کد خبر: 306789
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۳ ۱۳:۳۰:۰۸
| |

دوسالانه‌های بین‌المللی هنر؛ چالش و دستاوردها

چهارمین دوره دوسالانه نمایشگاه بین‌المللی «فاین کرافت» در دو بخش فراخوان و کیوریتوریال برگزار شد. مهدی شیر احمدی، نیما نصیری، محمد بهابادی، محمدرضا خلجی، نفیسه خلج، کورش آریش، بهزاد اژدری، محمدعلی سجادی، محسن توحیدی و هیربد همت آزاد هنرمندان حاضر در این دوره از جشنواره‌ی فاین‌کرفت فرانسه هستند.

دوسالانه‌های بین‌المللی هنر؛ چالش و دستاوردها
کد خبر: 306789
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۳ ۱۳:۳۰:۰۸

اعتمادآنلاین| مجسمه‌سازان و هنرمندان سفالگر ایرانی در دوسالانه‌ فاین‌کرفت فرانسه شرکت کردند. این چهارمین دوره‌ این دوسالانه است که در دو بخش فراخوان و کیوریتوریال برگزار شد.

انجمن‌هنرمندان سفالگر با حمایت و همکاری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و سفارت ایران در پاریس در این دوره حامی این هنرمندان بوده‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، آرزرو زرگر، عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران، یادداشتی درباره حضور ایران در بینال فاین کرفت منتشر کرد. در ادامه متن یادداشت را می‌خوانیم:

ساحت فرهنگی و هنری هر قوم و ملتی نشان از جهان بینی و نگرش آنان به زندگی دارد. ساحتی که بدون هر گفتار از پیش تعیین شده‌ای می‌تواند گویای عمیق‌ترین لایه‌های درونی جامعه باشد. بی‌شک هنر آینه تمام‌نمای وضعیت اجتماعی و جایگاه هر کشور در جهان است. از این رو، رویدادهای بین‌المللی در عرصه هنر می‌توانند فرصتی برای ارائه دستاوردهای فرهنگی در قالب گزاره‌های هنری باشند.

فضای هنری امروز بیش‌ازپیش تمایل دارد تا با وام‌گیری از صنایع دستی و هنرهای بومی که علاوه بر بیان ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی، نشان‌گر توانمندی گذشتگان برای سازگاری با محیط زندگی و بازتابی از عقاید و اندیشه‌هایشان است، به خلق آثار هنری به مفهوم هنرهای زیبا (fine art) بپردازد.

بینال فاین کرفت(fine craft) فرانسه نمونه بارز و شاخصی است از نمایشگاه‌هایی که به تلفیق صنایع‌دستی و هنرهای زیبا می‌پردازد و تا به امروز سه دوره آن برگزار شده است. این نمایشگاه دو بخش دارد: کشورهای مدعو و هنرمندان مستقل. کشورهای مدعو به صورت کیوریتورال در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. هنرمندان و کیوریتورهای حاضر در این نمایشگاه به‌گونه‌ای راوی پیشینیان و پرچمدار آیندگان هستند.

ایران یکی از 11 کشور مدعو در چهارمین نمایشگاه مذکور با عنوان Revelation است.

رجحانه حسینی که کیوریتوری بخش ایران را بر عهده دارد، از طریق انجمن بین‌المللی سرامیک که در آن عضویت داشت به Atelier d'art فرانسه معرفی شد. پس از نامه‌نگاری‌های مقدماتی و رایزنی‌هایی که از اردیبهشت ماه 1397 با ایشان و مسئولین بینال فاین کرفت فرانسه به عمل آمد، حضور ایران با 14 اثر قطعی شد.

رجحانه حسینی به عنوان یکی از سرامیست‌های فعال با عضویت پیوسته در انجمن هنرمندان سفالگر رایزنی‌هایی را برای فراهم آوردن فضای اسپانسری این نمایشگاه با انجمن هنرمندان سفالگر به عمل آورد. انجمن برای ایجاد موقعیت برای هنرمندان سرامیست ایران، خواستار برگزاری نمایشگاه، انتخاب سه اثر و ارسالشان به نمایشگاه فاین کرفت شد. در این راستا فراخوانی صورت پذیرفت و دو نشست توجیهی برای شرح عنوان و اهداف نمایشگاه مذکور در سالن امیرخانی و دفتر انجمن برگزار شد.

انجمن طی تبلیغات گسترده از اعضای خود برای شرکت در این نمایشگاه دعوت به‌عمل آورد. آثار منتخب مرحله نخست در آبان ماه 1397 در گالری ابد به نمایش درآمدند. از این نمایشگاه یک اثر برای ارسال به دوسالانه راه یافت. در مجموع 10 هنرمند با 14 اثر در این نمایشگاه فاین کرفت پاریس حضور یافتند.

مشکلات برای ارسال آثار به دلیل تحریم‌های صورت‌پذیرفته از دی ماه 1397 با قطعی شدن حضور و چاپ نام ایران در برنامه نمایشگاه آغاز شد. رجحانه حسینی و فرزاد فرجی (رییس انجمن هنرمندان سفالگر) برای حل این مشکل از ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی متعددی درخواست همکاری داشتند. ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت صنایع دستی، رئیس مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن فرهنگی ایران و فرانسه، مسئول گردشگری سفارت جمهوری اسلامی ایران، مدیر کل دیپلماسی عمومی، دبیر محترم سفارت جمهوری اسلامی و سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در این مسیر همیاری و همکاری داشتند.

انجمن هنرمندان سفالگر با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آخرین فرصت باقی مانده توانستند آثار را به فرانسه ارسال کنند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن فرهنگی ایران در فرانسه در ترخیص آثار مساعدت لازم را به‌عمل آورده و در حین برگزاری این نمایشگاه در پاریس فرانسه نیز از کیوریتور (رجحانه حسینی) و هنرمندان حمایت خواهند داشت.

حمایت‌های مادی و معنوی مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مسیر پرفراز و نشیب قابل قدردانی است.

رجحانه حسینی کیوریتور بخش مدعو این نمایشگاه با همکاری ارگان‌های ذکر شده مسیر سختی را برای حضور هنرمندان در نمایشگاه فاین کرفت فرانسه طی کرده تا نماینده قابلی برای نشان‌دادن جهان‌بینی عمیق و بسیط هنرمندان و مردمان ایران زمین باشند. مردمانی که در طی اعصار متوالی با داشتن سختی‌های فراوان به مدد هنر، امید را در دل خود و دیگران روشن نگاه داشته اند.

انجمن هنرمندان سفالگر از انتخاب شایسته رجحانه حسینی به عنوان کیوریتور و نماینده جامعه هنری ایران برخود می‌بالد و برای تمامی هنرمندان راه یافته در این نمایشگاه و جامعه سرامیک و سفال ایران، روزها و لحظات پرافتخار بی‌شماری را آرزومند است. هیات مدیره انجمن هنرمندان خرسند است که در این رویداد سهم کوچکی را برعهده داشته و امید داریم این دست از رویدادها برای تمامی هنرمندان مداوم و تاثیرگذار باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها