کد خبر: 463438
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۲۱:۴۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از حاشیه‌های هفتمین روز برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گزارش می‌دهد:

حمله به پژمان جمشیدی، تشویق از طرف حضار و دفاع آزیتا حاجیان از این بازیگر/ فرنوش صمدی تلاش نمی‌کند آثارش را ایرانیزه کند/ پژمان جمشیدی ابتلایش به کرونا را تکذیب کرد/ داوری نشدن «خط فرضی» در بخش بهترین کارگردانی و بهترین فیلم/ درخواست باران کوثری از حاضران

هفتمین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با نمایش 2 فیلم «خط فرضی» و «گیج‌گاه» سپری شد. در هر 2 فیلم بازیگران شناخته‌شده‌ای حضور داشتند اما در نشست اول پرسش‌هایی از پژمان جمشیدی پرسیده شد که با دفاع عوامل فیلم «خط فرضی» از او همراه بود.

حمله به پژمان جمشیدی، تشویق از طرف حضار و دفاع آزیتا حاجیان از این بازیگر/ فرنوش صمدی تلاش نمی‌کند آثارش را ایرانیزه کند/ پژمان جمشیدی ابتلایش به کرونا را تکذیب کرد/ داوری نشدن «خط فرضی» در بخش بهترین کارگردانی و بهترین فیلم/ درخواست باران کوثری از حاضران
کد خبر: 463438
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۲۱:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هفتمین روز برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی، بعدازظهر روز شنبه، 18 بهمن، در سالن برج میلاد آغاز شد.

در نشست خبری این فیلم، علاوه بر کارگردان، سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران و آیرین جاهد بازیگران، میثم مولایی تدوینگر، سارا خالدی طراح لباس و سیامک کاری‌نژاد طراح صحنه حضور داشتند و اجرای آن هم بر عهده محمود گبرلو بود.

فرنوش صمدی در ابتدای این نشست از اینکه اولین فیلم بلندش را در ایران و کنار هم‌زبانانش دیده، ابراز خوشحالی کرد و سحر دولتشاهی هم درگذشت علی انصاریان را تسلیت گفت و برای مردم ایران آرزوی روزهای بهتر کرد.

پژمان جمشیدی که بعد از فیلم «شیشلیک» برای دومین‌بار به کاخ جشنواره آمده بود، در پاسخ به پرسش گبرلو درباره ابتلایش به کرونا، با تسلیت درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان گفت: «ابتلای من به کرونا شایعه بود و خدا را شاکرم که در سلامت کامل به سر می‌برم. گاهی فکر می‌کنم که خوابم و منتظرم از رویا بیدار شوم و ببینم همه چیز خوب است و به روال سابق بازگشته‌ایم.»

در ادامه آیلین جاهد، بازیگر خردسال فیلم، هم که با صدای رسا و جملاتی همچون بزرگ‌ترها صحبت می‌کرد، تحسین حاضران را برانگیخته بود با ابراز خوشحالی از حضور در فیلم فرنوش صمدی گفت: «قرار گرفتن کنار بازیگران این اثر سینمایی برای من افتخار بزرگی بود و امیدوارم که باز هم بتوانم با خاله فرنوش همکاری داشته باشم و در فیلم بعدی ایشان بار دیگر بازی کنم.»

در بخش دیگری از این نشست صمدی درباره داوری نشدن اثر خود در بخش کارگردانی عنوان کرد: «من آدم خوش‌بینی هستم و در بدترین شرایط تلاش می‌کنم آدم خوشبینی باشم. در بخشنامه فجر، فیلم‌هایی که در جشنواره‌های خارجی حضور داشته باشند نمی‌توانند فیلم‌شان را به نمایش بگذارند که به نظرم این قانون اشتباه است. اولین جایی که فیلم باید به نمایش دربیاید جشنواره داخلی است، ولی ما نمی‌دانستیم قرار است جشنواره برگزار شود یا نه و به همین دلیل تصمیم گرفتیم فیلم را در جشنواره‌های خارجی به نمایش بگذاریم. به خاطر اینکه در حق بقیه فیلم‌ها اجحاف نشود گفتند فیلم‌هایی که در جشنواره‌های خارجی حضور داشته باشند در بخش کارگردانی و بهترین فیلم قضاوت نمی‌شود، ولی از امسال می‌توانند در جشنواره حضور پیدا کنند.»

در ادامه پرسش‌هایی از صمدی شد که او با کمی تامل به برخی از آنها پاسخ داد. از جمله از سوال‌ها نقد منفی برخی سایت‌های خارجی نسبت به فیلم بود که این گارگردان درباره آن اظهار کرد: «همه می‌توانند فیلم را نقد کنند و اشکالی هم ندارد. در سایتی بیست منتقد بسیار کاربلد نقد نوشتند و برخی نقدها می‌تواند منفی باشد. من فیلمساز هستم و باید همه نقدها را به جان بخرم‌.»

او همچنین داستان این فیلم را برگرفته از واقعیت برشمرد: «این قصه بر اساس یک داستان واقعی است که برخی چیزها را تغییر داده‌ام، ولی داستان واقعی است. شاید برای برخی عجیب باشد کسی که فرزند خود را از دست داده چگونه می‌تواند چنین رفتاری داشته باشد، ولی انسان‌ها در شرایط مختلف تصمیم‌های عجیبی می‌گیرند.»

او همچین درباره فیلمش چنین توضیح داد: «حرفم این بود که اگر ما آدم‌ها بیشتر با هم حرف بزنیم و اجازه بدهیم که آدم‌ها خودشان باشند، حتماً دروغ‌ها کمتر خواهد بود. نقد من این است که چرا با هم حرف نمی‌زنیم. یکی از دلایلی که فیلم‌های کوتاه من و این فیلمم مورد توجه قرار گرفته این است که سعی می‌کنم آثارم را ایرانیزه نکنم، بلکه سعی‌ام این است فیلم به گونه‌ای باشد که همه آن را بفهمند.»

این نشست اما در ادامه با پرسش‌هایی که از پژمان جمشیدی شد، تاحدودی متشنج شد. پژمان جمشیدی در پاسخ به سوالی در مورد تمایلش به نقش‌های کمدی یا جدی گفت: «من با نقش کمدی وارد عرصه سینما شدم و حضورم در نقش‌های جدی شاید برای مخاطب پذیرفته نباشد. به همین دلیل سعی کردم در نقش‌های جدی ولو کوچک حضور داشته باشم و دوست دارم کاراکترهایی را که فکر می‌کنم توانایی اجرایشان را دارم بازی کنم.»

او همچنین در واکنش به انتقادی که نسبت به بازیگری او در سینما شد و گفته شد که در فوتبال و سینما آدم موفقی نیست، گفت: «من قصد مظلوم‌نمایی ندارم، اما آن‌قدر که شما فکر می‌کنید، برایم دیده شدن ارزش ندارد. نه فوتبال و نه بازیگری را برای دیدن شدن انتخاب نکردم. این را بدانید اصلاً‌ زندگی آن‌طوری که شما فکر می‌کنید برایم اهمیت ندارد؛ در روزگاری که دوستان‌مان یکی پس از دیگری با دنیا وداع می‌کنند برای چه باید این‌طور با همدیگر برخورد کنیم. من در سینما به دنبال دیده شدن نیستم.»

جمشیدی افزود: «سه روز پیش سر صحنه به من گفتند نقد خوبی درباره حضور تو در «شیشلیک» نوشته شده. به محض اینکه آن نقد را خواندم خبر بعدی همان صفحه خبر فوت علی انصاریان بود. این موضوع تلنگری به من زد، پس زندگی آن‌قدر برای من ارزشمند نیست که برای دیده شدن هر کاری کنم. من فقط خودم را سرگرم می‌کنم.»

آزیتا حاجیان نیز در دفاع از جمشیدی گفت: «بازی درخشان پژمان را نباید نادیده گرفت. گاهی بی‌انصاف هستید و نمی‌دانم چرا.»

پس از آن قرار بود فیلم «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی نمایش داده شود اما به اشتباه فیلم دیگری اکران شد که بلافاصله قطع شد و همین موضوع همهمه‌ای در سالن به وجود آورد.

پس از نمایش فیلم «گیج‌گاه» نشست خبری آن با حضور کارگردان، باران کوثری، حامد بهداد، نادر سلیمانی، بهرنگ علوی و علی راد بازیگران، میرولی‌الله مدنی تهیه‌کننده، امید گل‌زاده طراح چهره‌پردازی و ارسلان امیری فیلم‌نامه‌نویس برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رضا صفایی‌پور و محمد الهی از پیشکسوتان بازیگری که در سالن حضور داشتند مورد تشویق قرار گرفتند.

حامد بهداد نیز در بخشی از این نشست از حضار درخواست کرد مادر عادل تبریزی و همسرش را که در سالن حضور داشتند، مورد تشویق قرار دهند و پس از آن باران کوثری از جمعیت حاضر در سالن خواست تا به یاد لبخندهای علی انصاریان برای او دست بزنند.

همچنین کارگردان «گیج‌گاه» عنوان کرد که اگر جمشید هاشم‌پور در فیلم بازی نمی‌کرد، این اثر را نمی‌ساخت. هاشم‌پور البته در نشست حضور نداشت، اما پیام مکتوبی ارسال کرده بود که بهداد آن را قرائت کرد: «از همان ابتدایی که عادل تبریزی به دنبال نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم گیج‌گاه بود مرا هم در جریان گذاشت و به او قول دادم هر زمان که شرایط ساخت فیلمش مهیا شد، مرا کنار خود و فیلمش خواهد داشت و دوست داشتم کمک و حمایتش کنم. سختی و‌ مرارت‌های زیادی را به جان خرید تا فیلم به مرحله ساخت رسید و در نهایت «گیج‌گاه» فیلمی شد بی‌ادعا، گرم، شیرین و قابل احترام. امیدوارم مخاطبان فیلم را دوست داشته باشند.»

در بخش دیگری از این نشست از بهداد درباره اینکه بعد از «دل» آیا می‌تواند با «گیج‌گاه» دوباره به اوج برسد سوال شد که او چنین توضیح داد: «پاسخ نمی‌دهم نه از سر بی‌احترامی بلکه به خاطر اینکه خودم هم این سوال را دارم و شاید با فیلم‌های بعدی بتوانم بهتر پاسخ بدهم.»

نادر سلیمانی هم درباره حضور در این اثر سینمایی گفت: «کوتاهی و بلندی نقش برای من اهمیتی ندارد، اما آرزویم این است روزی برسد که از فریم‌های کارگردانان چیزی کم نشود و آثار سینمایی دچار قیچی شدن نشوند.»

بهرنگ علوی دیگر بازیگر «گیج‌گاه» هم در بخش پایانی نشست به انصاریان اشاره کرد و گفت: «قرار بود امروز علی انصاریان در سالن به تماشای این فیلم بنشیند و جای او بسیار خالی است. فکر می‌کنم جامعه ورزشی به عنوان یادبود به ایشان ادای دین کرد، اما از ستاد جشنواره خواهش می‌کنم که در کنار جوایزشان سهم علی انصاریان را کنار بگذارند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها