کد خبر: 527335
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ ۱۲:۲۶:۴۶
| |

جسارت یک خبرنگار در پرداختن به موضوع خرید و فروش نوزادان

یک منتقد سینما از جسارت یک خبرنگار در پرداختن به موضوع خرید و فروش نوزادان گفت.

جسارت یک خبرنگار در پرداختن به موضوع خرید و فروش نوزادان
کد خبر: 527335
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ ۱۲:۲۶:۴۶

اعتمادآنلاین| ساقی سلیمانی، منتقد سینما در یادداشت اختصاصی، درباره مستند فیلم «آن شب» نوشت:

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «مینا قاسمی زواره از روشی که خوب آن را به واسطه شغلش (خبرنگاری) می‌شناسد برای مواجهه با قصه سوژه‌اش در مستند «آن شب» استفاده می‌کند. دوربین در فیلم او همچون یک خبرنگارِ پیگیر و جستجوگر به دنبال شخصیت‌ها و کشف لایه‌های پنهان هر کدامشان است.

سوژه اصلی یا فرعی وجود ندارد بلکه یک مجموعه عوامل و انسان‌های درگیر مساله خرید و فروش نوزاد، از نزدیک بررسی می‌شوند. همچنین عوامل و انسان‌های بازدارنده و نوع عملکردشان.

زاویه دوربین او همچنان جسارت یک خبرنگار را داراست و البته این از یک سو هم باعث این می‌شود که توجهی به مسائل زیبایی شناسی در تکنیک‌های تصویری نمی‌شود و طراحی خاصی وجود ندارد که البته ضرورتِ کارگردان برای ثبت و ضبط وقایعِ در جریان او را وادار می‌کند که تمرکزش را از آن بخش بردارد.

قاسمی زواره از این نظر خود را در معرض نقد شدن قرار داده است و همچنین بدون شک تلاش او برای مخفی نماندن هویتِ هر دو سوی عوامل انسانی نقد‌های متفاوتی را شامل حال فیلم می‌کند، اما این انتخاب اوست، که به زعمِ نویسنده، انتخاب درستی بوده است.

از این نظر که اگر او طور دیگری عمل می‌کرد ما کاملا با یک تله فیلم سفارشی طرف بودیم و حالا این تفاوت را نقطه قوت اثر می‌دانم.

فیلم «آن شب» می‌تواند در یک بازخوانی مجدد صوتی، با یک صداگذاری بهتر به کیفیت صوتی بالاتری هم برسد.

آنچه مسلم است فیلم ریتم بسیار درست و خوبی دارد، هیچ کجا از ریتم نمی‌افتد، روایت منسجم است و همچنین پژوهش آن کافی است و علامت سوالی باقی نمی‌گذارد.

نکته مهم دیگرِ این فیلم این است که فیلمساز تمام سعی خودش را کرده است از احساساتی کردنِ مخاطب بپرهیزد و این برای من در سینمای مستند یک امتیاز بالاست.

در مجموع با فیلم قابل دفاعی روبرو بودم که خودش برای منتقد جای نقد و تحلیل را هم باز گذاشته است.»

فیلم مستند «آن شب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مینا قاسمی زواره در بخش مسابقه ملی فیلم‌های نیمه بلند پانزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت حضور دارد و در بخش بهترین کارگردانی و فیلمبرداری فیلم نیمه بلند مستند، کاندید دریافت نشان فیروزه است. این فیلم مستند که به موضوع خرید و فروش نوزاد می‌پردازد، به صورت موبایلی فیلمبرداری شده است و یازدهمین فیلم مینا قاسمی زواره محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها