کد خبر: 645051
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۸ ۱۱:۳۰:۲۹
| |

آفساید نیمه‌خودکار در انتظار تیم ملی ایران

در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از سیستم آفساید نیمه‌خودکار استفاده خواهد شد.

آفساید نیمه‌خودکار در انتظار تیم ملی ایران
کد خبر: 645051
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۸ ۱۱:۳۰:۲۹

فناوری آفساید نیمه‌خودکار برای اولین بار در جام ملت‌های آسیا 2023 در قطر به کار گرفته خواهد شد. این برای نخستین بار است که در یکی از رقابت‌های تحت نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا، از این سیستم استفاده می‌شود.

به گزارش ورزش سه، داوران مسابقات جام ملت‌های آسیا 2023 می‌توانند با استفاده از سیستم آفساید نیمه خودکار که در تمام 51 بازی این مسابقات اجرا می‌شود، از تصمیم‌گیری پیشرفته بهره ببرند. بدین ترتیب، AFC به اولین فدراسیون جهانی فوتبال تبدیل می‌شود که این سیستم را در سطح تیم‌های ملی مردان قاره اعمال می‌کند.

پیش از این در مرحله یک چهارم نهایی به بعد جام ملت‌های آسیا 2019 امارات از تکنولوژی کمک داور ویدیویی (VAR) استفاده شده بود و حالا قرار است فناوری سیستم آفساید نیمه خودکار در این رویداد بزرگ فوتبال آسیا که از 12 ژانویه تا 10 فوریه 2024 در قطر برگزار می‌گردد، استفاده شود.

سیستم آفساید نیمه خودکار طبق پروتکل‌های فیفا و دستورالعمل‌های تایید شده توسط IFAB برای آماده‌سازی جهت اجرای آن در جام ملت‌های آسیا 2023، آزمایش‌های جامعی را پشت سر گذاشته است.

این سیستم که در آن از 12 دوربین تخصصی نصب شده استفاده می‌گردد، یافتن موقعیت دقیق و سریع توپ و بازیکن را با استفاده از هوش مصنوعی تسهیل می‌کند. این فناوری کمک می‌کند تا موقعیت‌های دقیقا توپ و بازیکن و همچنین سایر جنبه‌های مربوط به تصمیمات آفساید تعیین شود. 

در این فناوری، هنگامی که بازیکنی که در موقعیت آفساید قرار دارد و توپ را دریافت می‌کند، یک اخطار به VAR ارسال می‌شود، که در ادامه تیم داوری می‌تواند بلافاصله وضعیت را از طریق خطوط آفساید که به طور خودکار توسط فناوری ترسیم می‌شود، بررسی کند.

پس از تکمیل فرایند تصمیم‌گیری، سیستم نقاط داده‌ای را که برای تعیین موقعیت بازیکن استفاده می‌شد، به انیمیشن سه بعدی تبدیل می‌کند که روی صفحه‌های غول پیکر در استادیوم‌های جام ملت‌های آسیا 2023 نمایش داده می‌شود و همچنین در اختیار شبکه‌های تلویزیونی قرار می‌گیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها