کد خبر: 354412
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از واکنش‌های مختلف به حرف‌های اسکورسیزی درباره جهان سینمایی مارول:

آیا فیلم‌های «مارول» ارزش دیدن دارند؟/ صف‌آرایی موافقان و مخالفان فیلم‌های کمپانی مارول ادامه دارد

«مارتین اسکورسیزی»، کارگردان مطرح سینما، چندی پیش فیلم‌های «مارول» را با پارک‌های تفریحی و موضوعی مقایسه کرد. همین مساله بازتاب‌های متفاوتی از سینماگران را با خود به همراه داشته است.

آیا فیلم‌های «مارول» ارزش دیدن دارند؟/ صف‌آرایی موافقان و مخالفان فیلم‌های کمپانی مارول ادامه دارد
کد خبر: 354412
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ تبسم کشاورز- مدتی است برخی از بزرگ‌ترین چهره‌های جهان سینما فیلم‌های ابرقهرمانی کمپانی مارول را مورد انتقاد شدید خود قرار داده‌اند. فیلم‌هایی که در سرگرمی و جذب بیننده حرف اول را می‌زنند و حداقل از لحاظ فروش در گیشه‌های جهانی جایگاه ویژه‌ای در سینما پیدا کرده‌اند. فیلم‌هایی چون «انتقام جویان»، «مردآهنی»، «مردعنکبوتی» و... در طول 11 سالی که کمپانی مارول وارد عرصه رقابت سینمایی شده، توانسته‌اند دنیایی بزرگ و ابرقهرمانی برای مخاطبان خود بسازند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، فیلم‌های مارول معمولاً پس از هر اکران در صدر پرفروش‌های باکس‌آفیس می‌نشینند و در سرگرمی گروه سنی کودک و نوجوان بسیار فوق‌العاده عمل می‌کنند. اما آیا این صدر‌نشینی‌ها و درآمدزایی نشانه فضیلت این آثار است؟

مساله‌ای که بسیاری از علاقه‌مندان سینما را به خود معطوف کرده کاری است که این فیلم‌ها در جهان سینما انجام می‌دهند. بسیاری از منتقدان معتقدند سلیقه‌ی مخاطب به واسطه چنین آثاری روز به روز در حال افول است و مارول بزرگ‌ترین موج‌سوار این جریانات است.

واکنش‌ به فیلم‌های مارول مدت‌هاست که بین موافقان و مخالفان وجود دارد اما با اظهارنظر تازه «مارتین اسکورسیزی» موج این درگیری‌ها بالا گرفته است.

چندی پیش مارتین اسکورسیزی خالق فیلم‌هایی چون «راننده تاکسی»، «آخرین وسوسه مسیح» و «مرد ایرلندی» فیلم‌های مارول را با پارک‌های تفریحی و موضوعی مقایسه کرد و اظهار داشت که از تماشای این فیلم‌ها لذتی نمی‌برد.

او در مصاحبه با مجله امپایر گفت: «صادقانه بگویم اصلاً نمی‌توانم به آنها فکر کنم. با این وجود بازیگران تلاش‌شان را کرده‌اند و هرچقدر هم که خوب ساخته شده باشند در بهترین حالت می‌توان گفت پارک‌هایی سرگرم‌کننده هستند. این سینمایی نیست که سعی داشته باشد تجربه روانی و احساسی انسانی را به انسان دیگر منتقل کند.»

اما اظهار نظر اسکورسیزی بازتاب‌های متفاوتی از سوی سینماگران و هنرمندان متفاوت به همراه داشت.

موافقان با نظرات مارتین اسکورسیزی

پس از اسکورسیزی، فرانسیس فوردکاپولا وارد میدان شد. او که برای گرفتن جایزه لومیر به فرانسه رفته بود، در جمع خبرنگاران پا را فراتر گذاشت و گفت: «وقتی مارتین اسکورسیزی می‌گوید که فیلم‌های مارول سینما نیستند، حق دارد چون ما قرار است از سینما چیزی بیاموزیم، بنا است چیزی از جنس دانش، الهام‌بخشی یا روشنفکری به دست بیاوریم.»

فوردکاپولا در ادامه گفت: «مارتین مهربان بود که گفت این فیلم‌ها سینما نیستند، من می‌گویم این فیلم‌ها «نفرت‌انگیز» هستند.»

به دنبال اعتراض مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فوردکاپولا به سینمای مارول، کن لوچ نیز با انتشار متنی به وضع موجود اعتراض کرد و گفت: «فیلم‌های مارولی و ابرقهرمانی مانند کالاهای همبرگری هستند که سریع آماده می‌شوند و هدف‌شان کسب سود فراوان برای یک شرکت بزرگ و تامین منافع بازار است و هیچ ارتباطی با هنر سینما ندارند.»

از سوی دیگر جنیفر انیستون، بازیگر معروف هالیوودی، هم به جمع کسانی پیوست که منتقد فیلم‌های مارول هستند: «با وجود فیلم‌های پرخرج مارول برای من که علاقه‌ای به بازی در کنار پرده‌های سبز ندارم، انتخاب‌ها مدام در حال کاهش‌ هستند. نگاه می‌کنی و می‌بینی که همه چیز دارد محدود و محدودتر می‌شود و فیلم‌های بزرگ مارول باقی مانده است.»

این در حالی است که پس از سخنان اسکورسیزی، ادوارد نورتون هم به دفاع از او برخاست و این فیلم‌ها را نازل خواند.

مخالفان با نظرات مارتین اسکورسیزی

اما این همه ماجرا نبود. در این میان کارگردان‌ها، بازیگران و کسانی که در طول سال‌های اخیر با مارول همکاری داشته‌اند، به این مخالفت‌ها پاسخ دادند.

جیمز گان، کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی که کارگردانی فیلم‌های «نگهبانان کهکشان» را بر عهده داشته، در توییتر خود نوشت: «خیلی خشمگین شدم وقتی مردم بدون ‌آنکه «آخرین وسوسه‌های مسیح» را ببینند با آن مخالفت کردند. حالا هم غمگینم که او هم فیلم‌های مرا به همین شکل قضاوت می‌کند. با این حال، همیشه عاشق اسکورسیزی می‌مانم و قدردان تاثیر او بر سینما خواهم بود و اصلاً نمی‌توانم بیش از این منتظر تماشای «ایرلندی»‌ باشم.»

جاس ودون، کارگردان و نویسنده مجلات کامیک که از همکاران دائمی جهان مارول است، هم در پاسخ به اسکورسیزی توییت جیمز گان را تکرار کرد و گفت: «قلب او از این جواب مکدر شده است» و افزود: «به همین دلیل همیشه عصبانی می‌مانم.»

پیتر رامزی، کارگردان و نویسنده آمریکایی، در واکنش به این سخنان نوشت: «مارتین اسکورسیزی یک الهه است. اما فیلم‌های مارول خوب و سرگرم‌کننده هستند.»

پس از آن رابرت کارگیل، نویسنده و فیلمنامه‌نویس، هم واکنش نشان داد: «وقتی من و اسکات داشتیم «دکتر استرنج» را می‌نوشتیم همه تلاش‌مان این بود که شخصیت‌ها را عمیق‌تر کنیم، داستان قوی‌تر باشد و از خودمان می‌پرسیدیم چطور آن را گسترده‌تر کنیم. اگر کسی فکر می‌کند جهان مارول فقط پارک موضوعی است قضاوتی ناعادلانه کرده است.»

در واکنش به این حرف‌ها، کوین فایگی، رئیس کمپانی مارول، اعلام کرد حرف‌های اسکورسیزی را قبول ندارد و جایزه نگرفتن فیلم‌های ابرقهرمانی نشان بی‌کیفیت بودن این دست از فیلم‌ها نیستند.

یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها اما مربوط به رابرت داونی جونیور، بازیگر فیلم «مرد آهنی»، در مصاحبه رادیویی با هاوارد استرن بود. داونی جونیور گفت: «من به نظرات اسکورسیزی احترام می‌ گذارم، چرا که به نظرم مثل همه‌ زمینه‌ها، اینجا هم باید نظرات مختلف را بشنویم تا بتوانیم نتیجه‌گیری کرده و در نهایت گذر کنیم. اگر کسی بگوید «آیرون من» سینما نیست، آیا چیزی عوض می‌شود؟ نه چون برای من سینماست.»

پس از آن ناتالی پورتمن هم به این ماجرا وارد شد. او در این باره گفت: «همه انواع سینما قابل‌قبول هستند. برای خلق هنر فقط یک راه وجود ندارد.»

بازیگر «قوی سیاه» درباره محبوبیت فیلم‌های مارول گفت: «فیلم‌های مارول چون واقعاً سرگرم‌کننده‌اند، هواداران زیادی دارند. مردم پس از کار دنبال سرگرمی‌ هستند تا از سختی‌های دنیای واقعی فاصله بگیرند.»

اسکارلت جوهانسون یکی دیگر از بازیگران فیلم‌های مارول هم در این زمینه گفت: «بسیاری از مردها ناراحت می‌شوند که فیلمی با محوریت قهرمان زن ببینند و در نتیجه نسبت به این نوع فیلم‌ها موضع‌گیری منفی دارند.»

یکی دیگر از کسانی که به حرف‌های اسکورسیزی واکنش نشان داد، ساموئل جکسون بود. او در افتتاحیه استودیوی جدید تایلر پری در آتلانتا گفت: «این بدین معناست که ما مثلاً بگوییم کارتون «باگزبانی» جالب و خنده‌دار نیست. فیلم، فیلم است! کسانی هم هستند که فیلم‌های او را دوست ندارند. هرکسی عقیده‌ای برای خودش دارد، پس منظور من این است که این امر طبیعی‌ است و نباید کسی را از ساخت فیلم منع کنیم.»

کوین اسمیت که یکی از شناخته‌شده‌ترین عاشقان دنیای کامیک‌بوک در هالیوود است هم گفت: «اسکورسیزی که ژانر «اَبَرقهرمانی» را سینما نمی‌داند قبلاً خودش فیلم ابرقهرمانی «آخرین وسوسه مسیح» را ساخته است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها