی هم خواهد داشت. جالب اینکه اخیرا رمان‌هایی از جوانان خوانده‌ام که حیرت‌انگیز بودند. رمان «هرس» یکی از آنهاست. هنوز این کتاب با اینکه نویسنده آن شخص ناشناسی است فروش خوبی دارد. رمان «جزء از کل» هم همین طور است و فروش فوق‌العاده‌ای داشت. در نتیجه معتقدم ما ملت کتابخوانی نیستیم. اما کسانی که اهل خواندن کتاب هستند قطعا اگر اثر خوبی چاپ شود آن را رها نمی‌کنند و با شوق و ذوق به دنبال آن می‌روند.»

احمد پوری درباره نویسندگان جوان گفت: «نویسندگان جوان وقتی که آثارشان خوب فروش می‌رود برای چاپ آثار بعدی به مخاطب و موضوعاتی که می‌تواند او را به خواندن اثر ترغیب کند توجه داشته باشند. چاپ مجدد یک رمان به معنای این است که نویسنده کارش را به درستی انجام داده و اعتبار خوبی برای او به وجود آمده است. هرچند کسب رضایت کامل همه نویسندگان غیرممکن است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها