کد خبر: 445353
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ۱۱:۰۰:۲۸
| |

دکتر امیر دبیری مهر، جامعه شناس و استاد دانشگاه:

برگزاری جشنواره‌ها لازمه تاب‌آوری جامعه در برابر کروناست

دکتر امیر دبیری مهر، جامعه‌شناس برگزاری برخی از آیین‌های فرهنگی و هنری را لازمه تاب‌آوری جامعه در قبال ویروس ویرانگر کرونا می‌داند.

برگزاری جشنواره‌ها لازمه تاب‌آوری جامعه در برابر کروناست
کد خبر: 445353
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ۱۱:۰۰:۲۸

اعتمادآنلاین| دکتر امیر دبیری مهر دانش‌آموخته جامعه‌شناسی سیاسی درباره برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری مثل جشنواره سینما حقیقت در شرایط کنونی که جهان درگیر پاندمی کرونا است، گفت: آنچه که در این ده ماه بر انسان گذشته، وضعیتی عجیب است.

به گزارش اعتمادآنلاین، از یک سو، سوژه فوق‌العاده جذابی برای مستندسازان از جهات مختلف در فضای کرونا زده جهان و ایران به وجود آمده است. از سوی دیگر تولید مستند درباره این موضوع، در واقع دل به خطر زدن و مبتلا شدن به کرونا است. همین وضعیت متناقض جذابیت این کار را بالا برده است.


وی ادامه داد: مستندسازانی که شهامت کرده و برای ثبت این روزها و شب‌های بحرانی به دل کرونا می‌روند، می‌توانند خالق آثار تکان‌دهنده، مهم و جریان‌ساز باشند. جامعه ما بیشتراز هر زمانی به دیدن، تامل و تفکر کردن درباره آثار مستند مربوط به کرونا نیاز دارد. ما بیشتر در مورد کرونا با ترس موهوم مواجه هستیم. مستندها می‌تواند ما را با ابعاد کمتر دیده، شناخته و روایت شده مواجهه انسان با کرونا آشنا کند.


دبیری مهر افزود: این مستندها می‌تواند انسان را برای مقابله با کرونا امیدوار و موفق کند. از این نظر ساخت مستند درباره این موضوع اقدامی ضروری است.


این جامعه‌شناس در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر بازگشت انسان به شرایط عادی زندگی توضیح داد: با توجه به دغدغه عمومی که درباره موضوع کرونا در سراسر جهان وجود دارد، باید به چند نکته توجه کرد. اگر این ویروس خطرناک و کشنده مدت محدودی میهمان بشر بود، منطقی‌ترین واکنش در قبال آن قرنطینه کامل و پرداخت همه هزینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بود، اما باوجود گذشت ده ماه از آغاز این پاندمی جهانی، طبیعتا باید به روش‌ها و راه‌حل‌های دیگری اندیشید.


این مدرس و پژوهشگر علوم سیاسی در ادامه بیان کرد: رعایت و اعمال برخی از محدودیت‌ها تا پایان این بیماری باید وجود داشته باشد. رعایت فاصله‌های فیزیکی و پرهیز از شکل‌گیری تراکم‌های جمعیتی، ماسک زدن، رعایت بهداشت عمومی، نمونه‌گیری و آزمایش‌ها، برخورد با کسانی که دچار بیماری و ناقل ویروس هستند و مواردی از این دست تا زمانی که کرونا ریشه‌کن نشده باید اعمال شود. اما درباره بازگشت به زندگی روزمره و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری باید تناسبی بین محدودیت‌ها و کنش‌های اجتماعی وجود داشته باشد.


دبیری مهر افزود: ما از یک سو بسیاری از آیین‌ها، مراسم و کنش‌های فرهنگی و اجتماعی را محدود کردیم و آن را به صفر رساندیم، اما از سوی دیگر وقتی به وضعیت سفرها و ترددها و حضور مردم در فروشگاه‌ها نگاه می‌کنیم، شاهد تناسبی بین این موارد نیستیم. به عبارت دیگر تعطیلی رفتارها و آیین‌های فرهنگی و هنری ما نوعی تفریط حساب می‌شود و تجمع متراکم جمعیتی در بخش‌های اقتصادی نوعی افراط است.


این جامعه‌ شناس در پایان گفت: باید در این حوزه میانه‌روی داشته باشیم تا بتوانیم ضمن مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌ها، جلوگیری از گسترش بیشتر آن، صیانت از نفوس و جان و سلامتی انسان‌ها، به سلامت روح و روان انسان توجه کنیم. جلوگیری از ملال و خستگی روحی انسان‌ها هم از الزامات مبارزه با کرونا به شمار می‌آید. آنچه که امروز در کشور ما مشاهده می‌شود یک وضعیت افراط و تفریط است.

برگزاری برخی از آیین‌های فرهنگی و هنری با رعایت پروتکل‌ها، استانداردها و ظرفیت کمتر، لازمه تاب‌آوری جامعه در قبال این ویروس خطرناک و ویرانگر است.


چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از 18 تا 25 آذرماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها